Predstavme si najprv Divadelnú Nitru 2011 v číslach. Koľko inscenácií budú môcť diváci vidieť, z koľkých krajín prídu súbory, koľko predstavení odohrajú?
Hlavný program prinesie 14 inscenácií súborov z desiatich krajín – z Poľska, Veľkej Británie, Česka, Belgicka, Litvy, Maďarska, Ruska, Portugalska, Francúzska a Slovenska. Spolu odohrajú 19 predstavení. Okrem hlavného programu nás čaká 88 sprievodných akcií a 15 pracovných a vzdelávacích podujatí. Zaregistrovalo sa 90 individuálnych zahraničných pozorovateľov z 18 krajín, čo je náš rekord. Pripisujeme to skutočnosti, že festival oslavuje 20. výročie, máme viac pracovného programu a najmä zaujímavý hlavný program. Medzi zahraničnými hosťami sú odborníci z branže – kritici, riaditelia festivalov, zástupcovia divadelných domov – alebo novinári z rôznych prestížnych divadelných i nedivadelných médií.
Keď sme sa naposledy rozprávali po skončení minulého ročníka Divadelnej Nitry, hovorili ste, že na 20. ročník by ste chceli pritiahnuť veľké režisérske meno z Poľska, vyhliadnuté ste už mali divadlo z Veľkej Británie, Nemecka a Ruska. Program napovedá, že s výnimkou nemeckej inscenácie sa vám všetky plány aj podarilo naplniť.
Áno, poľským predstavením režiséra dnes už svetového mena, Grzegorza Jarzynu budeme festival otvárať. Podarilo sa nám po prvý raz získať Moskovské divadlo mladého diváka s režisérom Kama Ginkasom, ktorý je stálicou európskeho divadelného neba. Po dlhom čase do Nitry príde aj divadlo z Veľkej Británie a z Francúzska. Sú to súbory, ktoré majú renomé a museli sme zohnať partnerov, ktoré zájazdy týchto divadiel kofinancujú. Zavíta k nám aj divadlo z Litvy, kde je veľmi zaujímavá divadelná kultúra, síce menšia ako naša, ale má oveľa väčšie úspechy na európskej scéne. Belgicko u nás býva v poslednej dobe často, ale premiéru na festivale bude mať Needcompany z Bruselu. Divadelná Nitra je podujatím, ktoré čerpá významnú časť svojich príjmov z verejných zdrojov – zhruba 50 až 60 percent. Systém je bohužiaľ nastavený tak, že sa dozvedáme výsledky žiadostí o grant až na jar. Dohodnúť spoluprácu so špičkovými divadlami, ktoré majú dlhodobé plány, je potom niekedy dosť ťažké.
Ktoré inscenácie budú z vášho pohľadu takými pomyselnými vrcholmi festivalu?
Myslím, že práve poľská inscenácia Medzi nami v pohode, ktorá je naštudovaním hry mladej, ale už svetoznámej autorky Doroty Masłowskej. Je to neuveriteľné spojenie nezvyčajného textu s divácky atraktívnym prevedením na scéne. Väčšina inscenácií je súčasných, alebo ide o autorské spracovanie klasiky. V druhej kategórii je ruská inscenácia Médea, ktorá je tiež jedným z headlinerov. Mimoriadne zvláštne a strhujúce predstavenie bude Dom jeleňov belgického divadla. Je tiež z súčasnosti, ale posunuté do snovej roviny. Zaujímavý sci-fi príbeh s názvom Paranoja prinesie aj francúzsky divadelný súbor, ktorý festival uzatvára.
Ktoré divadlá budú zastupovať Slovensko a kto ich vybral?
Slovensko budú zastupovať štyri divadlá – SkRAT z Bratislavy, Slovenské komorné divadlo Martin a dve nitrianske divadlá, ktoré už dávnejšie na festivale neboli – Divadlo Andreja Bagara a Staré divadlo Karola Spišáka. Novinkou tohto ročníka je, že slovenské inscenácie vyberal jediný človek. Po vzore rôznych zahraničných festivalov sme výber zverili kurátorovi, za ktorého sme si vybrali renomovaného slovenského režiséra Rastislava Balleka, ktorý má dosť vyhranenú predstavu o tom, ako a prečo robiť divadlo.
Kto vyberal slovenské inscenácie doteraz?
Do roku 2009 ich navrhoval poradný tím, zložený zo slovenských kritikov. Tí cestovali po divadlách, odporúčali inscenácie, potom sme o tom diskutovali a napokon vybrali. V roku 2010 sa to začalo meniť, inscenácie odporúčala početnejšia skupina kritikov, no samotný výber bol už na mne a mojej zástupkyni Romane Maliti. Zahraničné divadlá vyberá tá časť Umeleckej rady, ktorá má na starosti zahraničie, zahraničné projekty a celkovú koncepciu festivalu. Sú to štyria odborníci, ktorí posudzujú každoročne okolo 300 inscenácií, samozrejme, nie všetky naživo, veľa ponúk prichádza na videu. Súbežne sa cestuje do divadiel, na festivaly – spolupracujeme so skupinou asi tridsiatich zahraničných konzultantov, ktorí nám odporúčajú zaujímavé inscenácie zo svojich krajín.
Mottom 20. ročníka festivalu je (ne)prezraď svoje tajomstvo. Čo teda spája jednotlivé inscenácie?
Odhaľovanie tajomstiev, ktoré môžu mať podobu súčasných konfliktov alebo tráum minulosti v človeku a v spoločnosti. Inscenácie kladú existenciálne otázky – kam smerujeme, čo máme za sebou a ako sa s tým vieme vyrovnať. Hovoria o vine, zrade aj smrti. Nie je to tak, žeby sme pri výbere hľadali inscenácie, ktoré sa práve tomuto venujú, ale zistili sme, že tvorcovia naozaj dosť intenzívne zaoberajú vnútornými trápeniami a neistotami ľudí, ktorí sa vyrovnávajú s minulosťou. Tieto línie sa dajú nájsť aj v slovenských predstaveniach.
Divadelná Nitra vždy prináša aj kontroverzné inscenácie, ktoré sú potom témou debát návštevníkov festivalu. Čo kontroverzné prinesie festival tento rok?
Veľmi provokatívna je francúzska Paranoja – svojím štýlom aj množstvom kultúrnych odkazov, ktoré obsahuje. Taktiež belgický Dom jeleňov bude zložitým orieškom pre obecenstvo. Kontroverzné reakcie vzbudzuje aj Médea už samotným príbehom ženy, ktorá ide zabiť svoje deti. Poľovnícke scény z Dolného Bavorska, presnejšie z budapeštianskeho Národného divadla provokujú charakterom hyperreálneho zážitku. Na reality show podnikového večierka sa podobá aj litovská inscenácia Na dne. Budeme mať jedno predstavenie, kde sú herci celkom nahí. Je to performancia, v rámci ktorej sa diváci môžu rozhodnúť, či si sadnú na pohovku oproti portugalským performerom a budú nejakým spôsobom komunikovať s ich nahotou. Toto predstavenie je súčasťou špeciálneho podujatia Intersekcia: Intimita a predstavenie. Je to reinštalácia vybraných častí medzinárodného projektu Pražského Quadriennale – veľkej svetovej výstavy scénografie so štvorročnou periodicitou.
Minulý ročník Divadelnej Nitry bol pre nedostatok financií skrátený zo šiestich na štyri dni. Ako to vyzerá s financiami tento rok? Dostali ste z ministerstva kultúry vyšší grant ako vlani?
Grant bol síce vyšší, ale nie výrazne. Usilujeme sa ešte z ministerstva získať doplňujúcu dotáciu. Potom, ako sa rozhodlo o štandardnom grante, sme sa totiž dozvedeli, že dostávame grant z Európskej únie. A Ministerstvo kultúry SR má mechanizmus, ktorý umožňuje pridelenie doplňujúcej dotácie, keď získa žiadateľ peniaze z eurofondov. O európske peniaze z programu Kultúra 2007 – 2013, Podpora európskych festivalov sa uchádzalo takmer 700 žiadateľov, trojročný grant nakoniec získalo 18 festivalov a my sme medzi nimi. Nesmierne si to vážime, ale zároveň nás to zaväzuje, pretože počas troch rokov musíme realizovať projekt v naplánovanej podobe – nesmieme ani skrátiť festival, ani zredukovať počet účinkujúcich krajín. Môžem to prirovnať k majstrovstvám Európy medzi festivalmi a skončili sme medzi 18-timi najlepšími, poradie tam nie je určené. Našou ambíciou, samozrejme, je zaradiť sa medzi top európske festivaly.
Tradičnými sprievodnými podujatiami festivalu sú Divadelný jarmok, Festival deťom či Biela noc. Čo ponúkne sprievodný program nové?
Jednou z nových línií sprievodného programu je Slovenské a české pouličné divadlo. Vypísali sme konkurz a prišlo nám okolo 50 prihlášok od rôznych divadiel, z ktorých sme vybrali do dvoch desiatok pouličných predstavení. Novinkou je aj ponúknutie alternatívnych priestorov pre konanie podujatí v prípade nepriaznivého počasia. Až do minulého roka sme mali veľké šťastie na počasie. Počas vlaňajšej festivalovej nedele sme pre lejak a zimu museli zrušiť takmer všetky akcie sprievodného programu. Vtedy sme si povedali, že na ilúzie o počasí sa už spoliehať nemôžeme. Teraz sme pripravili tzv. mokrú verziu a ak by pršalo, niektoré podujatia sa budú konať v obchodnom centre a v jednom podniku v Nitre. V rámci filmovej prehliadky ponúkneme progresívne európske filmy, ktoré korešpondujú s inscenáciami na festivale. Navyše sme tento rok pripravili balíček podujatí s názvom Extra 20, ktoré sú špeciálne venované 20. výročiu Divadelnej Nitry. Súčasťou je napríklad zaujímavý projekt Paralelné životy – 20. storočie očami tajnej polície. Je to trojročný medzinárodný projekt, ktorý priblíži osudy ľudí z rôznych krajín, ktorých sledovala tajná polícia. A tiež jubilejné publikácie, diskusie o dvadsiatich rokoch festivalu, výstava FOTO 20 a podobne.
Jedným z hlavných pilierov pracovného programu je medzinárodné sympózium Festival ako (kreatívny) priemysel, ktorého spoluorganizátorom je Divadelný ústav v Bratislave. Čo si kladie za cieľ?
V súčasnosti sa veľmi zdôrazňuje ekonomická úloha kultúry a umenia. Viem z nedávnej minulosti, že napríklad predaj CD v obchodoch na pešej zóne v Nitre stúpne počas festivalu o 20 percent. Takisto stúpajú tržby v reštauračných zariadeniach v centre mesta. Festival je v istom zmysle fabrikou, ktorá nielen spotrebúva peniaze, ale ich tiež investuje do služieb a dáva ľuďom pracovné príležitosti. Optika nazerania na festival ako súčasť priemyslu je teda evidentná. Na sympózium sme pozvali zahraničných hostí, ktorý budú o tejto úlohe festivalu hovoriť. Je to podľa mňa mimoriadna príležitosť dozvedieť sa, ako v ktorých krajinách tento aspekt chápu, my sme asi ešte len na začiatku. Je to zároveň akási legitimizácia verejných výdavkov do sféry kultúry a umenia.
Súčasťou Divadelnej Nitry je aj udeľovanie divadelných ocenené sezóny DOSKY 2011. Koľko divadelných kritikov, teoretikov, divadelných a kultúrnych publicistov tento rozhodlo o nomináciách a víťazoch?
Bolo ich 21. Kategórii je osem, v každej sú traja nominovaní. Výsledok dnes vie len zopár ľudí a verejnosť sa výsledky dozvie v otvárací večer festivalu.
Zhovárala sa Mária Pietová