Pre obmedzenia súvisiace s novým koronavírusom začali mnohí ľudia využívať možnosť nákupu cez internet. Viacerí online predajcovia už počas prvej vlny pandémie zaznamenali enormný nárast zákazníkov. Ľudia nakupovali najmä šijacie stroje, stále veľký záujem je aj o mrazničky a domáce pekárne.
Rast predaja šijacích strojov o 5 000 percent
Napríklad zákazníci jedného z najväčších slovenských internetových obchodov Mall sa na začiatku krízy začali zásobovať najmä drogériou, pričom zaznamenali nárast predaja o tisíc percent. V kategórii detskej výživy vzrástli predaje o 1 100 percent. Extrémny záujem bol o šijacie stroje, za prvý týždeň vzrástol ich predaj na Slovensku o takmer 5 000 percent.
Viac sa začali predávať aj počítače, dopyt vzrástol o 150 percent. Tiež prenosné slúchadlá, ktorých predaj vzrástol o 250 percent, čo súviselo s prechodom na prácu z domu. Oproti minulému roku Mall predal o 350 percent viac domácich tlačiarní.
V kategórii bielej techniky je stále veľký záujem aj o mrazničky a domáce pekárne, ktorých predaje rastú o viac ako 800 percent.
Zvýšený dopyt registrujú predajcovia aj po rôznych hrách pre deti, skrášľovacích produktoch, chovateľských potrebách či bazénoch, ktorých predali o 1 900 percent viac ako minulý rok. Každý týždeň tiež posielali desiatky víriviek.
Ľudia viac športujú
V marci ľudia viac kupovali športové indoorové vybavenie, cez leto zase outdoorové pomôcky, stany, samonafukovacie karimatky, ale aj kolobežky či drony.
Podobne je na tom aj ďalší veľký internetový predajca Alza, ktorá registruje v kategórii Hobby a záhrada počas leta narást medziročne o 50 percent. Pretrvával záujem o športové vybavenie, a to najmä na kempovanie a cyklistiku.
Najväčšiu dynamiku registrujú vo vodných športoch. „Napríklad pri paddleboardoch hovoríme až o tisíckach percent, pri športovej obuvi o viac ako 300-percentách a dobre sa predávali aj trampolíny, kde bol nárast o 200 percent,“ prezradil podpredseda predstavenstva Alzy Petr Bena.
V krajinách ako Maďarsko, Rakúsko, Nemecko, Veľká Británia a Francúzsko Alza „vyrástla o viac ako 90 percent“. „Alza vďaka jarnej koronakríze tento rok za prvých šesť mesiacov rástla viac ako dvakrát rýchlejšie oproti vlaňajšku. Situácia sa postupne stabilizuje, no záujem o e-shop je vyšší ako vlani,“ uzavrel Bena.
Viac sa využíva bezkontaktný odber
Zákazníci nakupujúci cez internetové obchody už vlani oveľa viac využívali výdajné miesta, ktorých počet sa napríklad v prípade predajcu Mall za minulý rok zdvojnásobil. Záujem o osobný odber v porovnaní s vlaňajškom aj naďalej klesá. Počas pandémie podľa hovorkyne Mall Pavly Hobíkovej uprednostňovalo 80 percent ľudí bezkontaktný spôsob doručenia.
„Ľudia riešia nákupy nielen pre seba, ale najnovšie aj pre rodičov a prarodičov. Nechávajú im nákup posielať domov, aby nemuseli zbytočne vychádzať von,“ povedala hovorkyňa. Obľube sa podľa nej tešia aj pravidelne dezinfikované Mall boxy.
Amazon hlási rekordné tržby a prijíma zamestnancov
Najväčší zahraničný internetový predajca Amazon v pondelok oznámil, že najme ďalších 100-tisíc ľudí, aby sa dokázal vyrovnať s nárastom nakupovania cez internet. Noví zamestnanci majú pomáhať pri balení, odosielaní a triedení objednávok.
Amazon vytvorí tisíce pracovných miest, pre koronavírus ľudia viac nakupujú online
Nábor podľa Amazonu nesúvisí s tradičným predsviatočným náborom. Spoločnosti sídliacej v Seattli sa v uplynulých mesiacoch mimoriadne darí, pričom podľa agentúry AP zaznamenala od apríla do júna rekordné zisky a tržby, keďže sa ľudia v čase pandémie na ňu častejšie spoliehali pri nákupoch potravín a zásob.
Najväčší online predajcovia na Slovensku Alza a Mall pre SITA.sk uviedli, že pre pandémiu zatiaľ neplánujú prijímať nových zamestnancov, keďže ich súčasný stav je dostačujúci. Hovorkyňa Mall Hobíková dodala, že uplynulé mesiace im ukázali, akí dokážu byť efektívni.
Alza otvorila logistické centrum v Senci
Alza síce v septembri chystá masívny nábor najmä v oblasti logistiky, s čím súvisí aj nedávne otvorenie nového logistického centra v Senci s úžitkovou plochou takmer 19-tisíc metrov štvorcových, avšak je to skôr príprava na vianočnú sezónu.
Okrem toho firma pokračuje v rozširovaní AlzaBoxov, do roku 2021 ich chce mať na Slovensku približne 300. O ich umiestnenie môžu požiadať aj mestá, obce, verejné inštitúcie či firmy a na základe plánovaného obchodného modelu čerpať z prevádzky úložnej schránky aj ďalšie výhody.