Malá trhlina neznamená veľký problém. Zdrvotná poisťovňa Union upozorňuje, že oprava čelného skla môže byť rozumnejšou voľbou než jeho výmena – ekologicky aj ekonomicky.
Kamienok vs. sklo
Aj nepatrný kamienok odrazený od vozidla pred vami môže na čelnom skle zanechať nepríjemnú stopu. Mnohí motoristi v takých prípadoch automaticky utekajú do servisu po nové sklo. Odborníci však upozorňujú, že to často vôbec nie je nutné – a dokonca ani správne riešenie.
„Meniť celé čelné sklo kvôli drobnému zásahu je ako vymeniť celú pneumatiku kvôli chýbajúcemu ventilku,“ upozorňuje Tomáš Kalivoda, riaditeľ sekcie komerčného poistenia poisťovne Union.

Oprava namiesto výmeny
Riešenie je pritom jednoduché – oprava. A tá má množstvo výhod. Nielenže trvá len 30 až 45 minút, ale zachová aj pôvodné továrenské sklo, čím sa vyhnete riziku netesností či nesprávnej inštalácie. Podľa skúseností Jaroslava zo zmluvného servisu je oprava možná aj pri poškodeniach vo veľkosti dvojeurovej mince, pokiaľ nejde o trhliny alebo zásah v blízkosti okraja skla.
„Po oprave sú stopy často takmer neviditeľné a čo je podstatné – nehrozí, že sa z miesta neskôr vytvorí prasklina,“ dodáva odborník.

Šetríme planétu: výmena skla = ekologická záťaž
Oprava čelného skla má význam aj z environmentálneho hľadiska. Len v USA sa každoročne vymení približne 15 miliónov čelných skiel, čo znamená 172 500 ton odpadu. Čelné sklá sú navyše zložité na recykláciu, keďže ich konštrukcia obsahuje dve vrstvy skla a plastovú medzivrstvu z polyvinylbutyralu (PVB). Pri rozklade na skládkach môže PVB uvoľňovať chemikálie do pôdy a vody.
„Každý, kto sa rozhodne pre opravu namiesto výmeny, prispieva k zníženiu uhlíkovej stopy, šetrí prírodné zdroje a pomáha znižovať množstvo odpadu,“ hovorí Kalivoda.

Union motivuje vodičov
Union ide v podpore opráv ešte ďalej. Klienti, ktorí si nechajú opraviť čelné sklo z havarijného poistenia, nebudú platiť spoluúčasť. Navyše, poisťovňa nepristúpi ani k tzv. malusu – teda k zvýšeniu poistného v nasledujúcom období.
„Touto iniciatívou chceme motoristov motivovať k zodpovednejšiemu prístupu. Oprava je nielen lacnejšia a rýchlejšia, ale má aj menší dopad na prírodu. A to je smer, ktorým sa v Unione chceme uberať,“ uzatvára Kalivoda.