BRATISLAVA 6. februára (WBN/PR) – Dvojročný medzinárodný projekt partnerov z troch európskych krajín ECVET TOUR II ukázal, že výučba vo forme praktických vzdelávacích jednotiek má veľký potenciál stať sa alternatívou k tradičnému školskému vzdelávaciemu programu alebo minimálne prispieť k jeho vylepšeniu.
Školy, študenti a učitelia zapojení do projektu finančne podporeného Európskou komisiou ECVET TOUR II zhodne tvrdia, že modernizácia nášho stredoškolského vyučovania smerom k praktickosti a transparentnosti by bola veľmi užitočná. Ideálne, vzdelávacie inštitúcie by mali spolupracovať so zamestnávateľmi pri popise kvalifikácie a detailného obsahu výučby. Dobrý popis cieľových zručností umožní učiteľom ľahšie a objektívnejšie hodnotiť výkon študenta v jednotlivých vzdelávacích jednotkách. Následne absolvent cez kompletný prehľad nadobudnutých kompetencií získava vstupenku do kvalitného zamestnania. Pre zamestnávateľov má totiž odborná kvalifikácia zameraná na dosahovanie výsledkov v praxi veľký zmysel: vedia oveľa presnejšie, akého zamestnanca „kupujú“ a sú potom ochotnejší prijať aj absolventov.
Projekt ECVET TOUR II pripravil pilotné vzdelávacie jednotky pre profesie KUCHÁR a RECEPČNÝ v SR a ČR podľa rakúskeho know-how a zabezpečil ich testovaciu výuku prostredníctvom prvotných 13-tich študentských stáží v 3 krajinách EÚ.
„Učivo spracované vo forme vzdelávacích jednotiek nám vyhovuje. Výsledky vzdelávania sú dobré a spĺňajú všetky kritériá školského vzdelávacieho programu. Je to dobre využiteľná metóda aj pre realizáciu študentských mobilít„, hovorí učiteľka z SOŠ v Starej Ľubovni Katarína Ondrejková.
Úniou podporovaný systém ECVET (Európsky kreditný systém pre odborné vzdelávanie a prípravu) vychádza z potreby zvyšovania kvality vzdelávania a akceptácie odbornej kvalifikácie naprieč štátmi EÚ. Hoci kreditný systém na stredoškolskej úrovni nemá na Slovensku ani v Čechách zatiaľ legislatívne pripravenú pôdu a je chápaný skôr ako experiment, výučba cestou vzdelávacích jednotiek zameraných na to, čo dokáže študent v praxi po absolvovaní presne stanovenej časti učiva, otvára možnosti našim stredoškolákom k lepším pracovným ponukám doma i v zahraničí.
Koordinátor projektu ECVET TOUR II: občianske združenie APEL (www.ecvettour2.eu)
Tento projekt podprogramu Leonardo da Vinci bol financovaný s podporou Európskej komisie. Táto správa reprezentuje výlučne názor autora a Komisia nezodpovedá za akékoľvek použitie informácií obsiahnutých v tejto publikácii.