WASHINGTON, PARÍŽ 17. januára (WEBNOVINY) – Americký Úrad pre letectvo (FAA) v stredu dočasne zakázal prevádzku lietadiel typu 787 spoločnosti Boeing, známych pod názvom Dreamliner.
Zákaz je reakciou na sériu technických problémov s lítiovo-iontovými batériami, ktoré v utorok vyvrcholili núdzovým pristátím jedného z nových lietadiel. Podľa FAA budú musieť letecké spoločnosti preukázať, že batérie v ich Boeingoch 787 sú bezpečné, než im povolí opäť ich používať.
K USA sa vzápätí pridali letecké úrady v Japonsku a Indii. Aj Európsky úrad pre leteckú bezpečnosť bude nasledovať príklad USA, informoval vo štvrtok jeho hovorca. Podľa analytikov ide o prvý takýto krok proti lietadlu americkej výroby od roku 1979, keď úrady po tragickej havárii zakázali používanie lietadiel McDonnel Douglas DC-10.
V reakcii na kroky FAA akcie spoločnosti Boeing klesli o 2 % na 72,75 USD. Ratingová agentúra Moody’s vyhlásila, že zákaz lietania Dreamlinerov je zlým finančným signálom pre Boeing, zatiaľ však neočakáva zmenu ratingov. Predstavitelia leteckého priemyslu tiež neočakávajú, že by mohlo prísť masové rušenie objednávok nového lietadla, okrem iného pre vysoké náklady na tréning a infraštruktúru, ktoré by v takom prípade letecké spoločnosti museli vynaložiť.
Problémy Boeingu by však mohli vyostriť konkurenčný boj s európskym Airbusom, ktorý ešte minulý rok bojoval s poklesom predajov svojho modelu A380 po tom, ako sa na niektorých lietadlách objavili praskliny na krídlach.
Kontrola batérie japonskej spoločnosti All Nippon Airways (ANA), ktoré muselo núdzovo pristáť, môže trvať aj niekoľko týždňov. Informoval o tom vo štvrtok japonský výrobca batérií GS Yuasa. Výsledok kontroly závisí aj od iných účastníkov a v tejto fáze nie je možné odhadnúť, či potrvá niekoľko dní alebo týždňov, uviedla hovorkyňa spoločnosti pre agentúru AFP.
Boeing 787 má cenníkovú cenu 207 mil. USD a je výsledkom nového prístupu k dizajnu a stavbe lietadiel. Projekt však trápili prekročený rozpočet aj niekoľkoročné meškanie. Výrobca však popiera, že súčasné problémy sú dôsledkom snahy spoločnosti rýchlo splniť čo najviac omeškaných objednávok.
„Cieľom spoločnosti Boeing bude v spolupráci s FAA nájsť čo najrýchlejšie odpovede na všetky otázky. Pracujeme nonstop a všetky zdroje spoločnosti sú pri vyšetrovaní k dispozícii,“ informoval generálny riaditeľ Boeing Company Jim McNerney. Jedinou európskou aerolinkou, ktorá lietadlá Boeing 787 v súčasnosti používa, je poľský LOT.
Boeing sa o zákazky báť zatiaľ nemusí
Európsky výrobca lietadiel Airbus evidoval v minulom roku objednávky po započítaní zrušených na 833 strojov. Zaostal tak za americkým výrobcom lietadiel, ktorý prijal v minulom roku čisté objednávky v počte 921. Bez započítania zrušených objednávok Airbus evidoval zákazky v objeme 914 kusov a pohodlne tak prekonal svoj cieľ na rok 2012 na úrovni 650. Avšak výrazne zaostal za spoločnosťou Boeing, ktorá evidovala hrubé objednávky na úrovni 1 339 lietadiel. Trhový podiel Airbusu tak predstavoval 41 %.
Airbus ďalej uviedol, že v minulom roku dodal svojim zákazníkom 588 lietadiel, čo bolo o 10 % viac ako v roku 2011. Prvýkrát za desaťročie však Boeing dodal viac lietadiel ako Airbus, a to 601 kusov. V tomto roku chce Airbus dodať zákazníkom 600 lietadiel a prijať hrubé objednávky na 700 strojov.