BRATISLAVA 29. marca (WEBNOVINY) – Pokles slovenského stavebníctva by mal v tomto roku dosiahnuť dno a v budúcom roku by už malo odvetvie začať opäť rásť.
Predpokladá to prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS) Zsolt Lukáč s tým, že v tomto roku by sa mala situácia stabilizovať a o rok môže prísť nárast produkcie. „Ak ministerstvo dopravy rozbehne aktivity pri výstavbe, verím, že prídu v tomto, ale hlavne v budúcom roku, môže nastať pozdvih stavebného sektora,“ uviedol Lukáč v rozhovore pre agentúru SITA.
Pre obnovenie tempa výstavby diaľnic a rýchlostných ciest je podľa šéfa stavebného zväzu potrebné hľadať aj iné finančné zdroje než v eurofondoch či štátnom rozpočte. Tie totiž stačia iba na plánovanú výstavbu úsekov diaľnice D1 medzi Martinom a Prešovom, ktoré boli pôvodne zaradené do zastaveného prvého balíka PPP. „Pre vládu bude nevyhnutné hľadať aj iné zdroje, lebo tie , o ktorých vieme, či už štrukturálne fondy alebo zo štátneho rozpočtu, vôbec nepostačujú,“ povedal ďalej Lukáč.
Podľa neho sa treba zamyslieť nad možnosťami získania finančných prostriedkov nielen Európskej investičnej banky a ďalších privátnych bánk, ale aj dôchodkových správcovských spoločností, ktoré spravujú peniaze v druhom penzijnom pilieri. „Štát by mal z jednotlivých zdrojov poskladať prostriedky tak, aby stavby mohli začať. Neodmietol by som zásadne ani PPP projekty. Princíp partnerstva pri realizácii projektov je úplne v poriadku a je aj správny. Nemali by sme ho démonizovať,“ tvrdí prezident ZSPS.
Partnerstvo však podľa neho musí byť vyjadrené aj v podobe finančného podieľania sa na rizikách projektu. Doterajšie čerpanie peňazí z európskych fondov považujú stavební podnikatelia za neúspech. „Čerpanie sa bude musieť naštartovať. Je to príležitosť pre štát a štátne orgány, aby nám ukázali, že to vedia,“ hovorí Lukáč. Za dôležité označil, aby verejné obstarávanie stavieb bolo transparentné, pričom výsledná ponuka a realizácia stavby by mala byť kvalitná z hľadiska ekonomickej efektívnosti aj ceny.
„Ak niekto získa zákazku za príliš nízku cenu a jeho prevádzkové náklady budú vysoké, obstarávanie nesplní účel. Bolo by potrebné, aby podmienky v novom zákone o verejnom obstarávaní obsiahli aj to, aké sú nevyhnutné prevádzkové náklady pre investíciu aj v budúcnosti,“ povedal Lukáč. Cena by podľa neho nemala byť rozhodujúca pri výbere zhotoviteľa stavby, pretože najlacnejšie nie je vždy najlepšie. „Boli by sme radi, keby mohli byť podmienky nastavené tak, aby bolo aj adekvátne fungovanie projektu primerane ocenené v rámci výberu,“ dodal.
Partnerský deň počas veľtrhu Coneco
ZSPS zorganizoval Partnerský deň počas prvého dňa 32. ročníka stavebného veľtrhu Coneco v bratislavskej Inchebe.Obsahom diskusie zväzu, ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jána Figeľa (KDH) a ďalších predstaviteľov rezortu so stavebnými firmami bola príprava nového stavebného a cestného zákona, zákona o verejnom obstarávaní a Zákonníka práce, ako aj ďalšie aktuálne témy.
Coneco je pre nás zároveň určitým festivalom a sviatkom, kde stavbári majú možnosť stretnúť sa, vymeniť si skúsenosti a zabezpečiť obchodné príležitosti,“ povedal Lukáč.
Nový stavebný zákon podľa Figeľa pomôže stavbárom
Minister Figeľ vyzdvihol, že slovenské stavebníctvo už tretí rok za sebou prekonáva ťažké obdobie. Rezort chce komplexným systémovým prístupom urobiť maximum na zlepšenie situácie, a to tak v podnikateľskom prostredí, ako aj v legislatíve a financovaní. Nový stavebný zákon, ktorý pripravuje rezort dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, je už podľa ministra Jána Figeľa veľmi potrebný. Teraz platný stavebný zákon bol totiž prijatý ešte v roku 1976 a za tri a pol desaťročia bol veľakrát novelizovaný. „Veľký stavebný zákon, ktorý keď prinesie prehľadnosť, väčšiu rýchlosť, predvídateľnosť, účinnosť alebo vymožiteľnosť do procesu, ktorý prežívate na svojich jednotlivých dielach, tak to bude veľká pomoc,“ povedal Figeľ na stretnutí so stavebnými podnikateľmi Budúci stavebný zákon podľa ministra prekoná doterajšie novelizácie za 35 rokov od schválenia súčasného stavebného zákona.
Viac informácií o tejto téme nájdete aj v:
Rezort dopravy určuje zásady nového stavebného zákona
Štát by mal zjednodušiť prístup k bytom
Figeľ pripomenul, že ministerstvo už pripravilo malú novelu stavebného zákona, ktorá je zameraná na sprísnenie postihov za nepovolené stavby a vstúpi do platnosti po schválení 1. septembra tohto roka. „Je malá novela, pracujeme na veľkej, ale malú sme chceli spojiť s novelou Trestného zákona, ktorá osobitným spôsobom stíha niektoré trestné činy,“ vyhlásil ďalej minister dopravy počas Partnerského dňa Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska.
Ministerstvo dopravy pripravuje aj návrh nového cestného zákona, ktorý nahradí takisto veľakrát upravovaný teraz platný zákon. Figeľ zároveň vyzval Zväz stavebných podnikateľov Slovenska aj jednotlivé stavebné firmy a inštitúcie k dialógu.
Generálny riaditeľ sekcie výstavby a bytovej politiky na ministerstve dopravy Pavol Baxa povedal, že hlavnými úlohami štátu v tejto oblasti je odstraňovať finančné bariéry pri získaní a samotnom bývaní, zabezpečiť udržateľnosť bytového fondu a zlepšiť kvalitu jeho správy. Dôležité bude podľa neho presvedčiť súkromných investorov, aby začali stavať nájomné bývanie. Podiel verejných nájomných bytov na celkovom bytovom fonde v krajine dosahuje totiž necelé tri percentá, pričom vo vyspelých štátoch sa pohybuje v rozmedzí 20 % až 60 %.
Obchvat Bratislavy môžu financovať cez PPP projekt
Plánovaná výstavba diaľničného obchvatu Bratislavy na D4 by mohla byť financovaná zo súkromných peňazí v rámci PPP projektu. Pripustil to minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ. „Tu PPP projekt vyzerá ako ušitý. Eurofondy na infraštruktúru v Bratislave nemôžeme čerpať alebo len limitovane,“ zdôvodnil, prečo by mal byť takzvaný nultý diaľničný obchvat hlavného mesta SR postavený cez verejno-súkromné partnerstvo (PPP). Zámer investovať rozumne a včas na tejto diaľnici aj súkromné zdroje, aby to bolo vzájomne výhodné, označil za skúsenosť z medzinárodného prostredia.
„Táto myšlienka má zelenú. Ako minister dopravy na tom postupne pracujem, aby z nej bol konkrétnejší koncept a s vhodným modelom bol naozaj budúcim riešením,“ povedal ďalej Figeľ o zamýšľanej výstavbe diaľničného obchvatu Bratislavy zo súkromných peňazí. Vývoj podľa neho ukazuje, že kombinovanie verejných a súkromných zdrojov je rozumné aj možné. „Len to musí byť nastavené tak, aby to bolo výhodné pre obe strany,“ dodal minister na stretnutí so stavebnými podnikateľmi.
PPP je nástroj ako každý iný
V súvislosti so zastavením dvoch diaľničných PPP projektov na D1, ktorých prípravu minister dopravy nepredĺžil pre nevýhodné finančné podmienky, povedal, že ich vnímal kriticky z viacerých pohľadov. „Model, ktorý bol zameraný viac na prevádzku, bude hodnotený a finančne vyrovnaný podľa toho, ako dielo slúži. Riziká sa dajú potom oveľa ľahšie alebo optimálnejšie, predvídateľnejšie rozdeliť medzi obstarávateľa a zhotoviteľa, respektíve koncesionára a štát. To je reálne možné aj preto, že máme jeden rok mýtny systém,“ vyhlásil Figeľ v diskusii na Partnerskom dni ZSPS.
Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Alan Sitár tvrdí, že projekt PPP je finančný nástroj ako každý iný, teda ani dobrý ani zlý. „Závisí najmä od toho, ako sú nastavené jeho parametre a závisí aj od projektu, na ktorý by sa mohol takýto typ financovania uplatňovať. Ministerstvo zvažuje použitie PPP na niektoré stavby, ktoré by NDS mala realizovať,“ povedal Sitár pre agentúru SITA. „NDS je realizátorom zámerov ministerstva v tomto smere. Ak ministerstvo rozhodne o tom, že bude niektorá stavba realizovaná prostredníctvom PPP, my s tým nemáme najmenší problém,“ dodal šéf diaľničiarov.