Mýto sa má platiť na ďalších úsekoch ciest

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nenápadný prach
Hoci sopečný prach je na cestách na prvý pohľad takmer neviditeľný, rozvírený kúdol za kamiónom svedčí o jeho prítomnosti takmer všade. Foto: AP Photo/Brynjar Gauti

BRATISLAVA 15. augusta (WEBNOVINY) – Plánované rozšírenie platenia mýta na ďalších úsekoch ciest prvej triedy by mali podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) sprevádzať nové a výhodnejšie sadzby pre autodopravcov.

V upravených mýtnych poplatkoch sa zas majú vo väčšej miere prejaviť ekologizácia vozidiel a časová regulácia.

Šéf rezortu dopravy v súvislosti s chystanými zmenami v mýtnom systéme považuje za dôležité, aby sa na našich cestách nevytvárali zápchy a narastal podiel ekologicky čistejších vozidiel. Zmeny by mohli začať platiť podľa predpokladov od budúceho roka.

„Hľadáme úspory napríklad vo vybavenosti mýtnych vozidiel, v úprave systému v prospech objednávateľa služby a v presune platieb za stavebné náklady na mýto na neskoršie obdobie. Je to celé zamerané na optimalizáciu a zvýhodnenie mýtneho systému z pohľadu štátu,“ povedal Figeľ pre agentúru SITA.

Menej spoplatnených úsekov

Ministerstvo dopravy takisto pripravuje zníženie počtu mýtnych úsekov z terajších okolo 1 600 zhruba o polovicu. Toto opatrenie má znížiť počet mýtnych transakcií a zároveň aj poplatky štátu prevádzkovateľovi mýta.

Šéf rezortu dopravy pripomenul, že po zavedení mýta začiatkom minulého roka mnohí dopravcovia začali využívať cesty druhej triedy. Prejavilo sa to podľa neho v nižších výnosoch mýta pre štát, ale aj v nivočení ciest, ktoré nie sú na to uspôsobené. „Aj túto záležitosť chceme riešiť, lebo je to potrebné pre Slovensko a pre stav ciest v jednotlivých regiónoch. Je to komplexná téma, ktorá je náročná, ale riešiteľná,“ uviedol Figeľ s tým, že mýto sa v nasledujúcich rokoch stane dôležitým zdrojom Národnej diaľničnej spoločnosti pre výstavbu a údržbu a diaľnic.

UNAS hrozí štrajkom

Chceme, aby všetky pripravované a doteraz realizované zmeny priniesli osoh aj dopravcom. Nemôžu byť len nejakým partnerom na odkazovanie, sú súčasťou zmeny, ekonomiky a rozvoja Slovenska. Je dôležité, aby aj ich konkurencieschopnosť týmito opatreniami rástla a nie naopak,“ odvetil Figeľ na otázku, či plánované zmeny bude ministerstvo dopravy presadzovať aj v prípade nesúhlasu dopravcov.
Stavba mýtnej brány
Mýto

Minister tvrdí, že s dopravcami majú pravidelný dialóg. „Mnohé veci sa už zmenili, napríklad znížili sa mýtne sankcie, riešime konkrétne technické alebo iné problémy. Tento dialóg a partnerstvo považujem za súčasť vyššej kultúry riešenia tejto témy,“ dodal Figeľ.

Únia autodopravcov Slovenska (UNAS), ktorá začiatkom vlaňajška po zavedení mýta protestovala s kamiónmi v uliciach Bratislavy, nedávno opäť pohrozila vyhlásením štrajkovej pohotovosti.

Nepozdávajú sa jej chystané zmeny v mýte, najmä pokiaľ ide o spoplatnenie všetkých ciest prvej triedy. Napätá situácia medzi dopravcami a rezortom dopravy pre podmienky mýta vládla aj začiatkom tohto roka.

„Nevidím dôvody na štrajkové kroky alebo vyhlásenia. Požiadavky, ktoré zaznievali vo februári, sa týkali nielen rezortu dopravy, ale aj financií, napríklad cien pohonných hmôt či úrovne dane z motorových vozidiel. Ministerstvo dopravy veľkú časť požiadaviek plnilo a plní a na tom, čo zostáva pre riešenie mýta, intenzívne pracujeme,“ ubezpečuje Figeľ.

Zmluvu so SkyTollom chce zmeniť

Zmluvný vzťah medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou, a.s. a mýtnou spoločnosťou SkyToll, a.s. je podľa ministra dopravy Jána Figeľa (KDH) potrebné zmeniť, aby bola dosiahnutá rovnováha mýtneho systému. Doterajší pomer považuje za nevýhodný pre štát a výhodný pre prevádzkovateľa. „Na trinásť rokov sú zadefinované zmluvné vzťahy a investície, ktoré sú veľmi náročné. Aj preto je mýtny systém v týchto rokoch v mínuse,“ povedal Figeľ pre agentúru SITA s tým, že to považuje za problém.

„Pri výraznom štátnom deficite a zámeroch rozvoja potrebujeme vnímať mýto ako dôležitý modernizačný nástroj, ktorý umožňuje robiť dopravu plynulejšou a spoľahlivejšou, regulovanou na základe platieb. Ale mýto je aj zdrojom pre údržbu a rozvoj cestnej siete,“ uviedol ďalej Figeľ. Elektronický výber mýta síce funguje druhý rok, no podľa šéfa rezortu dopravy ho ešte stále sprevádzajú pochybnosti okolo priebehu tendra na výber dodávateľa.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján Figeľ
Firmy a inštitúcie SkyToll, a.s.