NITRA 8. apríla (WebNoviny.sk) – Automobilka Jaguar Land Rover predložila zámer výstavby svojho závodu v Nitre na posudzovanie vplyvov na životné prostredie. Okresný úrad Nitra pred časom rozhodol neposudzovať vplyv automobilky na životné prostredie na základe zámeru, ktorý predložila Slovenská agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO). Proti tomu protestoval Nitran Roman Cerulík, ktorý tvrdí, že údaje v zámere sú zámerne skreslené. Vo februári podal žalobu na Krajský súd v Nitre, v ktorej žiada o preskúmanie rozhodnutia Okresného úradu Nitra a o odklad vykonateľnosti rozhodnutia, ktorým úrad rozhodol neposudzovať vplyv automobilky na životné prostredie. Krajský súd v Nitre mu napísal, že jeho žiadosti o odklad vykonateľnosti rozhodnutia nemieni vyhovieť.
Niektoré údaje sa výrazne líšia
Niektoré údaje v zámere, ktoré predložil Jaguar Land Rover, sa výrazne líšia od tých, ktoré predtým uviedla agentúra SARIO. Podľa zámeru, ktorý predložila agentúra SARIO, bol počet plánovaných parkovacích miest 440. Pri počte nad 500 by už bolo povinné posudzovanie vplyvov na životné prostredie. V zámere investora, ktorý pre Jaguar Land Rover vypracovala spoločnosť Ekoconsult – enviro, a. s., Bratislava, sa uvádza až 4 130 stojísk. Agentúra SITA oslovila aj SARIO. Roman Cerulík reagoval, že už od augusta minulého roka tvrdí, že vplyvy na životné prostredia sa v prípade Jaguara Land Rover musia povinne posudzovať. „Všetky tri automobilky na Slovensku povinne posudzovali vplyvy na životné prostredie,“ zdôraznil. Verejnosť môže zaslať ministerstvu životného prostredia písomné stanovisko k zámeru do 21 dní od jeho zverejnenia, ktoré bolo 7. apríla.
„Okresný úrad Nitra, odbor životného prostredia je v predmetnej veci dotknutým orgánom, ktorý sa k zámeru iba vyjadrí do 21 dní odo dňa doručenia tohto zámeru, pričom príslušným konajúcim orgánom je vzhľadom na rozsah navrhovanej činnosti Ministerstvo životného prostredia SR,“ napísal agentúre SITA prednosta okresného úradu Marek Illéš. Účelom tohto zámeru je podľa jeho slov poskytnúť dodatočné informácie k informáciám uvedeným v zámere vypracovanom agentúrou SARIO.
To zahŕňa doplnenie technológie na povrchovú úpravu automobilov (lakovňa), doplnenie technológie výhrevne závodu za účelom zvýšenia jej výkonu, doplnenie dopravnej infraštruktúry závodu, najmä parkovacích kapacít a spresnenie procesných vstupov a výstupov, uviedol Illéš. Ako dodal, „z uvedeného teda vyplýva, že o tom, či sa predmetná navrhovaná činnosť bude alebo nebude posudzovať, rozhodne Ministerstvo životného prostredia SR v zákonných lehotách“. Ministerstvo životného prostredia v Informácii pre verejnosť, zverejnenej na www.enviroportal.sk, oznamuje verejnosti, že navrhovaná činnosť podlieha povinnému hodnoteniu podľa zákona.
Automobilka v prvej etape preinvestuje 1,4 miliardy eur
Ako sa píše v zámere investora, hlavné parkovisko nákladných áut bude mať kapacitu 200 vozidiel, na parkovisku pre osobné autá bude 3 300 miest. Okrem toho sa počíta s výstavbou parkoviska, ktoré pojme 20 autobusov. Terminál intermodálnej prepravy bude mať kapacitu 50 vozidiel s hmotnosťou do 34 ton. „Okrem týchto hlavných parkovacích plôch budú v rámci projektu vo vnútri areálu vybudované aj ďalšie parkoviská,“ píše sa ďalej v zámere. Parkovisko pre návštevníkov a VIP parkovisko bude mať 530 miest a na ploche 5 000 metrov štvorcových vznikne parkovisko pre autobusovú kyvadlovú dopravu pre zamestnancov.
Areál automobilky sa bude skladať z 350 300 metrov štvorcových zastavaných budovami a 316 400 metrov štvorcových zaberú komunikácie, parkovacie a spevnené plochy vrátane parkovania hotových vozidiel a skúšobnej dráhy. Ďalších 1 275 100 metrov štvorcových budú tvoriť tzv. „mäkké“ terénne úpravy vrátane rybníkov a externej vybavenosti pre zamestnancov. Pozemky vyčlenené pre investíciu sú v súčasnosti vo vlastníctve štátnej spoločnosti MH Invest. Jaguar Land Rover kúpi približne 37 percent plochy pre závod. Zostávajúcu časť územia pripraví MH Invest a bude určená pre dodávateľov. MH Invest vybuduje aj hlavné parkoviská pre zamestnancov a návštevníkov.
Automobilka plánuje v prvej etape preinvestovať 1,4 miliardy eur. Vytvorí 3 000 priamych a 15 000 nepriamych pracovných miest. Stavať svoj závod by mala začať na prelome prvého a druhého polroka 2016. Prvé auto chce vyprodukovať v roku 2018. V prvej fáze bude vyrábať 150 000 áut ročne, v druhej fáze sa má ich počet zvýšiť na 300 000.