BRATISLAVA 28. marca (WEBNOVINY) – Prísnejším postihovaním nepovolených stavieb sa bude zaoberať nielen malá novela stavebného zákona, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ale aj novela Trestného zákona z dielne rezortu spravodlivosti. Obe novely by mali vstúpiť do platnosti 1. septembra tohto roka. V súčasnosti platný stavebný zákon z roku 1976 je podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) bezzubý, často sa obchádza a nemá reálne páky proti čiernym stavbám.
„Naším zámerom je zvýšiť disciplínu a zodpovednosť. Tento krok robíme v mene všetkých poctivých ľudí a stavbárov, ktorí dodržiavajú pravidlá. Novela, ktorú predkladáme do medzirezortného pripomienkového konania, podrobnejšie a presnejšie upravuje výkon štátneho stavebného dozoru a upravuje opatrenia na zabezpečenie zastavenia stavebných prác,“ povedal Figeľ na tlačovej besede v pondelok.
Ak stavba rastie bez stavebného povolenia alebo v rozpore s ním, zodpovednosť ponesie nielen majiteľ, ale aj stavebná spoločnosť a stavebný dozor. Prevenciu proti porušovateľom stavebného zákona by mala napríklad zvýšiť aj možnosť prerušenia dodávok energií. „V súvislosti s predloženou novelou Trestného zákona sa pri nepovolených stavbách zavádza súčinnosť stavebného úradu s orgánmi činnými v trestnom konaní. Robíme to aj kvôli lepšej akcieschopnosti voči porušovateľom zákona. Štát dlho toleroval čierne alebo nelegálne stavby na Slovensku, málo sa staval na stranu poctivých ľudí, ale umožňoval priestor pre špekulácie,“ uviedol ďalej Figeľ.
Úplne nový stavebný zákon plánuje ministerstvo vypracovať v priebehu budúceho roka, na jeho začiatku by mal ísť do pripomienkového konania a v treťom štvrťroku na rokovanie vlády. Predpokladaná účinnosť nového stavebného zákona je predbežne 1. apríla alebo 1. júla 2013.
Stavebný dozor sa musí zefektívniť
Rozšírenie zodpovednosti za nepovolené stavby je podľa generálneho riaditeľa sekcie výstavby a bytovej politiky na ministerstve dopravy Pavla Baxu jedným z hlavných posolstiev navrhovanej novely stavebného zákona. „Druhé sa týka toho, že aby sme vedeli efektívne bojovať proti nepovoleným stavbám, musíme zefektívniť štátny stavebný dohľad. Na prvý pohľad sa zdá, že úpravy a zmeny sú nepatrné, že sú to len administratívne presuny alebo preskupenia, ale práve vďaka ním dosiahneme, že stavebný dohľad bude schopný veľmi efektívnym a predvídateľným spôsobom postupovať v jednotlivých etapách zisťovania nesúladu na stavbe až po vydanie rozhodnutí týkajúcich sa odstránenia stavby,“ povedal Baxa.
Ak štátny stavebný dohľad zistí, že stavba je nepovolená, bude povinný, aby sa tento proces zjednodušil a zrýchlil, o tom informovať príslušný stavebný úrad. Ten bude musieť vydať rozhodnutie o zastavení stavby, pričom bude okamžite vykonateľné, keďže konanie voči nemu nebude mať odkladný účinok. „Ak to stavebník rešpektuje, vyrieši sa problém, ak nerešpektuje a stavia ďalej, nastupujú sankcie. Sankcie smerujú aj k tomu, že mu môžu byť zastavené dodávky energií, ktoré sú potrebné pre uskutočnenie stavby,“ pokračoval Baxa. V prípade fyzickej osoby, ktorá nie je podnikateľom, budú podľa neho sankcie riešené v rámci priestupkového práva. Pokuty budú značne vyššie, zhruba dvojnásobne, aj pre fyzické osoby podnikateľov a právnické osoby, pôjde však už o správne delikty. Sankcie budú rozlíšené voči stavebníkom, zhotoviteľom stavieb, stavebnému dozoru, stavbyvedúcim, geodetovi – kartografovi. Postihnutý môže byť aj dodávateľ energií, ak nebude rešpektovať rozhodnutie o zastavení ich dodávok.
Postihy porušovateľov stavebných pravidiel nebudú mať len finančnú podobu
„Navrhujeme, aby bolo možné, pokiaľ ide o výkon vyhradených činností v stavebníctve, autorizované osoby, požiadať príslušnú komoru o preskúšanie týchto ľudí. Pokiaľ ide o fyzické osoby podnikateľov a právnické osoby, zavádzame možnosť požiadať živnostenský úrad, aby tieto osoby prišli v danej oblasti o živnostenské oprávnenie,“ povedal Baxa. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja chce týmto spôsobom dať jednoznačne najavo, že akákoľvek účasť a asistencia na nepovolených stavbách bude veľmi drahý a nebezpečný biznis. Pokuta môže dosiahnuť výšku do 350 tis. eur. Podstatné pre postihovanie čiernych stavieb nebude podľa Baxu to, kedy vznikli, ale kedy začalo konanie.