BRATISLAVA 3. augusta (WEBNOVINY) – Petíciou proti trasovaniu diaľnice D4 (tzv. nultý okruh) bývalá starostka Vajnôr Anna Zemanová (SaS) podľa súčasného starostu Jána Mrvu iba „múti vodu a snaží sa zaujať pozornosť médií pred blížiacimi sa komunálnymi voľbami“. Podľa Zemanovej ako zástupkyne petičného výboru z Vajnôr bola petícia už raz v roku 2008 odovzdaná na samosprávny kraj, avšak v tom čase s ňou nejako nenaložili. “Keďže som momentálne aj poslankyňou samosprávneho kraja, zistila som, že petícia ani nebola zaevidovaná v elektronickej pošte,“ uviedla Zemanová. Podľa Mrvu Zemanovej tvrdenie nie je pravdivé, pretože bývalý predseda kraja Vladimír Bajan na petíciu odpovedal obšírnym písomným stanoviskom 25. novembra 2008. Podľa Mrvu Zemanovej tvrdenie „svedčí o zámere zviditeľniť sa za každú cenu i so starou a hlboko neaktuálnou a zavádzajúcou petíciou“.
Ako uviedol Mrva, predstavitelia mestskej časti a poslanci sú si vedomí, že Vajnory a mesto potrebuje vybudovať „membránu pred nájazdami automobilov prichádzajúcich z búrlivo sa rozvíjajúcich lokalít medzi Sencom a Pezinkom“. Podľa neho treba vodičov priviesť nadradenými tranzitnými cestami, nie obecnými. Vo februári tohto roka súčasnému predsedovi kraja Pavlovi Frešovi odovzdali petíciu, ktorú podpísalo približne 1 500 obyvateľov Vajnôr proti výstavbe na Čiernej vode. Občania podľa Mrvu žiadajú tiež Freš a novozvolené zastupiteľstvo kraja o koordinovanie plánovania a výstavby nadradenej dopravnej infraštruktúry a vplývanie na zmenu územného plánu Chorvátskeho Grobu. „Aktuálna petícia nerieši len jednu stavbu diaľnice, ale celý severovýchodný región Bratislavy medzi Sencom, Pezinkom a Bratislavou – Vajnormi, lebo tadiaľ vedú všetky cesty do mesta,“ uviedol Mrva.
Podľa Mrvu momentálne na ministerstve životného prostredia vyhodnocujú vplyv troch variantov D4 pri Vajnoroch na životné prostredie. Takisto Národná diaľničná spoločnosť (NDS) pracuje na štúdii s vyhodnotením vplyvov na životné prostredie. „Obyvateľom všetkých dotknutých obcí, teda aj Vajnôr, bola navrhovaná trasa predložená a všetky akceptovateľné požiadavky boli v štúdii zapracované,“ uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík. Hlavné pripomienky mestskej časti podľa Mrvu boli, aby D4 nešla po vajnorských viniciach na úpätí Malých Karpát, ale do tunela s portálom v doline s vysokým napätím medzi Svätým Jurom a Vajnormi a aby trasa D4 popri dedine bola zapustená do zeme ako najviac to terén dovolí a ak sa dá, aj prekrytá zeleným mostom. Podľa Zemanovej ide navrhovaná trasa v tesnej blízkosti národnej rezervácie Šúr, ktorá je zapísaná ako významná lokalita v Európskych chránených územiach. „Viesť diaľnicu v blízkosti prírodnej rezervácie v tomto úseku nie je naša prvá skúsenosť. Diaľnica je líniová stavba a nie vždy sa dá nepriblížiť k chránenému územiu. V tomto úseku (pri Šúrskom kanáli) bude časť diaľnice vedená pod terénom a táto diaľnica bude uložená v tesnenej vani, aby neprišlo k prípadnému ohrozeniu podzemných vôd a teda aj prírodnej rezervácie Šúr,“ uviedol Jánošík. Okrem toho bude mať podľa Jánošíka diaľnica v celom úseku kanalizáciu, ktorá bude mať pred zaústením do recipientov odlučovače ropných látok a sedimentačné nádrže. Pre ochranu obyvateľov pred nadmerným hlukom bude diaľnica zapustená pod terén a na hrádzi Šúrskeho kanála bude vybudovaná protihluková stena.
SITA