Diverzita a inklúzia v práci: Byť autentický znamená cítiť sa komfortne (rozhovor)

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Group of multigenerational people smiling and laughing outdoor - Multiracial friends of different ages having fun together - Main focus on senor women face
Group of multigenerational people smiling and laughing outdoor - Multiracial friends of different ages having fun together - Main focus on senor women face

V dynamickom svete korporátneho manažmentu sa kľúčovým aspektom stáva nielen technologický pokrok, ale aj progresívny prístup k diverzite a inklúzii.

Príkladom firmy, ktorá tieto hodnoty úspešne integruje do svojho každodenného fungovania, je Slovak and Czech Telekom. Firma sa snaží nielen získavať výnimočných ľudí, ale zameriava sa aj na ich rozmanitosť, čím prispieva k atraktivite značky nielen pre zákazníkov, ale aj pre potenciálnych zamestnancov.

„Keď chceme, aby zamestnanci boli sami sebou a cítili sa dobre, ponúkame im viacero možností, či už je to napríklad flexibilný pracovný čas alebo rôzne druhy podujatí. Cieľom je podporiť ľudí, aby sa naozaj správali spôsobom, ktorý im vyhovuje a tak, aby sa cítili dobre,“ uvádza CHRO & Executive Board Member at T-Mobile CZ & Slovak Telekom Jitka Adámková.

Img_2154.jpg

Tento prístup je podobný aj v iných popredných spoločnostiach, ako je nórska banka Den Norske Bank, kde Wenche Fredriksen, šéfka inklúzie a diverzity, kládie dôraz na vytvorenie pracovného prostredia, kde diverzita je „živou“ súčasťou firmy.

„Viete, máme byť bankou pre celé Nórsko ale aj pre všetkých ľudí. A je dôležité, aby sme ako firma odrážali rozmanitosť v spoločnosti. Ak chceme pochopiť ich potreby, ich finančné potreby, ako sporia, ako investujú svoje peniaze, musíme mať tieto schopnosti a musíme byť reprezentatívni, aby sa naši zákazníci cítili bezpečne, že im rozumieme, že ich vnímame. Je to o tom, aby sme mali rôzne pohľady na veci, aby sme mohli prísť s inovatívnymi alebo inkluzívnymi riešeniami produktami službami.,“ vysvetľuje Wenche Fredriksen, šéfka inklúzie a diverzity

Uznávanie menej viditeľných aspektov diverzity, ako sú osobné skúsenosti, hodnoty a vnútorné boje, môže vytvárať prostredie, kde sa všetci cítia hodnotení a prijatí, čo v konečnom dôsledku vedie k zvýšenej spokojnosti a lojalite zamestnancov, ako aj k posilneniu celkovej pozície firmy na trhu.

Byť sám sebou v práci je dôležité
Možnosť byť sám sebou na pracovisku je pre mnohých zamestnancov dôležitým aspektom pre ich celkovú spokojnosť a produktivitu. Autenticita na pracovisku umožňuje zamestnancom otvorene vyjadriť svoju pravú identitu, čo je základným predpokladom pre ich pocit bezpečia a šťastia. Keď sa ľudia cítia prijatí bez potreby skrývať kľúčové črty svojej osobnosti, môžu sa lepšie sústrediť na svoje pracovné úlohy a zvyšuje sa ich celková angažovanosť.

Toto otvorené vyjadrenie sa môže týkať mnohých aspektov, vrátane a nie len kultúrnych, rodových, sexuálnych, alebo aj osobnostných rozdielov. Bezpečné prostredie, kde je možné bez obáv zdieľať svoje myšlienky, pocity a skúsenosti, môže významne znižovať stres a psychickú záťaž na pracovisku. Zníženie tejto záťaže zase vedie k zlepšeniu mentálneho zdravia zamestnancov a znižuje pravdepodobnosť vyhorenia.

Najväčšia diverzita sa skrýva pod povrchom

Diverzita a inklúzia na pracovisku sa často vnímajú prostredníctvom viditeľných rozdielov ako sú pohlavie, etnicita alebo vek. Avšak, základná podstata diverzity zahŕňa oveľa viac než len tieto zjavné aspekty. Dôležité sú aj menej viditeľné prvky, ktoré každý jedinec prináša do profesionálneho prostredia, ako sú osobné skúsenosti, hodnoty, presvedčenia a emocionálne boje.

„Myslím si, že rozmanitosť sú všetky spôsoby, ktorými sa od seba líšime a sme jedineční. Často o rozmanitosti premýšľam ako o ľadovci. Niektoré veci môžete vidieť nad čiarou, ale väčšinu z nich nevidíte. Všetci sme oveľa viac než to, čo môžeme vidieť navonok. Ide o to, že v oblasti rozmanitosti sme sa veľa zameriavali na pohlavie, na ženy vo vedúcich pozíciách a zameriavali sme sa možno na etnickú rozmanitosť. Ale teraz si myslím, že by bolo vhodné sa zamerať na veci, ktoré nevidíme, na všetky veci s ktorými vnútorne bojujeme. Podľa môjho názoru, je veľa vecí, ktoré nedávame najavo, pretože, chceme zapadnúť, chceme byť profesionálni. Nechceme hovoriť o našich bojoch, vyhorení, ale je to naozaj všetko, čo nás robí jedinečnými a odlišnými od ostatných. Ide o to, aby sme mali rovnaké príležitosti byť svojím autentickým ja, byť v práci svojím pravým ja a tiež, aby sme mali rovnaké príležitosti byť úspešní a napredovať v organizácii, byť tým, kým sme,“ uvádza Wenche Fredriksen, šéfka inklúzie a diverzity v Den Norske Bank.

Img_2164.jpg

Príjemnejšie prostredie, nižšia fluktuácia

Diverzita a inklúzia nielenže prispievajú k vytváraniu príjemnejšieho pracovného prostredia, kde si každý môže byť istý, že bude vypočutý a rešpektovaný, ale majú aj priamy vplyv na nižšiu fluktuáciu zamestnancov. Vedenie, ktoré sa aktívne zaujíma o zlepšovanie diverzity a inklúzie, tým signalizuje zamestnancom, že ich pohoda je prioritou, čo vedie k tomu, že sa ľudia cítia vítaní a hodnotní.
Pracoviská, kde sú zamestnanci angažovaní a považovaní za dôležitých, majú tendenciu produkovať vyšší výkon a lepšie výsledky. Pri zamestnancoch, ktorí cítia, že sú ich potreby počúvané a že existujú rovnaké príležitosti pre všetkých, je menej pravdepodobné, že budú hľadať zamestnanie inde.
„Meriame spokojnosť zákazníkov a zamestnancov. Pozeráme sa aj na to, ako nás vnímajú ako značku na trhu, a pre mňa je vždy najväčšou odmenou, keď sa nám darí získavať zamestnancov, pretože či už sú to naši zákazníci, sú to aj budúci zamestnanci, takže sú pre nás strašne dôležití. Sme atraktívni a zamestnanci nám neodchádzajú alebo ak odchádzajú, tak naozaj len málo. To znamená, že máme nízku mieru fluktuácie, vysvetľuje CHRO & Executive Board Member at T-Mobile CZ & Slovak Telekom Jitka Adámková.
Img_2155.jpg

Vplyv na firemnú kultúru

Diverzita a inklúzia majú hlboký dopad na firemnú kultúru. Organizácie, ktoré úspešne implementujú stratégie, často vykazujú vyššiu úroveň inovácií, lepšiu trhovú adaptabilitu a silnejšie morálne hodnoty. Tieto firmy sú vnímané ako atraktívnejšie miesta pre prácu.

„Keď chceme, aby zamestnanci boli sami sebou a cítili sa dobre, ponúkame im viacero možností, či už je to napríklad flexibilný pracovný čas alebo rôzne druhy podujatí. Cieľom je podporiť ľudí, aby sa naozaj správali spôsobom, ktorý im vyhovuje a tak, aby sa cítili dobre,“ uvádza CHRO & Executive Board Member at T-Mobile CZ & Slovak Telekom Jitka Adámková.

Diverzita a inklúzia nie sú len o začlenení rôznych jedincov do pracovného procesu; sú o vytváraní prostredia, kde každý môže prosperovať.

Img_2216.jpg

Budovanie hodnôt je prioritou

Zapojenie zamestnancov do procesov diverzity a inklúzie je kľúčové. Firmy môžu povzbudiť zamestnancov, aby sa stali mentormi alebo sa zapojili do rôznych komisií a tímov zameraných na inklúziu. Tým sa nielenže posilní pocit spolupatričnosti medzi zamestnancami, ale aj umožní im, aby sa stali aktívnymi účastníkmi vo formovaní firemnej kultúry.

„Vo všeobecnosti sa zameriavame na zvyšovanie povedomia o tejto téme, pretože veríme, že keďže sme veľká spoločnosť, máme veľa zamestnancov, tak môžeme niečo zmeniť. Ten rozdiel spočíva v tom, že začneme poukazovať na veci, ktorým veríme, či už ide o hodnoty alebo len o video s nenávistnými prejavmi.“ vysvetľuje CHRO & Executive Board Member at T-Mobile CZ & Slovak Telekom Jitka Adámková.

Celý rozhovor s Jitkou Adámkovou si môžete vypočuť TU

Diverzita mení správanie

Diverzita vo firme môže mať významný dopad aj na správanie a rozhodovanie jej klientov. Klienti často oceňujú, keď vidia, že firma reprezentuje rôznorodé pozadie, ktoré odráža ich vlastné skúsenosti a hodnoty. Toto zastúpenie môže viesť k hlbšej lojalite zákazníkov, pretože sa cítia viac spojení s firmou, ktorá prejavuje pochopenie a rešpekt k rôznym kultúrnych a sociálnych perspektívam.

„Den Norske Bank je hrdým hlavným sponzorom Pride-u v Osle. Väčšine ľuďom sa to páči a skladajú nám rešpekt za to, že to robíme a, že sme inkluzívni. A potom máme, samozrejme, aj zákazníkov a ďalších ľudí, ktorí si vôbec nemyslia, že je to skvelé. A viete, na sociálnych sieťach môžete vidieť, najmä v týchto dňoch, že je tam veľa nenávisti. V spoločnosti je veľa polarizácie. Ale ja naozaj verím, že ak budeme mať v sebe rôzne pohľady a rôznorodosť, lepšie pochopíme našich zákazníkov. A to nám prinesie aj viac rešpektu. A tiež viem, že štúdie z USA ukázali, že spoločnosti, ktoré sú rozmanitejšie a inkluzívnejšie, majú viac lojálnych zákazníkov. Tiež vieme, že je to dôležité pre mladých ľudí, ktorí hľadajú pracovné miesta a chcú pracovať na pracoviskách, ktoré sú rozmanité a inkluzívne,“ uvádza Wenche Fredriksen, šéfka inklúzie a diverzity v Den Norske Bank.

Celý rozhovor s Wenche Fredriksen si môžete vypočuť TU

Čo je to diverzita a inklúzia ?

Diverzita, alebo rôznorodosť, sa vzťahuje na prítomnosť rozdielov medzi jednotlivcami v rámci určitého prostredia, najmä pracovného. Tieto rozdiely môžu byť viditeľné aj neviditeľné a zahŕňajú rôzne aspekty, ako sú pohlavie, vek, rasa, etnicita, sexuálna orientácia, fyzické schopnosti, náboženstvo, kultúrne zázemie, vzdelanie a mnohé ďalšie. Diverzita znamená uznávať, akceptovať a ceniť tieto rozdiely a chápať, že každý jednotlivec prináša do kolektívu jedinečnú perspektívu a skúsenosti.

Inklúzia je proces a prax vytvárania prostredia, kde sú všetci jednotlivci cenení, rešpektovaní a majú rovnaké príležitosti prispieť a uspieť. Inkluzívne prostredie je také, kde sa každý zamestnanec cíti prijatý, ocenený a schopný byť sám sebou bez obáv z diskriminácie alebo predsudkov. Inklúzia ide ruka v ruke s diverzitou, pretože samotná diverzita bez inklúzie môže viesť k izolácii a nespokojnosti.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať