KOŠICE 17. januára (WebNoviny.sk) – Mesto Košice v stredu zverejnilo na svojej webovej stránke novelu všeobecne záväzného nariadenia (VZN) o dočasnom parkovaní motorových vozidiel na vymedzenom území Košíc, teda o platenom parkovaní. Verejnosť môže zasielať k tomuto návrhu svoje pripomienky do 27. januára.
Nenechajú sa vydierať
Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa mesta Košice Linda Šnajdárová, cieľom zverejnenia nariadenia je, aby sa s ním mohla zoznámiť verejnosť, ktorá môže pripomienky zasielané elektronickou formou na adresu stanislav.takac@kosice.sk, ale aj poslanci ešte pred tým, ako o nej budú koncom januára hlasovať na mimoriadnom rokovaní.
„Hoci to súkromná firma EEI odmieta akceptovať, aj v zmysle platného VZN sme sa od 7. januára stali jediným prevádzkovateľom parkovacieho systému na území mesta Košice. Nenecháme sa nikým vydierať a urobíme všetko pre to, aby parkovanie v meste fungovalo,“ uviedol primátor Košíc Jaroslav Polaček.
Košický primátor Polaček podľa spoločnosti EEI porušuje aj vlastné predvolebné sľuby
Ako dodal, v publikovanej novele sú uvedené viaceré kroky, ako odstrániť nedostatky, ktoré priniesla aplikačná prax VZN. „Ani zmena VZN však neznamená, že sa s EEI nechceme dohodnúť. Rokujeme s nimi aj dnes, naším cieľom je vzájomná dohoda v prospech obyvateľov mesta,“ skonštatoval Polaček.
SMS parkovanie bude lacnejšie
Podľa košického primátora je novela VZN výsledkom práce odborného tímu na magistráte. Jeho cieľom bolo vylepšenie právneho predpisu.
„Aj keď nám EEI naďalej odmieta poskytnúť databázu užívateľov rezidentských kariet, vo VZN sme našli spôsoby, ako budeme do konca roka 2019 uznávať aj také parkovacie karty, ktoré ešte v roku 2018 na rôznu lehotu platnosti vydala EEI. Podstatnou zmenou bude aj zníženie cien za parkovanie cez SMS o 20 percent, čím sa cena dostane na úroveň bežného parkovacieho lístka. SMS parkovanie tak bude omnoho zaujímavejším ako doteraz. Jeho výhodou bude aj to, že parkovné sa takto dá zaplatiť z pohodlia auta a nikto nemusí hľadať parkovací automat,“ uviedol primátor.
Ďalšou pozitívnou zmenou, ktorou chce mesto vyjsť v ústrety vodičom, je zavedenie základnej sadzby parkovného na 30 minút namiesto doterajšej hodiny. Vďaka tomu zaplatia motoristi za parkovné až o polovicu menej. Primátor Polaček zdôraznil, že spoločnosť EEI takúto možnosť nikdy neponúkala.
„Je to služba pre tých obyvateľom, ktorí si v centre potrebujú len na pár minút niečo vybaviť. Nebudú tak musieť platiť plnú, ale len polovičnú sadzbu parkovného. Doteraz táto možnosť nebola a som rád, že aj týmto spôsobom zjednodušíme a spríjemníme krátkodobé parkovanie“.
Parkovacie automaty patria EEI
Primátor vyzval obyvateľov mesta využívajúcich parkovanie, aby peniaze zaň platili výlučne mestu, a to SMS-kou, čo je možné urobiť z akéhokoľvek telefónu vrátane tlačidlového, QR kódom alebo sa rovnako ako doteraz už takmer 3 000 Košičanov zaregistrujú pre vydanie rezidentskej parkovacej karty.
„Ak to urobíte týmto spôsobom, peniaze Košičanov a návštevníkov mesta zostanú v Košiciach a neodtečú na účet bratislavskej firmy so zahraničnými akcionármi. Doterajší prevádzkovateľ nerešpektuje výzvu mesta, aby vyradil z prevádzky svoje automaty na parkovanie a nevyberal parkovné na našich závorových parkoviskách, čím porušuje právne predpisy,“ upozornil Polaček.
Košice zavádzajú nový systém plateného parkovania, vodiči využijú mobilnú aplikáciu aj QR kód
Mesto Košice si bude vymáhať už zaplatené parkovné z parkovacích automatov EEI. Vodičov upozorňuje, že ak sa predsa len rozhodnú zaplatiť parkovné spoločnosti EEI, budú musieť doklad o tom nechať pre kontrolu dostatočne dobre viditeľný za oknom svojho auta.
„Všetkým tým, ktorí zaplatia parkovné akýmkoľvek iným už spomínaným spôsobom, takáto povinnosť odpadá. Naozaj odteraz nevidím žiaden dôvod využívať parkovacie automaty, keď zaslanie SMS správy z pohodlia vlastného auta je podstatne jednoduchšou formou a navyše cenovo je to rovnaké, lebo sa odstráni doterajšia prirážka,“ dodal s tým, že pozorne vníma aj podnety občanov na mnohé ďalšie zmeny a vylepšenia parkovacieho systému.
„V súčasnosti však najprv na základe získaných dát musíme zanalyzovať celý systém a až potom môžeme aj za účasti odbornej verejnosti určiť, v akom rozsahu môžeme aktualizovať celkovú koncepciu parkovania. Aj z tohto dôvodu teraz nemôžeme meniť štruktúru a ani ďalšie parametre parkovacích kariet,“ skonštatoval Polaček.