BRATISLAVA 10. mája (WEBNOVINY) – Bratislavské letisko Milana Rastislava Štefánika bude ešte viac späté s naším významným politikom, diplomatom, organizátorom česko-slovenských légií a jedným z formovateľov prvého spoločného štátu Čechov a Slovákov.
Lietadlo sa zrútilo v blízkosti Ivanky pri Dunaji, ktorá je neďaleko bratislavského letiska. Teraz tak budú môcť „Štefánikovo“ lietadlo obdivovať pasažieri leteckých liniek.
„Lietadlo Caproni Ca 33 zo zbierkového fondu Vojenského historického ústavu – Vojenského historického múzea v súčasnosti odborne rozoberajú a pripravujú na presun na miesto výpožičky,“ potvrdil pre agentúru SITA riaditeľ Vojenského historického ústavu Miloslav Čaplovič s tým, že letisku požičajú lietadlo na tri roky.
Replika bude visieť nad kaviarňou
Letisko plánuje zavesiť repliku lietadla nad kaviarňou vo verejnej časti už existujúceho odletového terminálu. Podľa hovorkyne letiska Dany
Madunickej by ho chceli vystaviť pri príležitosti slávnostného otvorenia druhej časti terminálu na prelome júna a júla (prvú časť otvorili už v júni 2010).
Zmluvou si Vojenský historický ústav presne stanovil klimatické, svetelné a bezpečnostné podmienky, ako aj pravidlá odbornej ochrany počas celej výpožičky. „Lietadlo musí byť taktiež poistené a vo vstupnej hale označené informačnou tabuľou,“ dodal Čaplovič.
Vojenský historický ústav ho požiadal, aby vystavenie stroja na letisku sprevádzalo zdokumentovanie životných osudov generála Štefánika, ako aj propagácia Vojenského historického ústavu a jeho súčastí vo viacerých jazykových mutáciách. „V zmysle zmluvy je vypožičiavateľ, teda letisko, oprávnený zabezpečiť prezentáciu výstavy o histórii vojenského letectva na Slovensku,“ konštatovala Madunická.
Originálny interiér nového terminálu
Caproni Ca 33
Repliku lietadla Caproni Ca 33 vyrobili v Leteckých opravovniach Trenčín, pričom myšlienka postaviť ho vznikla už v roku 1985.
Konštruktér Rastislav Ferlica sa pričinil o to, že ho v septembri 1994 začali stavať, v roku 1996 prevzal vedenie tímu známy letecký akrobat Pavol Čičo. Po jeho tragickej smrti sa stal vedúcim konštruktérov Ján Opatovský.
Repliku lietadla verejnosti predstavili 2. mája 2003 na pôde opravovní v nedokončenom stave, o rok však bolo hotová. Replika stála takmer 900-tisíc eur.
Lietadlo už bolo v roku 2005 vystavené aj na Bratislavskom hrade počas výstavy Obrazopis sveta (Objektívom Milana Rastislava Štefánika).
„Chceli sme docieliť, aby cestujúci po odlete z Bratislavy cítil, že to bolo iné, originálne, príjemné,“ vyhlásila hovorkyňa letiska. Architekti z ateliéru Milieu na základe tohto zadania prišli s témou Milana Rastislava Štefánika a symbolov lietania z jeho éry.
Motívy letectva už teraz evokujú štylizované prekrytia check-in pultov z oceľových lán a pružnej textílie. Podobne je to s obkladmi a štruktúrou fasády obchodnej zóny, ktorá pripomína rebrovú skladbu lietadla.