BRATISLAVA 3. februára (WEBNOVINY) – Minister dopravy Ján Počiatek (Smer) očakáva, že súťaž na koncesionára pre diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7, ktorá bola vyhlásená minulý týždeň, určí oveľa lepšie podmienky financovania ako sa predpokladá.
V parlamentnom výbore pre hospodárske záležitosti zdôraznil, že výstavba a prevádzka D4 Bratislava, Jarovce – Rača a R7 Bratislava, Prievoz – Holice v dĺžke 59 kilometrov je v súčasnosti možná len cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP), čo podľa ministra ukázala štúdia uskutočniteľnosti. Väčšina peňazí Európskej únie je už totiž alokovaná na iné diaľničné stavby a zdroje štátneho rozpočtu na to nestačia.
Stavba D4 a R7 podľa Freša odvráti hrozbu kolapsu dopravy
Prokuratúra uznala stíhaného pre PPP projekt D1 za nevinného
Cena za D4 a R7 podľa ministerstva dopravy vyplynie z ponúk
Dá sa to postaviť aj lacnejšie
Opozičný poslanec Pavol Zajac (KDH) na základe výpočtov informoval, že celkové náklady na D4 a R7, vrátane výstavby, prevádzky a údržby počas tridsať rokov, by mohli byť niekoľkonásobne lacnejšie ako cez predražený PPP. Pri použití verejných zdrojov by podľa neho cena mala byť v rozsahu 1,3 miliardy až 1,6 miliardy eur a formou PPP 3,86 miliardy až 4,33 miliardy eur.
Predpokladaná cena PPP vo vyhlásenej súťaži je 4,530 miliardy eur na základe odhadovanej ročnej platby 151 miliónov eur za tridsať rokov, z toho predpokladané stavebné náklady sú 1,325 miliardy eur.
„Určite sa to dá postaviť aj lacnejšie ako je v štúdii uskutočniteľnosti,“ povedal Zajac. Údržba a prevádzka D4 a R7 by podľa neho stála ročne 4,3 milióna eur a ťažká údržba na konci prevádzky po 30 rokoch koncesie 150 miliónov eur. Myslí si, že ročná splátka v rámci PPP by mala byť maximálne 75 miliónov až 100 miliónov eur.
Jedinou možnosťou realizácie projektu je PPP
Ako uviedol, štúdia mohla rozpracovať možnosť, že si štát požičia. V takom prípade dopad na deficit by podľa neho bol 0,1 percenta až 0,15 percenta HDP. „V minulom roku, keď Robert Fico vymyslel sociálny balíček, našli v štátnom rozpočte 250 miliónov eur,“ dodal Zajac s tým, že štátny rozpočet bol za niekoľko dní navýšený bez problémov o 800 miliónov eur.
Minister dopravy povedal, že na diaľničné stavby, ktoré sa už realizujú a budú sa ešte súťažiť, treba 4,5 miliardy eur, vrátane nákladov na majetkovo-právne vysporiadanie pozemkov. „Štát dnes nedisponuje takou sumou, ktorá by bola schopná pokryť takéto potreby,“ vyhlásil Počiatek. „Jediná možnosť, ako realizovať tento projekt v tomto čase, je PPP,“ dodal.
Až súťaž podľa neho vygeneruje parametre projektu a budú opäť vyhodnotené možnosti financovania cez PPP, resp. z verejných zdrojov. Potom k tomu ešte zaujme stanovisko vláda a až to bude definitívne, či sa tento projekt bude realizovať formou PPP. Nevylúčil pritom ani zastavanie jeho prípravy. Nechcel povedať, aká by bola prijateľná cena PPP projektu.