Približne 60 robotov pracuje v poisťovni Union, kde nahradili okolo 50 zamestnancov. Ich náplňou práce je v komerčnom poistení napríklad registrácia poistných udalostí a párovanie s poistnými zmluvami alebo tiež párovanie poistného a spracovávanie bankových výpisov. V zdravotnom poistení robot spracováva faktury lekárov alebo registruje prihlášky nových poistencov. Zaujímavé je, že v jednom prípade dokázala technika plne nahradiť dokonca aj vysokoškolsky vzdelaného právnika.
V praxi to vyzerá asi takto: pred plánovanou lyžovačkou s rodinou si uzatvoríte poistku na webe Unionu a pošlete platbu poistného. Robot platbu v našom internetovom bankovníctve skontroluje, priradí ju k zmluve a všetko zaúčtuje.
Proces automatizácie práce začal v Unione ešte v roku 2018. Trvalo to niečo cez 1 rok vybudovať Centre of Excellence, ktoré je dnes úplne sebestačné. Vďaka tomu firma dokáže ušetriť v priemere asi 40% nákladov na robotizovaných oddeleniach.
Union, zamestnancov, ktorých nahradili roboty, vo väčšine prípadov neprepustil, ale ich preškolil – tým, že poisťovňa výrazne rastie, tak nemusela hľadať nových zamestnancov. „Nie je našim cieľom vybudovať futuristické pracovisko plné hardware-u. Ceníme si našich kolegov a veríme, že práve ľudia sú tí, ktorí stoja za úspechom každej spoločnosti. Ak však niektoré pozície dokážu plne zastúpiť roboty, dáva perfektný zmysel, preškoliť našich „živých profesionálov“ na iné pozície so zložitejšou a zaujímavejšou náplňou práce, ktorá má aj vyššiu pridanú hodnotu“ vysvetľuje Michal Špaňár, generálny riaditeľ poisťovní Union.
V rámci projektu pokračuje „robotický tím“ ďalej. Mario Bumbera, ktorý ho zakladal, uviedol, že víziou je neustále rozvíjať nastavené technológie, automatizovať ďalšie procesy a hľadať uplatnenie pre umelú inteligenciu. „Komunikáciu nám pomáhajú zastrešovať chatboty, do marketingovej kampane sme zapojili voicebot a na obhliadky automobilov v rámci havarijného poistenia plánujeme používať computer vision,“ dodáva M.Bumbera z firmy BusT Advisory s.r.o., ktorá dodáva Unionu služby nie len v oblasti robotizácie už 4 roky.
Robotizácia však nie je jediný pokrok, ktorý v Unione prebehol. Poisťovňa sa pomaly, ale isto, transformuje tak, aby dokázala bezproblémovo fungovať vo virtuálnom svete. „Využívame u nás strojové učenie a neurónové siete. Okrem toho prechádzame na čisto digitálnu komunikáciu s našimi klientami a spolupracovníkmi – papiere už potrebujeme v minime prípadov. Začali sme s tým ešte pred pandémiou, ale tá mnohé procesy nakoniec urýchlila – asi je naozaj pravda, že všetko zlé, je na niečo dobré,“ hovorí M. Špaňár.
Dlhodobým cieľom Unionu a celej skupiny Achmea je rozšíriť tuto technológiu a know-how vytvorené na Slovensku do ďalších krajín a naplno tak využiť možnosti centralizácie robotickej automatizácie procesov.
Informačný servis