BRATISLAVA 24. januára 2018 (WBN/PR) – Zadať prevodný príkaz na pobočke je dnes poriadne drahé. Preto ľudia platia radšej cez internet banking alebo cez mobilnú aplikáciu. Pozrieme sa ešte na to, ako sa mobilné aplikácie vysporiadali s platobnými kartami.
Mobilné aplikácie a platobné karty
Trend vo svete mobil bankingu je taký, že aplikácie zahŕňajú tiež virtuálnu peňaženku s možnosťou nahrať si do nej platobné karty. Naše banky zatiaľ túto možnosť neponúkajú masovo, no niektoré ju už zaviedli. Zatiaľ však prevažne s možnosťou mať v mobile iba vlastné karty.
Mobilné platby si klienti Tatra banky môžu jednoducho „zapnúť“ na viacerých kartách, ktoré im vydala ich banka. „Kým doteraz boli mobilné platby dostupné len ako ďalšia debetná karta k bežnému účtu fyzickej osoby, nová aplikácia umožňuje klientom aktivovať si mobilné platby aj na kreditnej či firemnej karte,“ dodáva Žiaranová, hovorkyňa Tatra banky.
V Poštovej banke majú rovnaké pravidlo. Mobilná aplikácia je určená výhradne pre vlastných klientov, ktorí v nej nájdu platobné karty Poštovej banky. „Pridať do aplikácie karty iných vydavateľov nie je momentálne možné,“ dodáva Žáčková, hovorkyňa Poštovej banky.
Na pobočke či elektronicky? Pomer platieb sa mení
Finančné domy tiež naznačili, že počet elektronických platieb dynamicky rastie na úkor platieb zadaných na pobočke. V Tatra banke je až 98,4% platieb realizovaných elektronicky a len 1,6 % manuálne na pobočke.
Vo VÚB klienti najviac platieb taktiež zadávajú cez internet banking, pričom ich podiel je až 79%, no výrazne nerastie. Pri mobil bankingu počet platieb stále rastie a ich podiel na celkových platbách je už 15%. Na pobočkách je realizovaných len 6% platieb.
V Poštovej banke sa cez internet banking robí viac ako 90 %, tu sú však zarátané aj trvalé príkazy a inkasá. „Výrazne začínajú stúpať aj platby cez mobilnú aplikáciu, ktoré teraz tvoria viac ako 4 % a každým mesiacom rastú,“ dodáva Žáčková. Na pobočkách sa realizujú len 3 % z celkového množstva platieb.
Novinky na rok 2018
Banky na Slovensku veľmi nechcú prezrádzať, aké novinky chystajú na tento rok. Z ich vyjadrení je však jasné, že budú pridávať ďalšie funkcie do mobil bankingu. “Budúci rok určite rozšírime portfólio produktov, ktoré je možné zriadiť si online a vylepšíme niektoré existujúce funkcionality,” prezrádza Czikorová z oddelenia e-Biznis VÚB banky. O detailoch však ešte hovoriť nechce.
mBank už novinky ohlásila na začiatku decembra, keď spustila svoju novú mobilnú aplikáciu 3.0. Okrem úprav prostredia a ovládania aplikácie táto online banka priniesla aj nové funkcie. Menu aplikácie 3.0 je po novom usporiadané lineárne a appku možno ovládať jednou rukou. Zaujímavou novinkou je rozšírená funkcia „Moje výdavky“, ktorá vám ukazuje, koľko peňazí zo svojho mKonta ste minuli v aktuálnom mesiaci.
Aktivácia aplikácie je jednoduchá, bez nutnosti otvorenia internetového bankovníctva. „Prebieha iba pomocou telefónu spätným overovacím hovorom z mBank. Prihlásiť sa možno odtlačkom prsta už aj pri Androide, pri systéme iOS je možné využiť aj Face ID“, dodáva Kiac.
Podobne aj ČSOB priniesla nedávno užitočnú novinku. Jej klienti si svoje údaje môžu po novom zmeniť veľmi jednoducho online, priamo v mobilnej aplikácii. „Priamo z mobilu si tiež klienti vedia vybaviť už aj kreditnú kartu alebo povolené prečerpanie na účte,“ informuje Anna Jamborová, hovorkyňa ČSOB.
Bez inovácii sa slovenské banky nezaobídu. Na trh sa budú tlačiť noví hráči aj vďaka smernici PSD2, ktorá začne platiť od 13. januára. Tá prinúti banky otvoriť svoje platobné systémy aj pre konkurenciu.
Portál BANKY.sk denne prináša aktuálne správy z bankového diania doma i v zahraničí. Okrem správ uľahčuje čitateľom orientáciu v bankových produktoch a pomáha im pri správnom výbere. Súčasťou portálu je aj odborné poradenstvo na aktuálne témy, kde sa čitatelia môžu dozvedieť viac o riešení svojich praktických otázok z oblasti bankových služieb. Okrem iného tam nájdete aj aktuálne kurzové lístky a finančné kalkulačky.