Slováci si informácie o politike “zháňajú” cez sociálne siete oveľa častejšie ako napríklad Nemci. Tí sa naopak viac orientujú na tradičné zdroje informácií akými sú renomované spravodajské portály, kde sa správy stále overujú. Necelý pol rok pred voľbami sme preto viac zraniteľní falošnými správami a emocionálnou manipuláciou.
“Obeťami ‚útokov na city‘ budú pred voľbami najmä ľudia, ktorí často trávia čas na sociálnych sieťach, teda mladšie populačné ročníky,” tvrdí odborníčka na bezpečnosť Miriam Lexmann.
“Sú ako žaby, ktoré sa uvaria v hrnci, čo sa postupne zahrieva bez toho, aby si to všimli. Najprv budú vidieťobsah svojich priateľov, s ktorým súhlasia a potom sa im začnú doručovaťsprávy, ktoré zaútočia na ich emócie. Kontroverzné videá a búrlivé diskusie pod článkami,” hovorí expertka Lexmannová.
Zachovajte si zdravý rozum
Naše mentálne nastavenie je totiž úplne iné, keď hľadáme na spravodajskom portáli a celkom inak reagujeme na sociálnych sieťach, kde reagujeme viac pocitovo.
“Pomer času, keď je človek ovlyvňovaný aktívnou politickou kampaňou a časom, v ktorom tieto infomácie spracováva napríklad diskusiami so svojím okolím bol kedysi zdravší, vyrovnanejší,” upozorňuje odborníčka na kybernetickú bezpečnosť.
Dnes sme pod “paľbou” dezinformácií dvadsaťštyri hodín. “Preto odporúčam tráviť menej času na sociálnych médiách a radšej sa porozprávať s ľuďmi doma, v práci, s kamarátmi – proste konfrontovať svoj názor na politiku s inými. Rovnako dôležité je čerpať informácie z viacerých zdrojov a porovnávať ich,” dodáva.
Biznis v prvom rade
Myslieť si, že po škandále spoločnosti Cambridge Analytica, ktorá dokázala ovplyvniť hlasovanie o brexite, prezidentskú kampaň v USA ale aj v mnohých ďalších krajinách, sa prestane obchodovať s osobnými údajmi užívateľov sociálnych sietí je detinsky naivné.
Rovnako naivné sú zatiaľ aj pokusy štátov a spoločenstiev regulovať a zakazovať podprahový polický on-line marketing. “Odhaliť a dokázať tento nelegálny obchod je pre štáty zložité a drahé,” vysvetľuje Lexmann.
Prémiových IT-špecialistov dokáže zaplatiť Silicon Valley, Izrael, Rusko alebo Čína. Obchodovanie s našimi často intímnymi údajmi teda veselo pokračuje ďalej. “Vieme, že k tomu dochádza aj na Slovensku. Politickým stranám aj firmám, ktoré sa zaoberajú politickým marketingom sú ponúkané dáta o nás – Slovákoch,” upozorňuje expertka.
Funguje to ako spojené nádoby. Politici sa chcú dostať k moci za každú cenu, sofistikované konzultačné tímy im ponúknu algoritmus, ktorým dokážu ovplyvniť potrebnú skupinu voličov a celé sa to odohrá v on-line priestore, ktorý na tom tiež bohatne.
Každá hodina strávená “na sieti” je totiž zobchodovateľná ako reklamný priestor. A teda aj priestor, cez ktorý sa oplyvňuje naše rozhodovanie. V prípade nastávajúcich parlamentných volieb aj to politické.