Chcete podporiť energetickú transformáciu a zároveň ušetriť peniaze? Sobojstranným nabíjaním je to možné.
Čo je obojstranné nabíjanie?
Pri obojstrannom nabíjaní elektromobil nielen ukladá elektrinu, ale ju aj odovzdáva späť. Môže ju dodávať do elektrického zariadenia, domácej siete alebo verejnej elektrickej siete. Elektrina teda prúdi oboma smermi – do auta aj z neho.
Aké výhody prináša obojstranné nabíjanie majiteľom elektromobilov?
Obojstranné nabíjanie umožňuje dočasne uložiť prebytočnú elektrinu z fotovoltaickej elektrárne alebo elektrinu nakúpenú za výhodnú cenu (na základe časovo variabilnej tarify) do elektromobilu. Vďaka tomu nemusíte elektrinu okamžite dodávať do siete.
Môžete ju neskôr spotrebovať namiesto drahšej elektriny zo siete („vehicle to home“, v skratke v2h), alebo prebytočnú elektrinu môžete neskôr ziskovo dodať späť do verejnej siete („vehicle to grid“, v skratke „v2g“).
Dynamické tarify elektriny, pri ktorých sa cena mení podľa ponuky (lacná, keď sa vyrába veľa elektriny a drahšia, keď sa vyrába málo), robia tentp nápad ešte atraktívnejším.
Keď je elektrina zo siete lacná, uložíte ju do batérie elektromobilu. Neskôr, keď sú ceny vyššie, ju môžete sami využiť alebo ziskovo dodať späť do siete. Od roku 2025 budú musieť všetci dodávatelia elektriny ponúkať aspoň jednu časovo variabilnú tarifu.
Aké výhody prináša obojstranné nabíjanie energetickému systému?
Obojstranné nabíjanie je prínosom aj pre energetický systém. Milióny elektromobilov spolu vytvárajú veľký flexibilný zásobník, ktorý umožňuje krátkodobo vyrovnávať kolísajúcu ponuku elektriny z obnoviteľných zdrojov, stabilizovať elektrickú sieť a poskytovať dodatočné skladovacie kapacity.
Aké typy obojstranného nabíjania existujú?
Rozlišujeme tri varianty obojstranného nabíjania:
- Vehicle-to-load (V2L) alebo Vehicle-to-Device (V2D) má elektromobil klasickú domácu zásuvku a funguje ako mobilné úložisko energie, ktoré môže napájať rôzne zariadenia ako elektrický gril, záhradné náradie, e-bike, batériu alebo iný elektromobil.
- Vehicle-to-home (V2H) využíva elektromobil ako úložisko pre vlastnú domácnosť, pričom sa využíva vlastná fotovoltaická elektrina alebo lacno nakúpená elektrina, ktorá sa neskôr spotrebuje namiesto drahšej elektriny zo siete.
- Vehicle-to-grid (V2G) sa namiesto vlastného využitia uložená elektrina ziskovo dodáva do verejnej siete.
Je už dnes možné obojstranné nabíjanie?
Pri vozidlách V2D a V2H sú už realitou. Pre V2D stačí, aby mal elektromobil domácu zásuvku alebo vhodný adaptér. V2H a V2G sú technicky náročnejšie, pretože elektromobil musí byť technicky vhodný a je potrebná špeciálny wallbox, ktorý dokáže premeniť jednosmerný prúd z batérie auta späť na striedavý prúd elektrickej siete.
Čo ešte treba urobiť pre obojstranné nabíjanie?
Hoci sú položené najdôležitejšie technické a regulačné základy pre V2H a V2G, ešte je potrebné prispôsobiť a zlepšiť rámcové podmienky, vytvoriť spoločný digitálny jazyk a platformy na výmenu údajov a umožniť rôznym systémom a úrovniam plne automatizovane komunikovať a spolupracovať, od batérie a elektromobilu cez wallbox a systém energetického manažmentu až po elektrickú sieť.
„Elektroautá môžu ako mobilné úložiská elektriny výrazne prispieť k stabilizácii elektrického systému. Ich batérie môžu byť využité na dočasné ukladanie elektrickej energie, čím poskytujú dodatočnú flexibilitu. Je to skutočne výhodná situácia pre všetkých – aj majitelia áut môžu týmto spôsobom zarábať peniaze. Európski predstavitelia priemyslu jasne vyjadrili, že od roku 2025 chcú komerčne sprístupniť obojstranné vozidlá a služby. Spoločne vyvinuli potrebné technické základy a dátové formáty. Toto je rozhodujúci míľnik na ceste k ekologicky priateľskému a bezpečnému energetickému a mobilitnému systému,“ uvádza nemecký minister hospodárstva Robert Habeck.