BRATISLAVA 9. februára (WEBNOVINY) – Zavedenie elektronického výberu mýta v úvode tohto roka sa odzrkadlilo aj v náraste objemu prepravy na železnici. Vnútroštátna preprava dreva po železnici v prvom mesiaci tohto roka bola vyššia oproti januáru 2009 vyššia o 22 670 ton. „Vzhľadom k tomu, že január 2009 bol poznačený plynovou krízou, oproti mesačnému priemeru roku 2009 boli tieto prepravy v januári 2010 vyššie o 16 200 ton,“ informuje Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s.
Zavedenie elektronického mýta malo podľa spoločnosti pozitívne dopady aj na životné prostredie. Nárast prepravy na železnici spôsobil to, že na cestách bolo o 736 kamiónov s drevom menej, čo má podľa železničnej spoločnosti priamy pozitívny dopad na ekológiu. „Tieto výsledky zavedenia elektronického mýta znamenajú mesačné zníženie emisií CO2 približne o 9 ton, vrátane emisií vyprodukovaných zvozom dreva z lesa na železničnú stanicu a prepravy po železnici,“ uvádza Cargo Slovakia. Nezanedbateľnými faktormi súvisiacimi so zavedením mýta a prepravou uvedenej komodity po železnici je podľa spoločnosti aj zvýšenie bezpečnosti na cestách a úľava pre dotknuté obce, ktorými kamióny s drevom prechádzajú.
Presun časti nákladnej dopravy z ciest na železnicu očakávalo po zavedení elektronického výberu mýta aj ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií. Nevyhnutnosť presunutia čo najväčšieho množstva nákladu z ciest na železnice zdôvodňoval v závere vlaňajška minister Ľubomír Vážny tým, že zatiaľ čo diaľnice sú preplnené na 80 % až 100 %, železnice sú vyťažené maximálne na 25 % až 30 %. „Radi by sme, aby spoplatnenie železa, betónu, cementu a dreva, prepravovaného po cestách, prinieslo efekt, že sa tento tovar opäť vráti na železnicu, kam naozaj patrí,“ povedal Vážny.
SITA