TAIPEI/BRATISLAVA 17. júna (WEBNOVINY) – Usadenina mletej kávy nemusí skončiť len ako odpad v smetnom koši, ale môže poslúžiť aj ako základná ingrediencia pre výrobu šampónu. Na litrové balenie produktu na vlasy je potrebných 16 šálok takýchto zbytkov, z ktorých sa získa potrebný olej.
Svet smeruje k zelenej ekonomike, Taiwan nie je výnimkou
Nielen fotky môžu byť z papiera, ale aj plnohodnotný fotoaparát určený pre deti. Z plastovej fľaše, ktorú držíte práve v ruke môže byť o pár dní tričko, či taška ktoré si zakúpite v obchode. Toto je časť z takzvaných zelených (green) produktov, ktoré vznikajú recykláciou už nepotrebných vecí. Niektoré z nich sú dostupné aj na európskom trhu, tunajší spotrebitelia si ich však pravdepodobne len ťažko spájajú s ostrovnou krajinou vo východnej Ázii Taiwan, ktorá je ich domovom.
Trh na Taiwane je príliš malý
Marketingový riaditeľ neziskovej organizácie a think tank Green Trade Project (GTPO) George Hu priznáva, že zatiaľ čo vo vývoji a výrobe ekologických produktov sú taiwanské spoločnosti dobré, v marketingu zaostávajú. Ich organizácia bola zriadená práve za účelom prezentovať tieto spoločnosti a ich produkty, medzi ktorými sú nielen výrobky z recyklovaných materiálov ale aj šetriace energiu. Zhrnuté do pár slov, kancelária pomáha zeleným projektom. Nápomocní sú najmä menším a stredným firmám.
GTPO doposiaľ takto reprezentuje 489 ekoproduktom z 195 spoločností, Hu si stojí za tým, že ide o vysokokvalitné a inovatívne tovary a technológie. Poukazuje však na jeden z problémov tamojších firiem. „Mnoho menších spoločností balansuje medzi tým, či zostať na Taiwane, alebo odísť do zahraničia a robiť biznis tam. Je ťažké prežiť na Taiwane, keďže trh tu je príliš malý, mnoho spoločností nerastie a postupne tak zaniká, čo je veľká škoda,“ konštatuje marketingový riaditeľ GTPO.
Taiwan sa profiluje ako zelený ostrov
Zelené produkty sa podieľajú na celkovom exporte ostrovnej krajiny 14 percentami, čo v peňažnom vyjadrení predstavuje 42, 8 miliárd USD. Hlavnými vývoznými zelenými artiklami krajiny sú elektronika, fotovoltaické panely, LED a obnoviteľné energie.
Taiwan sa profiluje ako zelený ostrov, túto myšlienku nasledujú mnohé tunajšie spoločnosti, ktoré reflektujú na stúpajúci dopyt po zelených produktoch. Aj preto je Taiwan druhým najväčším producentom solárnych panelov i LED na svete. Avšak nielen solárne panely charakterizujú túto krajinu, ale aj vynaliezavosť tamojších spoločností. Okrem už vyššie spomínaných produktov sú tu i ďalšie z radu ekologických, ktoré možno označiť minimálne ako zaujímavé.
LED žiarovka vyrobená iba z plastu, ktorej výhodou je jej nerozbitnosť i to, že oproti klasickej žiarovke ušetrí 85 percent energie. Sprievodkyňa technológiami Výskumného ústavu priemyselných technológií (ITRI) Luwen Chang vysvetľuje, že táto 9,6 Wattová LED žiarovka nahradí 60 Wattovú žiarovku pritom má rovnaký jas. O kúsok ďalej zase ukazuje materiál z biomasy, ktorý sa môže použiť na výrobu plechoviek.
Urobil veľký pokrok v znižovaní odpadu
Zaujímavým kúskom je dáždnik, ktorý neslúži len ako ochrana pred dažďom či slnkom. Má čosi navyše, integrovaný filter, ktorý čistí vodu od prachu, ťažkých kovov a baktérií. „Môžete ho využiť keď cestujete, keď leziete na hory, alebo v akejkoľvek situácií, keď je prístup k pitnej vode obmedzený. Zariadenie filtruje vodu a robí ju pitnou,“ vysvetľuje Chang.
Taiwanská firma Super Dragon Technology sa zase rozhodla vybudovať si biznis okrem iného aj na recyklácií komponentov z mobilov a smartfónov, z ktorých získava zlato, nachádzajúce sa v malom množstve v týchto zariadeniach. Recykláciou odpadu robí aj sošky či poklopy na kanalizáciu. Ako tvrdí recyklácia nie je len o tom, že dáva nový život starým veciam, ale pomáha odbúrať odpad a chrániť tým životné prostredie.
GTPO konštatuje, že Taiwan urobil veľký pokrok v znižovaní odpadu a v rozširovaní recyklačného programu. Priemerné denné množstvo odpadkov vyprodukovaných občanmi sa znížilo z 1,14 kilogramu na 0,43 kilogramu. Intenzita recyklácie odpadu vzrástla z 1,25 percenta na 52 percent.