BRATISLAVA 6. novembra (WEBNOVINY) – Kontrola, ktorú nariadil minister zahraničných vecí Miroslav Lajčák na zastupiteľskom úrade (ZÚ) Slovenska v Londýne v súvislosti s prípadom odobratých detí Ivany Boórovej, nezistila žiadne pochybenia úradu.
Informovali o tom zástupcovia ministerstva zahraničných vecí na dnešnej tlačovej besede.
„Pri postupe organizačných úradov ministerstva zahraničných vecí pri zabezpečení konzulárnej pomoci a ochrany neboli z predloženej dokumentácie zistené porušenia všeobecne záväzných právnych predpisov ani interných predpisov ministerstva,“ uviedol riaditeľ generálnej inšpekcie rezortu diplomacie Ivan Škorupa.
Ľudia majú skreslené predstavy
Štyria zamestnanci ministerstva kontrolovali podľa Škorupu v čase od 24. septembra do 19. októbra náš zastupiteľský úrad a konzulárny odbor rezortu zahraničia. Cieľom kontroly bolo preveriť, či dodržiavajú všetky ustanovenia a predpisy, ktoré sa vzťahujú na prípad Ivany Boórovej.
Preverovanie sa týkalo celého obdobia prípadu – teda od júla 2010, keď sa po prvýkrát dostal do pozornosti veľvyslanectva, až do 23. septembra.
Vladimír Urban z konzulárneho odboru ministerstva zdôraznil, že ľudia v zahraničí majú často skreslené predstavy o tom, čo všetko pre nich môže konzul urobiť. „Konzul je predĺženou rukou slovenských orgánov, ale nie je ten, ktorý môže aktívne konať,“ povedal Urban.
Aj v prípade Boórovej si podľa neho ľudia často predstavovali, že naša konzulka Zuzana Chudá môže zabezpečiť niektoré veci, avšak tie veci už boli v kompetencii iných orgánov. Slovenke Ivane Boórovej odobrali anglickí úradníci dvoch maloletých synov – Martina a Samuela a rozhodli o ich adopcii. Stalo sa tak na základe obvinenia zo zneužívania. O prípade informovala televízia JOJ.
Podnetom bola iniciatíva
Viac než tisíc ľudí podporilo na sociálnej sieti Facebook iniciatívu s názvom Zmeňme ambasádu. Sťažovali sa na neochotu, neschopnosť a hlúposť ľudí pracujúcich na slovenskej ambasáde v Londýne. Ministerstvo zahraničných vecí na iniciatívu zareagovalo a rozhodlo o vyslaní inšpekcie, ktorá prácu úradníkov na zastupiteľstve preverila.
Po kontrole, ktorá trvala štyri dni od 9. do 12. októbra, chce rezort diplomacie zaviesť na ambasáde niekoľko zmien. „Chceli sme preveriť nielen nespokojnosť s kvalitou výkonu, ale aj nespokojnosť s technickými podmienkami,“ informovala dnes riaditeľka odboru štátov západnej Európy Oksana Tomová.
Pripomenula, že vo Veľkej Británii dnes žije okolo 200-tisíc Slovákov a zastupiteľstvo v Londýne patrí k našim najvyťaženejším v zahraničí. Pracuje v ňom až 21 diplomatických a konzulárnych pracovníkov, čo je najviac spomedzi všetkých slovenských zastupiteľstiev. „Cieľom kontroly bolo identifikovať problém a nájsť spoločné riešenie ako zefektívniť našu prácu,“ povedala Tomová.
Kontrola podľa nej ukázala, že počet ľudí na zastupiteľstve je dostatočný, ich prácu však treba skvalitniť. Už od septembra vo Veľkej Británii funguje tzv. rotujúci konzul, ktorý cestuje po celej krajine a snaží sa občanom SR pomáhať. „Je to testovanie, uvidíme, aká bude reakcia občanov, ktorí sú našimi klientmi,“ poznamenala Tomová.
„Okrem toho, že budeme poskytovať servis aj v iných častiach Spojeného kráľovstva, odbremeníme prílev občanov, ktorí prichádzajú na zastupiteľský úrad,“ doplnila. Plánujú zaviesť objednávací systém či linku „call centrum“, ktorá sa bude občanom SR venovať prostredníctvom telefónu alebo mailu. Ľudom chcú vysvetľovať, ako vypĺňať dotazníky, cestovné doklady im budú posielať poštou, na ambasáde zavedú kamerový systém a budú sa inšpirovať aj skúsenosťami z iných zastupiteľstiev.
„Je tu celá škála rôznych iných metód, ako zefektívniť a pomôcť občanom, aby neprichádzali na zastupiteľstvo dvakrát,“ dodala Tomová. Niektoré zmeny chcú zaviesť už v najbližších dňoch, ich dodržiavanie budú kontrolovať.