Mikloš pripúšťa odsunutie pravidiel pre pokladnice

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Pokladnica
Foto: GettyImages

BRATISLAVA 30. júla (WEBNOVINY) – Povinné zavedenie nových technických podmienok pre elektronické pokladnice sa možno posunie z úvodu budúceho roka na neskôr. Pripúšťa to minister financií Ivan Mikloš, ktorý si v celej otázke chce urobiť jasno a rozhodnutie by mal oznámiť budúci týždeň. Minister financií však v žiadnom prípade nepredpokladá, že by sa povinnosť spĺňať nové pravidlá celkom zrušila. „Rušiť sa to určite nebude, ak, tak môže dôjsť k posunutiu termínu,“ uviedol v piatok na tlačovej besede Mikloš.

Celý proces zavádzania prísnejších pravidiel pre podnikateľov nebol podľa Mikloša dobre pripravený. „Keď sa pozrieme na to, koľko je certifikovaných tých pokladní, tak sa ukazuje, že by bol veľký problém aj keby sa to nechalo dobehnúť, aby sa to vôbec dalo stihnúť,“ konštatoval nový minister financií. Zámerom rezortu podľa jeho slov bude nájsť riešenie, ktoré nepoškodí podnikateľov, ktorí už do pokladní investovali. Ak sa podľa Mikloša prijme záver, že zavádzanie nových pravidiel bolo zle pripravené, že to neadekvátne zaťaží podnikateľov a neprinesie želaný efekt, tak sa bude musieť zmeniť legislatíva. O posunutie termínu účinnosti nových pravidiel sa v súčasnosti snažia aj obchodníci. Tí, podľa prezidenta Zväzu obchodu a cestovného ruchu Pavla Konštiaka nie sú proti zákonu a sprísneniu podmienok, ale nechcú, aby podnikateľom vznikali zbytočné náklady.

Povinnosť používať pokladnicu, ktorá spĺňa nové technické požiadavky a parametre, zatiaľ platí pre podnikateľov najneskôr od 1. januára 2011. Od tohto dátumu môžu používať pokladnicu, ktorou je elektronické registračné zariadenie vybavené ustanovenými technickými časťami alebo počítač s vlastným registračným programom a so samostatnou fiskálnou tlačiarňou. Väčšina používaných pokladníc by sa pritom mala podľa skôr zverejnených informácií rezortom financií dať upraviť na nové podmienky a podnikatelia tak nebudú nútení kupovať nové registračné pokladnice.

Nové technické princípy pri evidovaní tržieb podnikateľov v elektronických pokladniciach navrhlo ministerstvo financií ešte v roku 2008. Ich cieľom je obmedziť možnosti krátenia tržieb. Povinnosť postupovať podľa nových predpisov však ministerstvo stanovilo až na rok 2011. Rezort tým chcel zabezpečiť pre podnikateľské subjekty dostatočný časový priestor na obstaranie novej pokladnice, resp. na úpravu pôvodnej pokladnice.

Od nového roka by sa tak napríklad na pokladniciach mali povinne evidovať nielen tržby prijaté v hotovosti, ale aj platobnými prostriedkami nahrádzajúcimi hotovosť, najmä elektronickými platobnými prostriedkami alebo poukážkou oprávňujúcou na nákup tovaru alebo poskytnutie služby. Rovnako musia byť pokladnice vybavené fiskálnou pamäťou, či plombou. Okrem toho sa zavádza aj povinnosť vykonávať pravidelnú údržbu pokladnice zameranú na preverenie jej technického stavu a neporušenosti plomb. Podnikatelia však už nebudú povinní vyhotovovať výkazy obratov a rovnako nebude stanovená povinnosť vyhotovovať mesačnú uzávierku, ale okrem dennej uzávierky sa bude vyhotovovať tzv. intervalová a prehľadová uzávierka.

Zrušiť povinnosť používať pokladnice vyhovujúce novým pravidlám sa pokúšal už v minulosti poslanec za SDKÚ-DS Ivan Štefanec. V júni minulého roka však poslanci parlamentu jeho návrh, ktorý predkladal ako opozičný poslanec, odmietli. Štefanec odôvodňoval svoj návrh tým, že nové pravidlá zbytočne zaťažia podnikateľov a neprinesú želaný efekt.

SITA

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ivan MiklošIvan Štefanec