BRATISLAVA 2. januára (WEBNOVINY) – Mýtny systém pre vozidlá nad 3,5 tony, ktorý od 1. januára spustilo ministerstvo dopravy v spolupráci s firmou Skytoll nefunguje podľa autodopravcov tak, ako by mal. „Vieme o tom, že cez Slovensko prechádzalo 20 tureckých kamiónov, ktoré si chceli mýto kúpiť… Od Trstenej nemohli nikde zohnať palubné jednotky,“ povedal dnes zástupca Únie autodopravcov Slovenska – UNAS Rudolf Páleš na tlačovej besede autodopravcov. Tí chcú v pondelok odštartovať informačno-petičnú kampaň, v ktorej okrem iného chcú žiadať odloženie spustenia elektronického vyberania mýta za používanie slovenských diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných ciest prvej triedy. V prípade, ktorý spomínal bolo vraj problémom aj zlyhanie registračného systému.
Na Slovensku je 13 hraničných distribučných miest, kde si môžu zahraniční autodopravcovia kúpiť palubné jednotky, uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa firmy Skytoll Lenka Lendacká. Skytoll pripravoval a prevádzkuje elektronický systém vyberania mýta. Podľa Lendackej by si mali prepravcovia vyberať také hraničné prechody, kde tieto jednotky možno zakúpiť. Upozornila, že všetky potrebné informácie, nielen o kontaktných či distribučných miestach, môžu zahraniční prepravcovia získať na stránke www.emyto.sk, ktorá informuje v šiestich jazykoch – slovenčine, poľštine, ruštine, angličtine, nemčine a maďarčine. O samotnom systéme uviedla, že „je plne funkčný, dá sa doň registrovať a palubné jednotky sú k dispozícii. Preverovali sme to,“ dodala Lendacká.
Od pondelka spustia autodopravcovia petičnú akciu
Slovenskí autodopravcovia spustia v pondelok informačno-petičnú kampaň na vybraných čerpacích staniciach. Informovali o tom dnes na tlačovej besede zástupcovia Únie autodopravcov Slovenska – UNAS. „Naše stretnutie na čerpacích staniciach dňa 4. januára nie je namierené proti prevádzkovateľom čerpacích staníc ani občanom,“ povedal dnes za UNAS Jaroslav Polaček. V štvorbodovej petícii, žiadajú zníženie spotrebnej dane z motorových palív na priemernú úroveň okolitých krajín, pozastavenie spustenia mýtneho systému až do doby prepracovania mapy spoplatnených ciest prvej triedy. „Vysokú spotrebnú daň totiž znášame na pleciach spoločne,“ skonštatoval Polaček. Ďalej prostredníctvom petície žiadajú označiť všetky spoplatnené úseky ciest informačnou tabuľou na začiatku a konci úseku a znížiť cestnú daň ako kompenzáciu za zavedenie elektronického mýta. Tieto štyri požiadavky by podľa nich mala prerokovať vláda a parlament v skrátenom legislatívnom konaní. O pomoc pri pondelkovej akcii zástupcovia autodopravcov verejne požiadali políciu, ktorá by mala dohliadať na jej pokojný priebeh.
Podľa autodopravcov slovenskí motoristi zaplatia ročne za benzín viac ako motoristi okolitých štátov. Polaček uviedol, že slovenský motorista zaplatí za liter benzínu o vyše 30 centov viac ako je priemerná úroveň v okolitých krajinách. Pri spotrebe 100 litrov mesačne sa suma vyšplhá za rok na 360 eur. „To je nemalá suma, ktorú by ste mohli využiť lepšie vo svojej rodine,“ skonštatoval. Podľa neho, ak budú ceny motorových palív rovnaké ako v Maďarsku či Poľsku, tak ani väčší dopravcovia nebudú tankovať v zahraničí, ale doma aj s tranzitujúcimi dopravcami. Polaček preto dúfa, že petičnú akciu podporí aj Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu.
Mýto na Slovensku je nepripravené, uviedol ďalší predstaviteľ únie Rudolf Páleš. Podľa neho mýto zdvihne ceny tovarov a produktov, lebo sa týka aj poľnohospodárov či potravinárov. „Myslím si, že mnohí poľnohospodári ešte dnes nevedia, že už je mýto. Zobudia sa na jar, keď vyjdú na polia… Keď nezdvihnú ceny pre mýto autodopravcovia , tak musia tí, ktorí si tú dopravu zabezpečujú,“ skonštatoval Páleš.
Okrem spomínaných štyroch bodov petície, majú autodopravcovia ďalších sedem požiadaviek, o ktorých chcú ale rokovať v januári. Medzi nimi je napríklad zvýšenie rozdielu výšky sadzby mýtneho v prospech ekologických vozidiel, či umožnenie platiť dopravcom skutočne prejazdené vzdialenosti a nie prejazdené celé úseky ciest alebo zrušenie všetkých výnimiek pri platbách elektronického mýta. Za okrúhly stôl by si chceli sadnúť so zástupcami ministerstva dopravy, ministerstva vnútra, zamestnávateľskými zväzmi, Zväzom logistiky a zasielateľstva SR, firmou Skytoll, zástupcami Žilinskej univerzity a ostatnými záujmovými a profesijnými zväzmi, ktorých sa problematika dotýka.
Keďže ide o rezortnú záležitosť, za vládu to komunikuje minister dopravy, uviedol k dnešnej akcii autodopravcov riaditeľ Tlačového a informačného odbor Úradu vlády SR Braňo Ondruš. „Je to v jeho (ministra dopravy) kompetencii a pán premiér do toho zasahovať nebude,“ povedal.
SITA