BRATISLAVA 7. augusta (WBN/PR) – Mať za kolegov viac ako šesťdesiat klaunov – to už je niečo! Na prvý pohľad sa môže zdať, že nájsť do takéhoto tímu nového človeka nebude nič zložité. Ako to už v živote býva (a v tom pracovnom to platí viacnásobne), opak je pravdou.
Amrop to však zvládol a má za sebou projekt, ktorého cieľom bolo obsadiť pozíciu riaditeľky pre strategickú komunikáciu a darcovstvo pre OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors.
Celý proces vyhľadávania a výberu v Amrope riadila Ladislava Molnárová, partnerka pre strategické získavanie talentov, ktorá výrazne ovplyvnila aj vlastné zadanie. Najprv totiž bolo v hre „iba“ nájdenie správneho kandidáta na post manažéra/ky pre PR & Fundraising a až počas niekoľkých dlhých diskusií s vedením vyplynula potreba širšieho záberu.
A tak sa cieľom poradenského riešenia stalo obsadenie pozície riaditeľa/ky pre strategickú komunikáciu a darcovstvo. Spoločne sa definoval profil požiadaviek a pracovná náplň, k čomu pribudlo aj pomenovanie – nielen pekne a príťažlivo znejúce (slovenčina bola podmienkou), ale predovšetkým vystihujúce podstatu poslania a ukotvenia v rámci občianskeho združenia.
Napriek takmer tridsaťročnej skúsenosti v personálnom poradenstve Amrop ku každému zadaniu pristupuje ako k jedinečnému a neopakovateľnému. Ako zdôraznila Ladislava Molnárová, „najdôležitejšie vždy je, aby sme hneď od začiatku presne vedeli, akého človeka hľadáme. Platí to vo všetkých sektoroch a v neziskovom ešte väčšmi. Ani on totiž nestojí výlučne na nadšení – na úspech nestačí mať hoci aj maximálne odhodlanie a chuť pomáhať ľuďom – chudobným, chorým či deťom.“ Hoci tretí sektor je otvoreným priestorom na realizáciu záujmov pre aktívnych ľudí, okrem hodnotovej orientácie a pozitívneho nastavenia je rovnako, ba priam bytostne dôležité nasmerovanie na nastavenie procesov a štruktúry a doručovanie výsledkov. A takýto človek sa v občianskej spoločnosti nenarodí, ani sa ním nestane zo dňa na deň. A Amrop ho mal na trhu práce nájsť.
„Najdôležitejšie vždy je, aby sme hneď od začiatku presne vedeli, akého človeka hľadáme.“
Ladislava Molnárová
Vzhľadom na predchádzajúce kontakty sa predstavitelia OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors s takouto špecifickou úlohou obrátili na Amrop Slovakia. „Rozhodnutie osloviť a následne spolupracovať s profesionálnou Executive Search spoločnosťou bolo pre mňa kľúčové. Vedela som, že hľadám človeka so skúsenosťami vo veľmi širokej oblasti, takého, na ktorého budem môcť preniesť zodpovednosť za vedenie dôležitého oddelenia. Hľadala som človeka so skúsenosťami z marketingu a komunikácie s médiami, človeka, ktorý dokáže pracovať aj s obmedzeným rozpočtom, no na veľmi kreatívnej téme. Rovnako dôležité boli skúsenosti s fundraisingovými aktivitami a zanietenie pre poslanie,” opisuje zadanie Zuzana Ambro, výkonná riaditeľka OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors a pripomína, že bolo potrebné nájsť človeka, ktorý zapadne do tímu. „Ladislava Molnárová bola pre mňa nielen sprievodcom celým týmto procesom, ale prinášala aj množstvo podnetov a inšpirácií, ktoré mi veľmi pomohli počas náročného výberového procesu i počas vlastného rozhodovania. Dovolím si tvrdiť, že Katarína Turčanová je presne ten človek, ktorého som hľadala. Bez podpory a skúseností Amropu by ten proces bol nepochybne oveľa zložitejší,“ dodáva Zuzana Ambro.
„Rozhodnutie osloviť a následne spolupracovať s profesionálnou Executive Search spoločnosťou bolo pre mňa kľúčové.“
Zuzana Ambro
Jednoduché to však nebolo, avšak, ako dopĺňa Ladislava Molnárová zo slovenského Amropu, „kto vie, ten vie“. ? Obom stranám sa oplatilo byť trpezlivý, starostlivo prebrať dôsledne budovanú zásobáreň talentov a najmä ani o kúsok nepoľaviť v nárokoch a očakávaniach.
Po niekoľkých týždňoch a stretnutiach s viacerými kandidátmi sa podarilo nájsť zaujímavú osobnosť. Na kariérnej dráhe vedúcej cez viaceré pozície v oblasti riadenia ľudských zdrojov po programovú manažérku v neziskovom sektore sa práve ocitla v bode, v ktorom ľudia zvyknú hľadať nové výzvy a príležitosti.
„Pôvodne som bola naozaj presvedčená, že sa vrátim do sveta korporácií na vedúcu rolu v oblasti HR, avšak po každom ďalšom kole rozhovorov som získavala informácie, ktoré ma k tejto pozícii priťahovali ako magnet a ktoré ma presvedčili, že manažérska zodpovednosť prepletená so spoločenskou zodpovednosťou v podobe projektov pre choré deti a ich rodičov v nemocniciach, seniorov, zdravotnícky personál s celoslovenským dosahom a aj presahom do RED NOSES International je to pravé pre zasýtenie mojich osobných hodnôt i kariérneho pôsobenia,” uvádza Katarína Turčanová, dnes riaditeľka pre strategickú komunikáciu a darcovstvo OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors.
„Po oznámení výsledku som mala naozaj veľkú radosť a nevedela som sa dočkať prvého pracovného dňa. Do práce som od samého začiatku prišla namotivovaná s niekoľkými nápadmi,” súsmevom dodáva Katarína.
Mimochodom, málokomu sa podarí taký pompézny nástup do nového zamestnania. Hneď v prvý deň sa totiž ako čerstvá posila tímu zúčastnila na premiérovom kabaretnom predstavení Klaun je za dverami organizovanom pri príležitosti 14. výročia pôsobenia OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors na Slovensku. Aktívne pomáhala pri vytváraní jedinečnej atmosféry a hneď sa zoznámila so šesťdesiatkou klaunov a stovkou najväčších darcov. Tomu sa povie onboarding, ako sa patrí.
„Po každom ďalšom kole rozhovorov som získavala informácie, ktoré ma práve k tejto pozícii priťahovali ako magnet…“
Katarína Turčanová
Ako inak: aj Ladislava Molnárová vnímala náročné zadanie od OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors ako veľkú výzvu. Zuzana Ambro sa na Amrop obrátila s dopytom, že potrebuje nájsť človeka doslova všestranného. Nadšeného a motivovaného, no súčasne s bohatými štruktúrovanými skúsenosťami, so širokými znalosťami, jednoducho niekoho, kto prinesie absolútne nadšenie i systematickú prácu.
Nový človek mal zvládať procesy, strategický marketing, spoluprácu s klaunmi, psychológiu, právne i etické otázky, rozumieť výzvam, ktorým čelia organizácie pôsobiace v treťom sektore, zvládať silný výkon, medzinárodný rozmer, najnovšie technológie, digitalizáciu, marketing sociálnych sietí, rozumieť humoru i medicíne, mať skúsenosti s oslovovaním a so získavaním domácich i zahraničných, predovšetkým firemných donorov, ale aj priniesť nové formy individuálneho darcovstva a rozbehnúť nové atraktívne metódy a spôsoby komunikácie smerom k rôznorodým záujmovým skupinám. Zároveň bolo potrebné, aby bol dobrým a inšpiratívnym lídrom a aby zapadol do existujúceho tímu.
„Pre nás to bol náročný, avšak vítaný typ výzvy. Vážime si všetkých našich klientov a radi pre nich pracujeme, avšak pri projektoch pre tretí sektor aj my cítime a ctíme pridanú hodnotu, ktorá výrazne zvyšuje naše uspokojenie a radosť z doručeného výsledku,“ dodáva Ladislava Molnárová.
Mnohí kandidáti si myslia, že nadšenie a radosť z toho, že chcú pomáhať chorým ľuďom, ľudom bez domova, ľuďom v krajinách tretieho sveta alebo zachraňovať prírodu a ovzdušie ich predurčuje na prácu v NGO sektore. Avšak toto nestačí a nikdy nestačilo. Zodpovednosť neziskovej organizácie je v štruktúre príjmov aj výdavkov, v nastavení stratégie, vo výbere správnych ľudí nielen pre pomáhajúce profesie, v nastavení marketingu a komunikácie, vo vplyve digitalizácie a v možnostiach, ktoré prinášajú nové formy darcovstva a strategické aliancie s partnermi z komerčného prostredia.
„Počas vyhľadávacieho a výberového procesu sme oslovili kandidátov a kandidátky zo súkromného sektora z oblasti PR, marketingu a CSR a takisto veľmi úzky okruh NGO predstaviteľov. Zamerali sme sa na špecifický výsek pracovného trhu a neaktívnych kandidátov – čo znamená, že sme nevyužívali nijaké pracovné portály. Sila značky a povedomie o aktivitách RED NOSES Clowndoctors spôsobili, že ani jeden oslovený človek ponuku na stretnutie neodmietol, práve naopak. Kandidáti obhajovali svoje nadšenie a pripravenosť zastávať túto pozíciu vo viacerých kolách, pričom prezentácie trvali niekoľko hodín. Optimálnu kombináciu MQ, IQ, EQ a AQ sme vo finále našli – a najlepšie v podobe Kataríny Turčanovej,“ vysvetľuje Ladislava.
Amrop ako popredná headhuntingová spoločnosť je už takmer tridsať rokov na trhu etablovaná presne pre náročné a netradičné zadania. Zadania, ktoré sú pre klienta strategicky významné a pre Amrop znamenajú výzvu. Pri uvedenom zadaní bolo veľmi potrebné umne skĺbiť prednosti súkromného a tretieho sektora. Podarilo sa to viac ako výborne, a tak Amropu nezostáva nič iné, len po úspešnom uvedení nového človeka popriať OZ ČERVENÝ NOS Clowndoctors veľa úspechov. A uzdravujúcich úsmevov.