BRATISLAVA 14. apríla (WEBNOVINY) – Posádky dvoch lodí, ktoré sa v stredu okolo druhej ráno zrazili na Dunaji neďaleko Šamorína, nehlásili Štátnej plavebnej správe pred kolíziou technické problémy.
Agentúre SITA to potvrdila vedúca právneho odboru Štátnej plavebnej správy Katarína Zbudilová. Kapitáni oboch plavidiel sa podrobili aj dychovej skúške na alkohol. „Prítomnosť alkoholu nebola zistená,“ uviedla Zbudilová. O príčinách udalosti sa zatiaľ nechcela vyjadrovať, pretože budú predmetom vyšetrovania.
„Je veľa podkladov, ktoré musíme vyhodnotiť. Lode boli vybavené transpordérmi, takže preveríme hlásenia v systéme riečnych informačných služieb,“ konštatovala Zbudilová a dodala, že treba zohľadniť ak konkrétnu situáciu v čase zrážky, dovtedajšiu plavbu oboch lodí, hydrologickú situáciu a všetky ostatné aspekty. Zbudilová sa nechce v súčasnosti vyjadrovať k tomu, prečo je nákladná loď akoby krížom v toku Dunaja. Pripustila, že poloha lodí sa mohla po zrážke vplyvom toku zmeniť.
Zrážka lodí na Dunaji
Foto: SITA/Nina Bednáriková
Keďže existovalo podozrenie z naplnenia skutkovej podstaty trestného činu všeobecného ohrozenia, plavebná správa privolala k prípadu aj políciu. Jej vyšetrovací tím urobil aj výsluchy kapitánov oboch plavidiel – pravdepodobne ukrajinského kapitána výletnej lode Viktoria, ktorá sa plaví pod maltskou vlajkou, ako aj vodcu nákladnej lode, plávajúcej pod nemeckou vlajkou.
Štátna plavebná správa vedie odborné vyšetrovanie, ktorého výsledkom bude správa. Pri nehodách lodí býva hotová do jedného mesiaca, v zložitejších prípadoch do dvoch. „Nepredpokladám, že to teraz bude dlhšie,“ povedala Zbudilová.
Bavariu pripravujú na odtiahnutie, kukuricu preložia
Poškodenú nákladnú loď Bavaria, ktorá sa v stredu dostala do kolízie s výletnou loďou Victoria na Dunaji neďaleko Šamorína, pripravujú na odtiahnutie. Po nehode zostala vážne poškodená a uviaznutá mimo plavebnej dráhy. Kukuricu, ktorú viezla, vyložia pre odľahčenie na náhradnú loď. Následne záchranná loď odtiahne Bavariu do bazéna – opravovni vo Vlčom hrdle, kde budú nasledovať opravy. Hasiči naďalej pokračujú v odčerpávaní vody, aby manévrovacie motory neboli zatopené a skončia až po odtiahnutí poškodeného plavidla.
Slovenský vodohospodársky podnik (SVP) spresnil tiež medializované informácie, že z poškodenej lode odčerpali nebezpečné látky. „Prečerpanie a následný odvoz nafty z lode Bavaria zabezpečovali pracovníci Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. v spolupráci so záchranármi z Komplexnej centrálnej záchrannej služby z Gabčíkova. Celkovo sme prečerpali 8 200 litrov nafty a 14 000 litrov iných emulzií (oleja zmiešaného s vodou). Naším včasným zásahom sa podarilo zabrániť úniku nebezpečných látok do Dunaja,“ vyhlásil generálny riaditeľ SVP Daniel Kvocera.
Predpisy neporušili
Predstavitelia SVP zdôrazňujú, že neporušili žiadne zákonné ustanovenia a pri tejto plavebnej nehode sa riadili príslušnými ustanoveniami zákona o vnútrozemskej plavbe. Naopak, podľa manažéra pre mediálne vzťahy SVP Pavla Machavu zabránili ekologickej katastrofe a poskytli vlastné plavidlá na odčerpanie pohonných hmôt a drenážnych odpadov z Bavarie, ktorá bola pri plavebnej nehode značne poškodená.
Tiež zabezpečili evakuáciu pasažierov osobnej lode Viktoria vlastným plavidlom do bezpečia. Reagoval tak na dohady, že Štátna plavebná správa a prevádzkovateľ vodnej cesty, teda SVP, si nesplnili oznamovaciu povinnosť voči komplexnému záchrannému systému na číslo 112. „Zdôrazňujeme, že zo žiadneho právneho predpisu nevyplýva prevádzkovateľovi vodnej cesty povinnosť informovať komplexný záchranný systém,“ skonštatoval.