BRATISLAVA 11. februára (WEBNOVINY) – Vyše 15-kilometrový diaľničný obchvat Ružomberka, ktorý v utorok oficiálne začali stavať, patrí podľa ministra dopravy Jána Počiatka medzi najúspornejšie úseky vôbec.
„Úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová je jeden z kľúčových na diaľničnom prepojení Bratislavy a Košíc. Navyše je to úsek, ktorý obchádza aj veľké mesto, čiže tá úspora a prínosy, keď sa vyčíslia matematicky, patria medzi najväčšie vôbec zo všetkých úsekov,“ povedal minister dopravy v utorok v Ružomberku po poklepaní základného kameňa úseku, ktorého výstavba by mala stáť takmer 273 miliónov eur a trvať tri a pol roka.
Napriek tomu, že pri výbere staviteľa nevyhral uchádzač s najnižšou ponúkanou cenou, podľa Počiatka patrí ružomberský obchvat medzi super lacné diaľničné úseky. „Prebehla normálne legitímna súťaž, pri ktorej veľmi aktívne pôsobil aj Úrad pre verejné obstarávanie. Takže rozhodujúce je, že súťaž prebehla presne podľa zákona a vygenerovala túto cenu. Tá cena je stále oveľa nižšia ako bola odhadovaná cena zákazky a dá sa povedať, že cena za tento úsek je dozvuk éry tých super lacných diaľnic, čo však vidíme, že na niektorých úsekoch skutočne komplikuje výstavbu,“ povedal minister Počiatek.
Pomôžu Ružomberku
Diaľnica po dokončení výrazne odľahčí Ružomberok od tranzitnej dopravy a ušetrí motoristom viac ako desať minút jazdy. „Kým po pôvodnej ceste I/18 vedúcej cez obce a mesto Ružomberok sa k existujúcemu úseku D1 dá dostať za osemnásť minút, po novej diaľnici to bude trvať iba sedem minút,“ informoval v pondelok hovorca NDS Marcel Jánošík. Popri poklopaní základného kameňa stavby sa môžu obyvatelia dozvedieť informácie o výstavbe diaľnice v utorok od rána v centre Ružomberka.
Doterajšia náročná cesta cez obce a priemyselné centrum regiónu dolného Liptova s veľkým počtom vozidiel a rizikom nehôd bude podľa NDS čoskoro minulosťou. „Takmer päť kilometrov protihlukových stien zabráni šíreniu hluku v priľahlých obciach Hrboltová, Likavka, Lisková a Ivachnová,“ dodal Jánošík. Nové spojenie podľa neho tiež zníži ekologickú záťaž liptovskej prírody. Úsek D1 začína v križovatke Hubová a údolím rieky Váh sa dostáva k tunelu Čebrať. Trasa ďalej pokračuje okolo obce Likavka, Martinček a Lisková. Končí pri obci Ivachnová, kde sa napája na D1 smerom na Poprad.
Stavba potrvá viac než tri roky
Výstavba diaľnice pri Ružomberku je plánovaná na tri a pol roka a financovaná má byť z Kohézneho fondu Európskej únie cez Operačný program Doprava. Ministerstvo dopravy plánuje stavbu diaľnice rozdeliť na dve časové fázy, aby mohla byť financovaná z európskych peňazí v tomto a budúcom programovom období 2014 až 2020. Zdroje EÚ v súčasnom období 2007 až 2013 možno použiť len do roku 2015, dokedy stavba diaľnice nebude ukončená.
Diaľnica Hubová – Ivachnová s dvojkilometrovým tunelom Čebrať odľahčí Ružomberok od väčšiny tranzitnej dopravy. Po súbežnej ceste prvej triedy prechádza denne 16 tis. až 24 tis. vozidiel. Stavebné povolenie na tento úsek D1 bolo vydané v marci 2009. Na úseku má byť okrem tunela 21 mostov a križovatky Hubová a Likavka, ako aj veľké ľavostranné odpočívadlo Ivachnová.
Stovky miliónov dolárov
D1 pri Ružomberku postaví slovensko-české združenie Čebrať, ktorého členmi sú stavebné spoločnosti Váhostav – SK, a.s. Žilina ako vedúci združenia a OHL ŽS, a. s. Brno. NDS uzavrela so zhotoviteľom zmluvu o dielo za 227,26 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (DPH), resp. 272,72 mil. eur vrátane dane vlani 7. novembra.
Váhostav a OHL ŽS uspeli v tendri napriek tomu, že spomedzi siedmich uchádzačov predložili štvrtú najnižšiu cenovú ponuku. Troch uchádzačov s lacnejšími ponukami diaľničiari po opätovnom vyhodnotení ponúk vylúčili. Ponuka Váhostavu a OHL ŽS predstavuje 48,8 % z predpokladanej ceny prác 465,71 mil. eur bez dane. Súčasťou zmluvnej ceny bez dane sú aj nepredvídateľné náklady vo výške 10 %.