BRATISLAVA 3. novembra (WEBNOVINY) –
Dôležité informácie:
* Polícia prehľadáva miesto tragédie, začala trestné stíhanie
Povedal to v sobotňajšej diskusnej relácii Sobotné dialógy Slovenského rozhlasu – Rozhlasu a televízie Slovenska (SRo – RTVS).
Uznáva, že ak by boli dodržané všetky technologické postupy a bezpečnostné predpisy, k tragédii by nedošlo.
Príčina kolapsu
Pád mosta zapríčinil kolaps podpornej konštrukcie označovanej skruže, ktorá ako lešenie drží debnenie na vlievanie betónu počas betonáže vrchnej časti mosta. Práve počas betónovania došlo ku kolapsu a následnému zrúteniu sa mosta spolu s robotníkmi, ktorí pracovali navrchu a betónovali.
Medzi obeťami sú aj tí, ktorí pracovali na zemi a obsluhovali betónovacie zariadenia. Celá tragédia sa stala podľa Kaliňáka v priebehu niekoľkých sekúnd. Hasičom a záchranárom poďakoval za to, že sa im v priebehu jednej hodiny podarilo všetkých 16 zranených mužov dostať spod sutín a to i napriek hrozbe stále padajúcich oceľových konštrukcií. Ich úsilie podľa ministra s veľkou pravdepodobnosťou pomohlo znížiť počet obetí.
V súčasnosti je na mieste asi päť až šesťmetrová vrstva napadaného materiálu. Tú treba postupne odstraňovať tak, aby sa v nej dali nájsť náznaky presných príčin. Odstraňovanie sutín by malo podľa ministra trvať asi dva týždne. Nezabetónovanú časť mosta bude pravdepodobne potrebné strhnúť dole.
Obrazom: Tragédia v Kurimanoch
Vyšetrovanie bude trvať si dva mesiace
Ako Kaliňák v diskusnej relácii ďalej uviedol, každý kompetentný bude podrobne skúmať, ako mohlo dôjsť k takémuto „fatálnemu zlyhaniu“. Od rána na mieste pracuje špeciálna skupina vyšetrovateľov, ktorí objasňujú situáciu, vypočúvajú svedkov a zhromažďujú informácie. Hrubý odhad o tom, kedy sa vyšetrovanie skončí, Kaliňák určil na jeden až dva mesiace.
Foto: SITA/Rastislav Ovšonka
Kaliňák nechcel hodnotiť. Uznal, že tento problém vyvoláva veľa otázok a že je oprávnené pýtať sa, či má štát takejto firme niečo zveriť. V súvislosti s tým poznamenal, že toto je jedna z vecí, ktorú sa vláda snaží pretaviť do zákona o verejnom obstarávaní.
Zámerom je, aby sa firmy, ktoré zlyhajú pri výstavbe finančne, kvalitou diela, v termíne alebo inak, nemohli o zákazky tohto typu už uchádzať. Sankčné mechanizmy v zmluve s firmou Bögl a Krýsl nepozná. Zároveň uviedol, že v tomto reťazci firiem sú ešte aspoň tri ďalšie stupne subdodávateľských vzťahov. Hlavný dodávateľ má však podľa Kaliňáka niesť zodpovednosť aj za to, koho si vyberie k spolupráci.
Zastavenie činnosti by komplikovala prezumpcia neviny, s ktorou by firmy na súdoch pravdepodobne vyhrávali. Minister ale dodal, že „žiadny stavebník neprevezme polohotové dielo, ešte k tomu také, ktoré malo tento problém“. Podľa Kaliňáka je teda vážny problém s termínom dostavby diaľnice.