Nákupné zvyky Slovákov sa nelíšia od zvykov iných Európanov: veľké nákupy robia najradšej hypermarketoch, kde dostanú všetko pod jednou strechou, ale na menšie, každodenné, radšej chodia do malého blízkeho obchodu. Ich obchodu.
BRATISLAVA 4. augusta (WBN/PR) – Aj keď stroj času oficiálne neexistuje, to, čo voľakedy z našich obcí a miest takmer zmizlo, sa zase pomaly vracia. Malé potraviny alebo obchodíky so zmiešaným tovarom sa pred pár rokmi neochotne, ale nevyhnutne zatvárali, pretože nedokázali konkurovať obchodom patriacim do veľkých nadnárodných sietí. No dnes sa otvárajú znova. Ľuďom sa totiž nechce chodiť kilometre len preto, že potrebujú denne rožky a maslo. Benefity malých obchodíkov sú pre nakupujúcich atraktívne po každej stránke: atmosférou, usporiadaním predajne, sortimentom, aj cenami.
Zatiaľ posledná prevádzka z vyše tristo päťdesiatich predajní, ktoré sú súčasťou aliancie slovenských lokálnych obchodníkov Môj obchod, pribudla v Komárne. „Do projektu som sa zapojil preto, lebo je evidentné, že tento systém naozaj funguje a pomáha prosperovať malým obchodom po celom Slovensku,“ hovorí Pavol Géč, majiteľ MPB Potravín v Komárne. „Som rád, že niekto našiel cestu, ako sa dá prosperovať a nielen prežívať s odrenými ušami aj v prostredí, kde je sieť obchodných reťazcov taká hustá.“
Výhodné pre všetkých
Tajomstvo úspechu je v podstate jednoduché. Malý obchod v spolupráci so silným dodávateľom dokáže vytvoriť také podmienky, ktoré sú výhodné pre všetkých – pre malú prevádzku, pre dodávateľa, aj pre zákazníka. „Aliancia Môj obchod privádza zákazníkov z hypermarketov späť do obecných potravín vďaka sile spoločnej značky, modernému zariadeniu a kvalite tovaru,“ objasňuje Peter Radobický, Trader segment manager METRO. Že má pravdu potvrdzuje napríklad fakt, že sa počet členov aliancie neustále rozrastá a ani jedna prevádzka nemusela skončiť kvôli tomu, že by v nej ľudia nechceli nakupovať.
„Členom siete poskytujeme niekoľko benefitov, ktoré sa v tejto oblasti podnikania javia ako kľúčové. Balík podpory je založený na ucelenej identite, výhodnej ponuke tovarov a aktívnej obchodnej spolupráci. Tak si drobní predajcovia ponechávajú suverenitu a nezávislosť, no zároveň dokážu zvýšiť svoju konkurencieschopnosť a prilákať viac zákazníkov,“ pokračuje P. Radobický. A zákazníci to oceňujú. Pretože keď gazdinka potrebuje urobiť malý každodenný nákup alebo len vybehnúť pre mrkvu, čo jej chýba do polievky, je rada, ak má poruke malý obchod, kde to dostane. Samozrejme, v dobrej kvalite a za dobrú cenu.
Tam, kde cítiť osobný prístup
To, čo si zákazník možno ani neuvedomuje, ale čo na neho určite vplýva, je aj atmosféra v predajni, jej dizajn a usporiadanie tovaru. Malý obchodík je moderný, vzdušný a zároveň ponúka všetko, čo jeho zákazníci potrebujú. Zákazníci oceňujú, že v obchode s pultovým predajom aj v malých samoobsluhách dobre vidieť nielen tovar, ale napríklad aj jeho cenu. „Tam sa naša spolupráca iba začína,“ pokračuje P. Radobický. „Žiadny obchod nemôže fungovať bez dobrého marketingu. Sieť Môj obchod ho má napríklad v tom, že robíme letákové akcie. Na letákoch ponúkame iba pätnásť tovarov. To je výhodné pre nakupujúcich, pretože nemusia listovať mnohostranové letáky a hľadať v nich, či nie je za zvýhodnenú cenu niečo, čo práve potrebujú. Takto sa zorientujú veľmi rýchlo. A keďže v rámci akcií ponúkame práve tovary, ktoré zákazníci najviac žiadajú, prídu do svojho malého obchodu, čo je zase výhodné pre jeho majiteľa.“
Malé predajne majú pomoc aj pri objednávaní a vyskladňovaní tovaru, pri cenotvorbe a pri optimalizácii sortimentu. Ich majitelia a ľudia, ktorí v nich predávajú, potom majú viac času venovať sa zákazníkom. Čo je veľmi fajn, pretože ľudia okrem toho, že majú po ruke malý obchod, kde dostanú, čo potrebujú pri nakupovaní, oceňujú práve osobný prístup. Baví ich, keď ich obchod jednoducho „smrdí“ človečinou, keď ho predavač pozná a vie, čo potrebuje. Túto silnú výhodu nikdy žiaden hypermarket nevyužije.
Keď prosperujú obe strany
Aj v aliancii Môj obchod sa kladie dôraz na lokálnych dodávateľov, teda spolupráca nekončí pri majiteľoch obchodu. Znamená to, že keď prosperujú malé potraviny na rohu ulice, lebo majú dobrý tovar aj dobré ceny, zároveň prosperuje aj napr. Jano zo susednej obce, ktorý robí jogurty, aj Zuzka z druhej strany ulice, ktorá má veľký ovocný sad.
„Aktuálne testujeme pokladničný systém EPOS a keď sa osvedčí, bude to ďalší dobrý bod pre členov siete Môj obchod, pretože tento systém automaticky generuje elektronické faktúry a okrem toho, že ušetrí čas a prácu, bude jeho prínos napríklad v tom, že bude okamžite jasné, ktoré tovary daný obchod nepotrebuje, lebo o ne zákazníci nemajú záujem a ktoré naopak potrebuje ako soľ,“ prezrádza ďalšie plány rozvoja siete predajní Môj obchod Peter Radobický
Situácia v slovenskom maloobchode sa citeľne zlepšuje. Zákazníci nebudú viac musieť vzdychať a frflať nad neochotou či neschopnosťou predavačov v supermarkete, na dlhé fronty pri pokladniciach ani na kvalitu tovaru, ktorý sa tvári ako čerstvý, ale v skutočnosti bol iba premyslene chemicky ošetrený a v poriadnom chlade uskladnený. Možno už majú svoj malý obchod na rohu ulice. A ak aj nie, je vysoko reálne, že ho budú mať, lebo aliancia Môj obchod má ďalšie príjemné nápady a plány.