Pod intenzívnym tlakom zo strany automobilového sektora plánuje Európska únia zmeniť legislatívu týkajúcu sa emisií vozidiel.
Emisie Oxidu dusičitého a ich následky
Z analýzy, ktorú poskytlo konzorcium pre mimoriadne nízke emisie vozidiel – Clove – pre web The Guardian, vyplýva, že polovica plánovaných finančných úspor vyplývajúcich z nových noriem Euro 7 pre emisie automobilov sa stratí v dôsledku škôd spôsobených nadmernou produkciou oxidu dusičitého.
Odborníci odporučili výrazne znížiť množstvo oxidu dusičitého, ktoré môžu vozidlá vypúšťať, a sprísniť reálne jazdné podmienky pri schvaľovacích testoch nových modelov.
Automobilový priemysel požaduje nižšie regulácie
Podľa dohody, ktorú 27 členských štátov EÚ uzavrelo v septembri, by sa však limity oxidu dusičitého, ako aj schvaľovacie testy prakticky nezmenili oproti predchádzajúcim predpisom Euro 6. Jediná významná reforma spočíva v tom, že sa po prvýkrát budú regulovať limity emisií pevných častíc z pneumatík a bŕzd.
Výrobcovia automobilov uviedli, že návrh Európskej komisie je „úplne neprimeraný a spôsobuje vysoké náklady pre priemysel a zákazníkov a má nižší prínos pre životné prostredie„. Európsky parlament má o návrhu Euro 7 hlasovať vo štvrtok.
Výrobcovia automobilov sa intenzívne snažili presadiť zmiernenie navrhovaných reforiem. Na tajnom stretnutí 1. júna 2022 medzi zástupcom európskeho komisára pre jednotný trh Thierrym Bretonom a generálnym riaditeľom BMW Oliverom Zipsem, výrobcovia automobilov argumentovali proti prísnym limitom emisií oxidu dusičitého a za zachovanie miernejších schvaľovacích testov.
Zo zápisnice vyplýva, že zástupca európskeho komisára ubezpečil generálneho riaditeľa BMW, že Európska komisia „stanoví ambiciózne, ale splniteľné požiadavky“. V návrhu, ktorý komisia predložila v novembri 2022, sa do veľkej miery prijali emisné limity odporúčané priemyselným odvetvím, a to v rozpore s radami konzultantov spoločnosti Clove.
Hovorca komisie vo svojom vyhlásení uviedol: „Komisia je v tomto smere veľmi spokojná: „Návrh Euro 7 nie je výsledkom požiadaviek len jednej zainteresovanej strany, ale skôr výsledkom dôkladného skúmania… po veľmi širokej konzultácii so všetkými zainteresovanými stranami.“
Ekológovia sú proti
Environmentálne mimovládne organizácie kritizovali oslabené právne predpisy. Anna Krajinská, manažérka pre emisie vozidiel a kvalitu ovzdušia v spoločnosti Transport & Environment pre The Guardian uviedla, že „do roku 2035 sa predá 95 miliónov nových vozidiel s certifikátom Euro 7. Bez účinných pravidiel znižujúcich emisie budú mnohé z týchto vozidiel znečisťovať naše ovzdušie minimálne do roku 2050, čo je nad rámec ochranných opatrení odporúčaných WHO.„
V praxi sa zákonné emisné limity stále často prekračujú, ako sa zistilo pri nedávnych testoch. Odborníci tvrdia, že súčasné laboratórne merania nezachytávajú skutočné podmienky jazdy, napríklad v starších vozidlách, pri nízkych teplotách alebo pri cestách kratších ako 16 km, ktoré sú zväčša v mestských oblastiach.
Medzinárodná rada pre čistú dopravu uvádza, že včasné presadenie návrhu komisie by do roku 2050 zabránilo 7 300 predčasným úmrtiam v EÚ.