BRATISLAVA 29. decembra (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek považuje tento rok za úspešný, pretože sa podarilo stabilizovať Operačný program Doprava (OPD), ako hlavný zdroj financovania infraštruktúrnych projektov na Slovensku.
Možnosti štátneho rozpočtu sú totiž obmedzené. Zazmluvnenosť celého OPD sa podľa ministra blíži k sto percentám a všetky peniaze z Európskej únie, ktoré mali k dispozícii, už viac-menej alokovali.
Maximálne možné zvýšenie kontrahovania projektov a zrýchlenie čerpania európskych zdrojov vytvára reálne predpoklady na to, aby rezort dopravy efektívne využil všetky prostriedky Európskej únie (EÚ).
Najviac prostriedkov pôjde do stavebníctva
„Rozostavali sme 65 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest a v zásobníku sú ďalšie tendre, ktoré by sa mohli v najbližších týždňoch uzavrieť. Veľká časť sa zrealizuje do konca roka. Do konca januára by sme mohli k tomu pridať 40 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ povedal Počiatek.
Zazmluvnenie dopravných projektov je podľa neho dôležité preto, lebo to zreálňuje čerpanie v najbližších rokoch. „Preto som presvedčený, že v najbližšom období pôjde do stavebníctva najviac prostriedkov v histórii, čo je veľmi dobrá správa pre tento sektor a zamestnanosť,“ dodal minister.
Jedinú hlavnú výhradu má k pomalšiemu priebehu verejného obstarávania na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest. „Naša predstava bola, že súťaže budú prebiehať rýchlejšie. Zákon o verejnom obstarávaní je taký, aký je, a neumožňuje nám zazmluvňovať stavby, ako by sme chceli,“ uviedol Počiatek s tým, že inak je s týmto rokom spokojný.
Stabilizovali podniky v rezorte
Minister označil za dôležité, že rezort výrazne pokročil pri schvaľovaní projektov v Európskej komisii.
To sa podľa neho v minulosti dosť podceňovalo. „Podarilo sa nám vynegociovať s komisiou a schváliť v komisii najviac projektov v histórii. Je to tiež dôležité, aby čerpanie bolo reálne. To sme dostali pod kontrolu, s čím som spokojný,“ povedal Počiatek.
Ako uviedol, podarilo sa im stabilizovať, alebo nájsť plán pre stabilizáciu podnikov v rezorte. „Niektoré z nich sa po dlhých rokoch dokonca dostali aj do ziskovosti, čo je veľmi dôležité,“ dodal minister.
Budúci rok podľa ministra dopravy prinesie nové súťaže, nielen na stavbu diaľnic a rýchlostných ciest, ale aj na železničné infraštruktúrne projekty a cesty I. triedy. „Spracovávame ďalšie projekty, ktoré sa budú realizovať v budúcom roku. Do konca januára by sme mohli byť cez stovku nových rozostavaných kilometrov, k tomu pribudnú v najbližších dvoch rokoch ďalšie,“ predpokladá Počiatek.
V roku 2014 by sa podľa ministra mohlo súčasne stavať najviac diaľničných úsekov aj najviac kilometrov v jednom roku. „Predpoklad je, že to bude cez 140 kilometrov súčasne budovaných diaľnic a rýchlostných ciest,“ dodal minister. Ambíciou podľa neho je, aby pribudli ďalšie dve stovky, čo bude najviac rozostavaných kilometrov v jednom volebnom období.