BRATISLAVA 3. januára (WebNoviny.sk) – Iniciatíva slovenských učiteľov (ISU) je opäť šokovaná nedemokratickým krokom ministerstva školstva, ktoré podľa nej „pod rúškom optimalizácie“ ruší útvar, ktorý ministerstvu a verejnosti prinášal analytické materiály, upozorňujúce na zásadné problémy v rezorte ako napríklad šafárenie s peniazmi, málo financií do školstva, byrokraciu, zlú učebnicovú politiku, rekordne nízke platy a nefunkčné vzdelávanie učiteľov.
Zrušený Inštitút vzdelávacej politiky
ISU tak reaguje na to, že ministerstvo školstva od 1. januára zrušilo Inštitút vzdelávacej politiky (IVP) ako samostatný odbor a presunulo ho pod Odbor celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky.
Najväčšou výzvou v školstve bude príprava Národného programu rozvoja výchovy a vzdelávania
„Na druhej strane stále vidíme, ako sa živia priamo riadené inštitúcie, ktoré školám, učiteľom a deťom svojou neprofesionalitou nijako nepomáhajú: Štátny pedagogický ústav, Metodicko-pedagogické centrum, Štátny inštitút odborného vzdelávania a ďalšie. Tieto dlhodobo nefunkčné inštitúcie, ako aj mnohé ďalšie v rezorte školstva, pochybne poprepájané s eurofondmi, nevyhnutne potrebujú optimalizáciu či priamo zrušenie. Reforma školstva je pochovaná, kritici školstva odstránení. Podvodné praktiky a nefunkčný systém nepotrestaný,“ píše sa ďalej v stanovisku, ktoré agentúre SITA za ISU poskytol Viktor Križo.
Ministerstvo kritizujú aj SaS a OĽaNO
Inštitút vzdelávacej politiky (IVP), analytický útvar na ministerstve školstva, od 1. januára tohto roka ako samostatný odbor skončil. Cieľom zrušenia IVP je efektívnejší chod rezortu, posilnenie analytického útvaru aj zníženie počtu administratívnych zamestnancov. Medzi prvé kroky patrí personálne posilnenie analytických kapacít rezortu školstva vytvorením nového Odboru celoživotného vzdelávania a analýz vzdelávacej politiky (OCŽVaAVP).
Tento odbor má štatút výskumného pracoviska a vznikol zlúčením doterajšieho IVP a odboru celoživotného vzdelávania. „Jedna z prvých úloh, ktorú som si dala po mojom nástupe na pozíciu ministerky, bola personálna analýza fungovania rezortu. Výsledkom toho je nová organizačná štruktúra, ktorej cieľom je premeniť ministerstvo na moderný a efektívny úrad poskytujúci dobrý servis pre občanov a naše partnerské inštitúcie,“ uviedla ministerka školstva Martina Lubyová. Agentúru SITA informovalo tlačové oddelenie MŠVVaŠ SR.
Proti tomuto kroku je aj opozícia, podľa SaS chce ministerstvo školstva umlčať akékoľvek reformné snahy. OĽaNO považuje rozhodnutie ministerky školstva zrušiť analytický útvar IVP za prejav nechuti uskutočniť akúkoľvek systémovú zmenu vo vzdelávaní a rozumne využívať peniaze určené na vzdelávanie a vyzývajú ministerku, aby prehodnotila svoje rozhodnutie.