Viac ako tretina slovenských firiem sa zaoberá udržateľnosťou, znížiť chcú najmä spotrebu energie

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac ako tretina slovenských firiem sa zaoberá udržateľnosťou, znížiť chcú najmä spotrebu energie
Ilustračné foto: www.gettyimages.com

Až 36 % firiem priznáva, že je pre nich v súčasnosti udržateľnosť aktuálnou témou. Najčastejšie to tak vnímajú malé firmy (45 %). Udržateľnosť aktuálne nijako nerieši 24 % firiem, najčastejšie z radov tých menších. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre ČSOB spracovala agentúra DATANK s.r.o..  Z oslovených 306 slovenských firiem sa pritom najmä veľké spoločnosti zaoberajú témou vplyvu na životné prostredie len okrajovo.

Bez ohľadu na veľkosť firmy alebo typ biznisu – udržateľný prístup a prechod z hnedej na zelenú ekonomiku už nie je len niečím, čo by bolo dobré mať a čo pomáha imidžu. Stáva sa z toho povinnosť. V opačnom prípade môže mať firma v budúcnosti problém získať od banky financovanie, ak nebude chcieť svoje fungovanie transformovať na udržateľnejšie,“ uviedol v tejto súvislosti Koloman Buzgó, riaditeľ Divízie riešení pre korporátnych klientov v ČSOB. „Banky sa snažia firmám pomáhať s prechodom z hnedej na zelenú formu podnikania najmä prostredníctvom zvýhodnených úverov. Napríklad ČSOB prináša zvýhodnenie pre malých podnikateľov a živnostníkov, ktorí chcú udržateľnejšie podnikať v podobe investičného úveru s nižšou úrokovú sadzbou oproti štandardu a dlhšou dobou splatnosti, čo v praxi znamená nižšie mesačné splátky,“ dodáva.

Firmy plánujú znížiť hlavne spotrebu energie

Na otázku, v ktorých oblastiach by firma mohla znížiť svoj vplyv na životné prostredie, ak by do nich začala investovať, odpovedala takmer polovica spoločností, že priestor vidia v investovaní do úspory energie.

Takáto reakcia je v čase rastúcich nákladov na energie viac než logická. Takže áno, môžeme povedať, že rastúce ceny energií sú do veľkej miery aj silnou motiváciou hľadať udržateľnejšie a efektívnejšie zdroje,“ dodal K. Buzgó.

Ďalšími najčastejšími faktormi sú odpad a vozový park. Zníženie produktového odpadu by mohlo využiť viac ako polovica malých podnikov a vozový park by najčastejšie mohli riešiť veľké firmy. Väčšie spoločnosti tiež zaujíma energetická náročnosť budov.

Slováci chcú inovovať najviac svoje výrobky a služby

Firmy najčastejšie chcú inovácie v oblastiach vývoja nových výrobkov a služieb, inovácie výrobkov a energetických úspor.

Inovácie pritom najviac plánujú veľké firmy, ktoré ich chcú realizovať  vo všetkých kategóriách, a to konkrétne v oblasti energetických úspor, zníženia dopadov podnikania na životné prostredie, optimalizácie výrobných postupov, vývoja nových výrobkov či služieb, inovácie produktov, pracovného prostredia a riadenia ľudských zdrojov.

Najväčší rozdiel je v inováciách pracovného prostredia a výrobkov.

Green Deal ako príležitosť pre veľké firmy

Podľa prieskumu pre ČSOB firmy vnímajú Green Deal skôr ako príležitosť než ohrozenie. Najmä v prípade veľkých spoločností, ktoré považujú európsku zelenú dohodu za príležitosť dvakrát viac ako malé firmy. Prieskum tiež odhalil, že veľa podnikateľov ešte nevie, čo od Green Deal očakávať a aký bude dopad tohto strategického plánu Európy pre zelenú transformáciu hospodárstva na ich podnikanie.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie ČSOB bankaČSOB Československá obchodná bankaDatank