Nemecký automobilový priemysel, ktorý je už desaťročia považovaný za základ ekonomickej stability krajiny, čelí bezprecedentnej kríze. Počet pracovných ponúk klesol o 53 % za necelé dva mesiace. Spomalenie dopytu po elektromobiloch a pretrvávajúca kríza v sektore ohrozujú tisíce pracovných miest.
Analýzy Inštitútu pre hospodársky výskum (ifo) v spolupráci s pracovným portálom Indeed odhaľujú alarmujúce skutočnosti: počet pracovných ponúk v nemeckom automobilovom priemysle sa v októbri 2024 znížil o 53 % v porovnaní s augustom 2023.
Nemecko, ako najväčší výrobca áut v Európe, stojí pred výzvami spojenými s transformáciou na elektromobilitu. Počas uplynulých rokov elektromobilita vytvárala tisíce pracovných miest, no aktuálne čísla naznačujú spomalenie.
Drastické spomalenie transformácie
Podľa údajov ifo a portálu Indeed počet pracovných ponúk v sektore elektromobility klesá rýchlejšie ako v tradičných firmách zameraných na spaľovacie motory.
V decembri 2023 firmy zamerané na elektromobilitu ponúkali takmer dvakrát viac pracovných miest ako spoločnosti orientované na spaľovacie motory. Avšak do októbra 2024 sa tento rozdiel znížil na 41 %.
„Pokles pracovných ponúk jasne ukazuje, že transformácia na elektrické vozidlá sa v posledných mesiacoch výrazne spomalila,“ uviedol Oliver Falck, riaditeľ Centra pre priemyselnú organizáciu a nové technológie inštitútu ifo. Tento pokles odzrkadľuje nielen prekážky pri zavádzaní elektromobility, ale aj celkovú krízu v automobilovom priemysle.
Kríza na pracovnom trhu
Od polovice roka 2019 bol počet pracovných miest v sektore elektromobility konzistentne vyšší ako vo firmách zameraných na spaľovacie motory.
Avšak v októbri 2024 dosiahol dopyt po pracovnej sile v nemeckom automobilovom priemysle nové minimum. Počet pracovných ponúk je momentálne na najnižšej úrovni od pandémie v roku 2020.
Firmy ako Ford a Volkswagen, ktoré patria k popredným zamestnávateľom, oznámili výrazné reštrukturalizácie. Ford plánuje znížiť svoju pracovnú silu v Európe o 14 %, pričom za dôvody označil slabý dopyt po elektrických vozidlách, nedostatočnú štátnu podporu a konkurenčný tlak z Číny.
Volkswagen čelí masovým štrajkom, keďže sa nepodarilo dosiahnuť dohodu medzi vedením a odbormi o znižovaní nákladov.
„Automobilový priemysel sa prispôsobuje pokračujúcemu poklesu predaja a opätovne otvorenej diskusii o zákaze spaľovacích motorov,“ hovorí Annina Hering, odborníčka na trh práce zo spoločnosti Indeed.
Prečo je dopyt po elektromobiloch nízky?
Slabý dopyt po elektromobiloch je podľa analýz spôsobený viacerými faktormi.
Jedným z nich je nedostatočná infraštruktúra, keďže výstavba nabíjacích staníc a modernizácia energetických sietí v Európe postupuje príliš pomaly, čo oslabuje dôveru spotrebiteľov v dostupnosť a pohodlie elektromobilov.
Ďalším problémom je konkurencia z Číny, kde čínski výrobcovia elektromobilov dominujú na svetových trhoch a ich lacnejšie modely ohrozujú európskych producentov.
Významným faktorom sú aj vysoké náklady na výrobu elektromobilov, ktoré majú nízke ziskové marže, a to núti automobilky optimalizovať náklady, často na úkor zamestnancov.
Nedostatočné regulácie a pretrvávajúca politická neistota výrazne ovplyvňujú situáciu v nemeckom automobilovom priemysle.
Diskusie o budúcnosti spaľovacích motorov vytvárajú nejasnosti na trhu a brzdia potrebné investície do transformácie.
Kancelár Olaf Scholz varoval, že zamestnanci by nemali niesť zodpovednosť za „manažérske chyby“ vo Volkswagene, ktoré by mohli viesť k zatváraniu tovární.
Vláda medzitým hľadá spôsoby, ako podporiť automobilový priemysel – najväčší výrobný sektor krajiny – no názory na to, ako prekonať jeho závislosť od spaľovacích technológií, sa líšia.
Moritz Goldbeck, spoluautor štúdie, upozorňuje, že firmy zamerané na spaľovacie motory sústreďujú svoje aktivity na výrobu, pričom zanedbávajú vývoj a digitalizáciu, ktoré sú však nevyhnutné pre úspešnú transformáciu odvetvia.
Riešenia pre budúcnosť
Aby sa nemecký automobilový priemysel dokázal vyrovnať s aktuálnymi výzvami, odborníci štúdie navrhujú niekoľko kľúčových opatrení.
V prvom rade je potrebné posilniť infraštruktúru, čo zahŕňa rýchlu výstavbu nabíjacích staníc a rozšírenie kapacity energetických sietí.
Rovnako dôležitá je podpora výskumu a inovácií prostredníctvom daňových úľav a grantov pre firmy, ktoré investujú do technológií elektromobility.
Rekvalifikácia pracovnej sily predstavuje ďalší dôležitý krok – je potrebné posilniť programy na preškolenie zamestnancov z „hnedých“ odvetví na „zelené“ pozície.
Napokon, jasná a predvídateľná regulácia, vrátane dodržania termínov pre zákaz spaľovacích motorov, je kľúčová na odstránenie politickej neistoty, ktorá brzdí investície do transformácie.