KDH a Most-Híd sa rozchádzajú pri projekte D4 a R7

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Dialnice
Foto: SITA/Marán Angelovič

BRATISLAVA 17. februára (WebNoviny.sk) – Opozičné KDH a Most-Híd sa rozchádzajú v názoroch na projekt výstavby a prevádzky obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 a priľahlej rýchlostnej cesty R7 formou PPP projektu. Kresťanským demokratom sa nepáči, že o návrhu na uzavretie koncesnej zmluvy pre tento projekt v stredu rozhodla súčasná odchádzajúca vláda Roberta Fica (Smer-SD), pričom chceli, aby tak spravila nová vláda po marcových voľbách. Kritizovali aj to, že nebol dostatočný čas na kvalifikovanú diskusiu odbornej verejnosti o podmienkach financovania projektu a pripomienkové konanie trvalo iba týždeň.

„Za prvej vlády Roberta Fica boli PPP projekty podľa ministerstva financií nevýhodné približne o 30 miliónov eur. Realita ukázala, že sú to až dve miliardy. Dnes hovorí ministerstvo financií o predražení na úrovni 62 miliónov eur, ale pri skúsenostiach s projektmi vlády Roberta Fica to môže byť oveľa viac,“ upozornil predseda KDH Ján Figeľ. Podobné rozhodnutia o výstavbe formou PPP na úsekoch D1 za prvej Ficovej vlády sa podľa KDH ukázali ako zmanipulované a nevýhodné pre verejné financie. Preto ich vtedajší minister dopravy Ján Figeľ zastavil a následným financovaním z fondov Európskej únie sa ušetrili len na stavebných nákladoch dve miliardy eur.

Poslanec Pavol Zajac (KDH) si myslí, že ak vláda nemá čo skrývať, tak mala vytvoriť dostatočný časový priestor na odborné posúdenie o spôsobe výstavby, ale hlavne financovania D4 a R7. Čas do volieb je podľa neho príliš krátky na to, aby táto diskusia a posúdenie boli primerané k dopadu na verejné výdavky. Ministerstvo dopravy podľa Zajaca urobilo strategickú chybu už pred dvoma rokmi, keď spojilo do jedného PPP projektu R7 a D4. Za chybu považuje aj to, že sa rozhodlo o príprave výstavby iba cez model PPP.

Poslanec za Most-Híd Árpád Érsek považuje za dobré pre ľudí v regióne na juhovýchod od Bratislavy, že projekt D4 a R7 odsúhlasila ešte terajšia vláda. Zavŕši sa tým proces, na príprave ktorého sa podieľal ešte ako štátny tajomník ministerstva dopravy počas vlády Ivety Radičovej. Transparentná súťaž podľa neho priniesla výhodnú cenu pre štát a preto privítal, že sa začne výstavba. „Situácia na ceste I/63 je už dlho neúnosná a ľudia dochádzajúci do Bratislavy z južného Slovenska strácajú denne celé hodiny,“ zdôraznil Érsek. Jednou z priorít strany Most-Híd je, aby sa ľudia z každej obce mohli dostať do tridsať minút na rýchlostnú cestu alebo diaľnicu. Preto je potrebný generel dopravy, ktorý zabezpečí, aby výstavba diaľnic a rýchlostných ciest bola kontinuálna bez ohľadu na striedanie vlád.

Inštitút finančnej politiky pri ministerstve financií priznal, že ak by bol projekt D4 a R7 pripravený na financovanie klasicky cez štátny rozpočet, tak by výstavba bola lacnejšia o 62 mil. eur oproti PPP. Realistický scenár inštitútu predpokladá, že ak by sa začalo stavať s využitím verejných zdrojov až v roku 2018, keďže teraz to nie je reálne, PPP by bol výhodnejší o 113 mil. eur. Pri začiatku výstavby za peniaze štátu v roku 2017 by to bolo v prospech PPP už len o 26 mil. eur.

Predošlé vedenie ministerstva dopravy na čele s Jánom Figeľom v čase Radičovej vlády uvažovalo o výstavbe D4 a R7 formou PPP projektu. Využitie eurofondov na tento projekt totiž nebolo a ani v súčasnosti nie je reálne. Súčasné vedenie rezortu dopravy tvrdí, že štát momentálne nemá prostriedky na financovanie takého rozsiahleho projektu a štúdia realizovateľnosti potvrdila výhodnosť využitia PPP. Realizácia projektu má podľa ministerstva zmysel iba v kombinácii D4 a R7, čo ukázala aj štúdia.

Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák si myslí, že R7 by mala menší význam, keby sa postavila bez D4. „Máme veľký prísun dopravy z juhu, ktorú by mala R7 odľahčiť,“ uviedol. V prvom roku po sprevádzkovaní D4 a R7, teda o štyri roky, sa podľa experta osobná doprava v Bratislave odľahčí zhruba o 15 % a nákladná o 50 %. „Intenzita dopravy na obchvate sa v prvom roku prevádzky bude pohybovať na úrovni 40 – 45 tisíc automobilov denne,“ očakáva Palčák.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Árpád ÉrsekJán FigeľĽubomír PalčákPavol Zajac
Firmy a inštitúcie KDH Kresťanskodemokratické hnutieMost-Híd