Mýto podľa dopravcov stále nefunguje, akoby malo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Mýto
Foto: SITA/Michal Burza

BRATISLAVA 12. januára (WEBNOVINY) – Mýtny systém podľa podpredsedu Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) Rudolfa Páleša dodnes nefunguje tak, akoby mal. Doteraz nie sú spoplatnené úseky označené, výpadky systému spôsobujú dopravcom najmä v systéme prednostného platenia (pre-pay) problémy. „Legislatíva je nastavená tak, že vždy je vinný dopravca. Naďalej pretrvávajú aj technické problémy, ako aj nezvládnutá administratíva kompetentných. Počas výpadkov systému musí vozidlo čakať na jeho obnovenie, vodič stráca možnosť výkonu,“ spomenul pre agentúru SITA Páleš niektoré z problémov mýta pri hodnotení prvého roku jeho prevádzky. Ako dodal, reklamácie nie sú evidované, neprehľadnosť účtovania sa zvýšením počtu úsekov dokonca zhoršila a únia má doposiaľ nevyriešené podané súdne žaloby napríklad na nesprávne dĺžky úsekov.

Autodopravcovia si pred rokom protestnou akciou vo forme čiastočného blokovania ciest v Bratislave i inde na Slovensku síce presadili viaceré ústupky vlády a rezortu dopravy, ale tie podľa Páleša neriešili podstatu, a to predraženie mýta a rozsah spoplatnených ciest. „Po arogantnej odpovedi bývalého ministra dopravy i premiéra na naše požiadavky sme si uplatnili naše hospodárske záujmy ústavnou formou – legálnym štrajkom. Jeho zásluhou došlo k niektorým ústupkom zo strany vlády v podobe zastavenia výberu mýta na cestách 1. triedy na jeden a pol mesiaca, zníženia dane z motorovej nafty či rozdelenia úsekov na menšie vzdialenosti,“ uviedol ďalej Páleš. Medzi ďalšie ústupky požiadavkám dopravcov zaradil platby mýta len za skutočne prejazdené úseky, ako aj zníženie pokút za zle nastavenú palubnú jednotku a za jej fixnú montáž.

Zástupca UNAS z firmy J. R. Steindorfer – doprava a obchod, spol. s r.o. v Topoľčanoch pritom pripomenul, že autodopravcovia už v závere roka 2009, krátko pred zavedením mýta od začiatku minulého roka, otvorene poukázali na systémové chyby a nepripravenosť elektronického výberu mýta na Slovensku. „Naše slová sa potvrdili hneď v úvode roka 2010 kolónami na hraniciach, keď celá Európa kritizovala chaotické zavedenie mýta,“ uviedol ďalej Páleš. Napriek tomu za najväčší úspech považuje, že ich názory potvrdila po podnetoch i Európska komisia, ktorá dodnes rieši so SR netransparentný tender na dodávateľa mýtneho systému s nejasným vlastníckym

„Za druhý najväčší úspech považujeme výmenu vlády, ktorá nehľadela na prospech svojich občanov a firiem, ale na dodávateľa mýtneho systému so sídlom na Cypre,“ dodal. UNAS podľa neho počas celého roka 2010 otvorene poukazoval na chyby v mýte, ktoré dodávateľ spolu s ministerstvom dopravy a Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. chaoticky odstraňovali. „Všetky legislatívne úpravy boli smerované proti dopravcom a dodávateľ mýta si diktoval podmienky,“ dodal Páleš.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať