Vnútroštátne zákony členských štátov Európskej únie, aj keď ich prijímanie patrí do výlučnej kompetencie štátov, musia plne rešpektovať hodnoty, na ktorých únia spočíva vrátane princípov právneho štátu.
Novela Trestného zákona
V rozhovore pre agentúru SITA to povedal predseda Súdnej rady SR Ján Mazák.
Na posudzovanie reformy súdnej mapy z dielne exministerky Kolíkovej je príliš skoro, tvrdí Mazák
Ako ďalej uviedol, ak členský štát dané hodnoty narušuje, tak ako k tomu došlo napríklad v Poľsku, tak Európska komisia ako strážca týchto hodnôt otvorí proces, ktorý môže končiť podaním žaloby a ďalšími sankciami, ktoré nevyžadujú ani súčinnosť so Súdnym dvorom EÚ.
Európska komisia neberie podľa Mazáka návrhy zákonov, ako napríklad aktuálnu novelu Trestného zákona z dielne slovenskej vlády len na vedomie.
Zmrazenie čerpania eurofondov
„Podrobne ich analyzuje a podľa výsledku koná. Pravdaže, celá procedúra začína upozornením, prípadne odporúčaním tak, ako sme toho svedkami pri skrátenom legislatívnom konaní týkajúcom sa novely Trestného zákona a zrušenia Úradu špeciálneho prokurátora,“ vysvetlil šéf Súdnej rady SR.
V tejto súvislosti by sme sa podľa Mazáka nemali nechať zmiasť kultivovaným jazykom, ktorý Komisia používa pri takých výzvach. „Každé slovo je myslené vážne a má svoje dôsledky,“ skonštatoval.
Medzi sankcie, ktoré môže komisia podľa Mazáka na členský štát uvaliť, patria napríklad zmrazenie čerpania eurofondov alebo zablokovanie peňazí z Plánu obnovy a odolnosti. „Iste, sú to pomerne sofistikované postupy, ale ak boli účinné v Poľsko, Maďarsku, nevidno, prečo by nefungovali pri riešení takých problémov v Slovenskej republike,“ dodal predseda súdnej rady.