Emisie z dopravy patria k najvyšším v Európskej únii. V prepočte na osobu a kilometer sú na tom najhoršie výletné lode a po nich lietadlá, ak sa používajú na krátke vzdialenosti. Na druhej strane, na dlhších trasách dosahujú lepšie výsledky ako autá, referuje portál Seznam Správy.
Rozdiely v emisiách z dopravy
Takmer štvrtina celosvetových emisií CO2 spojených s výrobou energie (kam sa tento sektor zaraďuje) pochádza z dopravy a viac ako polovica z nich je spojená s osobnou dopravou. Emisie sa však líšia nielen podľa toho, aké dopravné prostriedky ľudia používajú, ale aj ako.
Napríklad každý kilometer na výletnej lodi zvyšuje uhlíkovú stopu cestujúcich o 250 gramov tzv. ekvivalentu CO2 na osobu. Na druhom mieste sú krátke lety lietadlom. Podľa údajov britského ministerstva energetiky a klimatických zmien a projektu Our World in Data však môže byť letecká doprava aj ekologickejšia ako cestná.
Nie je let ako let
Dôvod, prečo sa emisie na osobu pri jednotlivých letoch tak výrazne líšia, je jednoduchý – vzlet je oveľa energeticky náročnejší ako cestovná fáza letu. Stredne dlhé lety (napríklad medzi európskymi krajinami) majú preto väčšiu uhlíkovú stopu ako dlhé lety – lety dlhšie ako 3 700 kilometrov.
V diskusii o šetrnosti dopravy k životnému prostrediu je tiež dôležité zohľadniť, že napríklad pri elektrických vozidlách závisí energetický mix v krajine, kde sa vozidlo nabíja.
Okrem toho niektorí dodávatelia energie špecificky „posielajú“ do nabíjačiek elektrických vozidiel len elektrinu vyrobenú z obnoviteľných alebo jadrových zdrojov. Tým sa odstraňuje argument, že pomyselné výfukové plyny sa len prenášajú z konca auta do elektrárne.
Práve osobné autá patria spolu s lietadlami k najväčším znečisťovateľom životného prostredia. Tieto dva druhy dopravy predstavujú takmer tri štvrtiny všetkej dopravnej produkcie a zároveň produkujú takmer 90 % všetkých skleníkových plynov z osobnej dopravy.
V číselnom vyjadrení podľa OECD osobné automobily v roku 2020 prepravia v Európe 4,5 bilióna osobokilometrov. To je viac ako polovica z celkového počtu, pričom lietadlá a autobusy sú na druhom a treťom mieste.