BRATISLAVA 30. júla (WEBNOVINY) – Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) v rámci rozšírenia spoplatnenej cestnej siete uvažuje o spoplatnení ďalších 225 kilometrov (km) ciest I. triedy.
„Sú to úseky, ktoré sú využívané so značným podielom ťažkej tranzitnej dopravy,“ informoval agentúru SITA hovorca NDS Marcel Jánošík.
Prevádzkovatelia vozidiel nad 3,5 tony podľa diaľničiarov v súčasnosti platia mýto na diaľniciach v dĺžke 393 km, na rýchlostných cestách v dĺžke 225,8 km a na cestách I. triedy v dĺžke 1 414,4 km.
Spoplatnených je tak spolu 2 033,2 km pozemných komunikácií.
Užívateľ a znečisťovateľ platí – mýtne sadzby sa zvýšia
Ministerstvo dopravy končí s prípravou nového zákona o výbere mýta za užívanie vymedzených úsekov pozemných komunikácií.
Predmetom rokovaní sú zmeny v sadzbách mýta a prípadné rozšírenie spoplatnenia. Zmena sadzieb by podľa rezortu mala viac zohľadňovať princíp „užívateľ a znečisťovateľ platí“. O zmenách v oblasti mýta bude ministerstvo rokovať aj so zástupcami dopravcov, ale o konkrétnych podrobnostiach je podľa neho zatiaľ predčasné
Celkový výber mýta v tomto roku by mal podľa odhadov dosiahnuť 156,5 mil. eur. NDS po skúsenostiach z predošlých rokov očakáva v závere terajšieho roka mierne vyšší výber mýta spôsobený sezónnosťou. Príjmy z výberu mýta vlani predstavovali 155,52 mil. eur a medziročne boli vyššie o 0,9 %, alebo o 1,4 mil. eur. Za tri a pol roka prevádzky mýtneho systému pre vozidlá nad 3,5 tony sa od začiatku roka 2010 do polovice tohto roku vybralo spolu 527,69 mil. eur.
Na mýte sa tento rok vyzbieralo viac peňazí
Elektronický výber mýta v prvom polroku tohto roka dosiahol 76,3 mil. eur a oproti rovnakému obdobiu minulého roku sa zvýšil o 426,19 tis. eur, resp. o 0,6 %. „Mierny rast objemu výberu mýta je v zmysle plánu predpokladaných výnosov z mýta na rok 2013. Medziročný rast je spôsobený aj úpravou rozsahu spoplatnenej siete vymedzených úsekov,“ reagoval pre agentúru SITA na polročnú bilanciu výberu mýta Jánošík.
Výnosy mýta v prvom polroku na diaľniciach a rýchlostných cestách (50,79 mil. eur) a na cestách I. triedy (25,41 mil. eur), ako aj príjmy z tranzitného ticketingu (2,07 mil. eur) považuje NDS za primerané zloženiu a intenzite dopravných prúdov na jednotlivých typoch cestných komunikácií.
Za primeraný považujú diaľničiari aj pomer medzi tým, že zahraniční prevádzkovatelia vozidiel v prvom polroku zaplatili 44 % z celkovej sumy vybraného mýta, hoci k 30. júnu užívali až 70 % z 212 558 aktívnych palubných jednotiek. Zahraniční užívatelia vozidiel totiž cez územie SR prevažne len prechádzajú, čiže tranzitujú.
„Správu s vyjadrením efektívnosti vybraného mýta má znalec predložiť do konca júla,“ uviedol Jánošík. V prípadoch porušovania zákona o výbere mýta a dodatočne vybraného mýta by podľa neho prinieslo výrazný posun zavedenie objektívnej zodpovednosti. „Činnosť prevádzkovateľa mýtneho systému prebieha v súlade s platnou zmluvou,“ dodal Jánošík k mýtnej spoločnosti SkyToll, a.s.