Kampaň poradenského centra ALEJ odhaľuje skryté formy psychického a ekonomického násilia. Pracovníci centra tak chcú zvýšiť povedomie o psychickom a ekonomickom násilí vo vzťahoch. Kampaň vznikla v spolupráci s agentúrou Slovák & Friends a obsahuje 13 krátkych videí, ktoré vychádzajú zo skutočných výrokov páchateľov.
„Psychické a ekonomické násilie sú častými, no zároveň mnohokrát prehliadanými formami násilia v partnerských vzťahoch. Majú však rovnako zničujúci vplyv na životy žien ako napríklad fyzické násilie,“ uviedla zakladateľka a riaditeľka poradenského centra ALEJ Daša Malíková.
Zviditeľnenie skrytých foriem násilia
Podľa jej slov prostredníctvom kampane chcú zviditeľniť tieto skryté formy násilia a zároveň ženám ukázať, že ak im uvedené vety znejú povedome, tak len na Slovensku ich počúvajú ďalšie tisícky žien, a teda sa to nedeje len im.
Výroky vo videách znázorňujú rôzne formy psychického násilia, od vydierania po ponižovanie: „Skús odísť a potom uvidíš. Ja to skončím a napálim to do prvého stromu. Potom môžeš do konca života ľutovať,“ alebo „Sprav mi láskavosť a obliekaj sa primerane svojmu veku, nie ako štetka“.
Deti ovplyvňuje nenávisť dospelých. Všetky však majú právo na život bez násilia, zdôrazňuje Mikloško
Takéto útoky podľa odborníkov často prebiehajú aj pred deťmi a partneri ich môžu zneužívať na kontrolu ženy. Používanie výrokov ako „si psychicky chorá“, „patríš na psychiatriu“, „aj tak ti nikto neuverí“ odrádzajú ženu od toho, aby s niekým o svojej situácii hovorila a vyhľadala pomoc, keďže spochybňujú jej úsudok a psychické zdravie.
Práve tým si páchateľ zabezpečuje svoju beztrestnosť a to, že násilie zostane utajené. „Kombinácia rôznych prejavov psychického násilia postupne spôsobuje, že sa stáva natoľko efektívnym, že fyzické násilie nie je na kontrolu potrebné, nakoľko vplyv zastrašovania a vyhrážania sa je dostatočne účinný,“ vysvetľuje Daša Malíková.
Kontrola financií
Ekonomické násilie sa prejavuje kontrolou financií a obmedzovaním prístupu k finančným zdrojom. V dôsledku ekonomického násilia a zneužívania má žena obmedzené finančné prostriedky na pokrytie nákladov na domácnosť a na deti.
Vo videách zaznieva výrok ako priamy príklad ekonomického násilia: „Kam si dala tých 20 eur? Za túto šunku a mlieko? Dúfam, že máš bločky. Viac už do konca mesiaca neuvidíš.“ Malíková zdôrazňuje, že konečným cieľom páchateľov je získať absolútnu moc a kontrolu nad ženou, pričom narušujú jej psychickú integritu, sebadôveru a pocit sebahodnoty.
Stres a dlhá pracovná doba negatívne vplývajú na duševné zdravie žien, štvrtina sa cíti vyhorene
Cieľom kampane je pomôcť ženám a ich okoliu rozpoznať násilie a povzbudiť ich, aby o ňom začali hovoriť a vyhľadali pomoc. Ženy, ktoré zažívajú násilie zo strany manžela, partnera, bývalého partnera či iného muža, alebo sa ich týka problém stalkingu a kyberstalkingu, sa môžu obrátiť na poradenské centrum ALEJ alebo na organizáciu vo svojom okolí.