Ilúzia luxusu vyvoláva na sociálnej sieti uznanie aj závisť, sponzorov však nepriláka

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Influencer, vloger
Množstvo fanúšikov nie je zárukou zárobku zo sociálnych sieťach. Foto: ilustračné, Getty images

Pozornosť fanúšikov módy sa na internete často točí okolo luxusných značiek. Kabelkami, oblečením či kozmetikou známych mien pútajú pozornosť influenceri ako Zuzana Plačková, ale napríklad tiež bývalá tenistka Dominika Cibulková.

Svojimi profilmi a príspevkami inšpirujú svojich sledovateľov, nie všetci si však rovnako ako ony môžu dovoliť drahé kúsky za niekoľko tisíc eur. Niektorí sa ale vynašli.

Ak nie produkt, tak aspoň obal

Nevedomky na to upozornila americká hviezda reality show Kylie Jennerová, keď na svojom profile na sociálnej sieti v júni zverejnila fotografiu, na ktorej pozadí sa vynímajú krabice a tašky značky Louis Vuitton.

Zahraničné médiá sa toho chytili a začalo sa rozprávať o novom trende. Na internete sa stali vyhľadávaným tovarom obaly od luxusných predmetov, a to dokonca aj na Slovensku, pričom ich ceny sa pohybujú od 30 eur vyššie.

Podľa Jakuba Benčíka, riaditeľa Laboratória spotrebiteľských štúdií na Slovenskej poľnohospodárskej univerzity v Nitre, si ich ľudia kupujú pre to, aby dosiahli uznanie a rešpekt od svojich kamarátov a známych.

„Podľa môjho názoru toto rozhodnutie nemá nič spoločné s racionalitou a úložným priestorom, ale ide skôr o kupovanie imidžu,“ uviedol pre SITA.sk Benčík.

Vytúžená ilúzia luxusu

Hlavným motivátorom, pri takýchto nákupoch sú emócie. Tie totiž vyvolávajú v človeku túžbu dosiahnuť určité spoločenské postavenie, ktoré nie vždy dosahuje.

Ak si teda nemôže dovoliť samotný produkt, kúpi si aspoň obal, ktorý vyvolá vytúženú ilúziu, ktorú podľa Benčíka podporujú aj sociálne siete.

Často totiž prezentujú šikovne vytvorené či upravené fotografie, ktoré umožňujú budovať osobe falošný obraz. Odmenou mu je zo začiatku pozornosť, uznanie a pribúdajúci sledovatelia, neskôr ňou môžu byť aj peniaze od sponzorov za reklamu.

„Takýmito príspevkami si ich autori môžu získať vytúžený engagment či reach. Otázkou však ostáva, u akej cieľovej skupiny,“ hovorí na margo nového trendu Zuzana Makúchová, ktorá v reklamnej agentúre daren&curtis riadi oblasť sociálnych médií.

Priláka „jednoduchú“ cieľovku

Podľa odborníčky značkové krabice oslovia pravdepodobne skôr nenáročného diváka, ktorého hodnoty nie sú nastavené vysoko a na uspokojenie jeho obdivu postačí prezentácia rádoby luxusných produktov, ba dokonca len prázdnych obalov z nich.

„Tieto druhy príspevkov väčšinou prilákajú cieľovku, ktorá žije skromnejší život z dôvodu túžby po luxuse, ktorý sami nemajú,“ hovorí tiež Karin Poljovka, projektová manažérka z digitálnej agentúry Sharkani.

Dodáva, že väčšina produktov a služieb je ale tým pádom pre túto skupinu ľudí nepredajná, keďže si ju nemôžu dovoliť. Potenciál na vytvorenie publika teda takýto obsah môže priniesť, avšak z obchodného hľadiska nemá veľký význam.

Vyhrávajú autentické príspevky

Jednotlivé spoločnosti si tak zvažujú, či im takáto reklama skutočne prinesie nových zákazníkov a oplatí sa im influencera, ktorý ponúka len ilúziu luxusu, sponzorovať.

Na to, aby mal človek úspech na sociálnych sieťach a prilákal sponzorov, pritom nemusí mať státisíce fanúšikov. Podľa Makúchovej už mnoho firiem začína presúvať pozornosť aj na takzvaných mikro influencerov, ktorí majú 1 000 a viac fanúšikov.

Sú totiž neopozeraní a majú autentické publikum. Rada, ako byť na sociálnej sieti úspešný, je vyhnúť sa prehnanej umelosti, prehnanému chválenkárstvu, povýšenectvu, útokom na druhých a úplnej fabulácii.

„Diváci sú pozorní a často to prekuknú. Osobitnou kategóriou je retuš. Viď napríkad aktuálnu kampaň Kim Kardashian na jej produkt Skims, kde je použitie retuše tak očividné, že sa z toho smeje celý internet,“ dopĺňa Makúchová.

Nie je publikum ako publikum

Aj Poljovka hovorí, že na vytvorenie kvalitnej cieľovky treba vybudovať uveriteľný a kvalitný obsah, s ktorým sa dokážu sledovatelia stotožniť a vďaka ktorému im budú dôverovať. A tým pádom aj sledovať jeho odporúčania na produkty a služby.

Ak by napríklad Viktor Vincze, ktorého ľudia poznajú ako ekologicky zmýšľajúceho človeka, publikoval príspevok o tom, že si kúpil zbytočný luxusný produkt, vyslúžil by si od svojich fanúšikov vlnu kritiky.

„Ak by naopak Queen Plačková zrazu uverejnila príspevok s témou, ako veľmi myslí na životné prostredie, pôsobilo by to veľmi neautenticky,“ ddáva Makúchová.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať Diskusia
Viac k osobe Dominika CibulkováJakub BenčíkKarin PoljovkaKim KardashianKylie JennerováViktor VinczeZuzana MakúchováZuzana-plackova
Firmy a inštitúcie Daren&curtisLaboratórium spotrebiteľských štúdiíLouis VuittonSHARKANISkimsSlovenska poľnohospodárska univerzita v NitreWebnoviny.sk