Abú Zabí 26. júla (WebNoviny.sk) – Švajčiarske experimentálne lietadlo Solar Impulse 2 v noci nadnes úspešne ukončilo poslednú etapu svojej cesty okolo sveta a po dvojdňovom lete z egyptskej Káhiry pristálo o 02.05 h SELČ v Abú Zabí, hlavnom meste Spojených arabských emirátov (SAE). Stalo sa tak prvým lietadlom poháňaným výlučne slnečnou energiou, ktoré obletelo zemeguľu, informovali svetové agentúry.
Na záverečnej 17. etape letu lietadlo riadil 58-ročný Švajčiar Bertrand Piccard, ktorý sa v kokpite striedal so 63-ročným krajanom Andrém Borschbergom. Táto etapa mu dala zabrať, pretože lietadlo sa v noci z nedele na pondelok dostalo nad Saudskou Arábiou v dôsledku vysokých teplôt do turbulencií.
Solárne lietadlo končí svoju púť, vyrazilo na poslednú etapu
Archeológovia po prvýkrát objavili cintorín Filištíncov
Slovenskí vedci objavili nový proteín, dokáže opraviť DNA
Lietadlo štartovalo práve v Abú Zabí
„Nemôžem uveriť, že som pristál, 13 rokov po tom, čo som sníval o oblete zemegule bez paliva… Švajčiarsko, Monako a SAE sú tri krajiny, ktoré veria v @solarimpulse a #cleantechs (čisté technológie). Ďakujem!,“ napísal Piccard na Twitteri. Za „senzačnú“ označil skutočnosť, že tento úspech dosiahol tím, ktorý nepôsobí vo sfére letectva. Jednomiestny Solar Impulse 2 začal svoju púť okolo sveta dlhú vyše 42.000 kilometrov 9. marca 2015 práve v Abú Zabí. Cieľom projektu bola propagácia tzv. čistých technológií.
Za viac ako rok sa solárne lietadlo zastavilo okrem SAE a Egypta aj v Ománe, Indii, Mjanmarsku, Číne, Japonsku, USA a Španielsku. Prelet Atlantiku (6765 kilometrov) mu trval 70 hodín, na zdolanie Tichého oceánu (13.010 kilometrov) potreboval 118 hodín. Kvôli poškodeniu batérií si musel dať realizačný tím deväťmesačnú prestávku na tichomorskom ostrove Havaj.
Náklady na projekt podporovali veľké firmy
Náklady na projekt podporovaný veľkými firmami ako Solvay, Omega, Schindler, ABB či Google sa odhadujú na 89 miliónov eur. Krídla lietadla, ktorých rozpätie je väčšie ako má Boeing 747, tvorí 17.000 solárnych článkov a vysokovýkonné batérie, akumulujúce energiu na let aj počas noci.
Podľa stránky solarimpulse.com dosahovalo lietadlo priemernú rýchlosť 75 km/h, maximom bolo 216 km/h. Najvyššie sa dostalo do letovej hladiny 8500 metrov.
Našli sa však aj kritici, podľa ktorých Solar Impulse 2 síce je zázrakom techniky, nie je však vhodné na každodenné použitie. Zatiaľ mu škodí aj extrémne počasie a jeho technológie sú citlivé, resp. nedokonalé. Aj to spôsobilo, že zámer Piccarda a Borschberga znova pristáť v Spojených arabských emirátoch už vlani v auguste sa oneskoril takmer o rok.