BRATISLAVA 15. mája (WebNoviny.sk) – Mladých ľudí treba viesť k príprave na obranu vlasti a tým budovať vlastenectvo. Myslí si to minister obrany Peter Gajdoš, ktorý tvrdí, že „ak to neurobíme my, urobia to nelegálne skupiny“.
Gajdoš na tému návratu brannej výchovy do škôl hovoril s ministrom školstva Petrom Plavčanom (obaja nom. SNS) a lídrom národniarov Andrejom Dankom.
Rezort obrany v tomto smere už začal organizovať branné hry a súboje pre študentov 3. a 4. ročníkov stredných škôl a májové číslo mesačníka Obrana budú distribuovať na stredné a vysoké školy.
Branné cvičenia
Hovorkyňa ministerstva školstva Ivana Skokanová uviedla pre agentúru SITA, že hľadajú možnosti, ako znovu zaviesť samostatný vyučovací predmet branná výchova.
„Považujeme to za veľmi dôležité najmä v smere prevencie proti extrémizmu. Minister školstva bude iniciovať ďalšie stretnutia aj s ministrom obrany tak, aby sme našli najlepší model riešenia,“ uviedla Skokanová.

Vojenská príprava bude atraktívnejšia, dobrovoľní vojaci za kratší čas získajú cez 1000 eur
Hovorkyňa rezortu školstva ďalej dodala, že stále majú záujem o podporu vzdelávania obyvateľstva v oblasti bezpečnosti a v rámci výchovno-vzdelávacieho procesu v školách, v posilňovaní vlastenectva, rozvíjaní a skvalitňovaní brannej výchovy v rámci nastaveného systému. Táto tematika sa v súčasnosti vyučuje v rámci prierezovej témy Ochrana života a zdravia.
Na prvom stupni základných škôl sú organizované didaktické hry. Na druhom stupni základných škôl sú to účelové cvičenia v minulosti známe ako branné cvičenia. Konajú sa spravidla na jeseň a na jar. V stredných školách sa žiaci zúčastňujú na účelových cvičeniach a Kurze na ochranu života a zdravia.
Školy si môžu vytvoriť predmet
Okrem toho si škola môže v rámci disponibilných hodín vytvoriť samostatný predmet zameraný na túto tematiku. Ako vysvetlila ďalej hovorkyňa, cieľom je v rámci tejto témy vytváranie správnych postojov žiakov, získanie vedomostí a zručností na ochranu života a zdravia v mimoriadnych situáciách.
Zameriavajú sa aj na zvládnutie situácií vzniknutých vplyvom priemyselných a ekologických havárií, dopravných nehôd, živelných pohrôm a prírodných katastrof. Tiež na zvládnutie nevhodných podmienok v situáciách vzniknutých pôsobením cudzej moci či terorizmom, dodala.