BRATISLAVA 18. augusta (WEBNOVINY) – Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) by na modernizáciu infraštruktúry v budúcom roku mali z finančných prostriedkov Európskej únie a štátu použiť spolu 381,68 milióna eur. V porovnaní s tohtoročným plánom je to o 25,4 percenta, alebo o 129,92 milióna eur menej.
Ide o plánované výdavky z Operačného programu Doprava 2007 – 2013 (OPD) a z nového Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) v pôsobnosti ministerstva dopravy. Vyplýva to z prvého návrhu štátneho rozpočtu na rok 2015, ktorý pripravilo ministerstvo financií.
Výdavky zo zdrojov EÚ poklesli
V rámci OPD sú na modernizáciu železníc v budúcom roku navrhnuté výdavky zo zdrojov EÚ vo výške 127,84 milióna eur. Medziročne to znamená pokles o 64,8 percenta, resp. o 235,71 milióna eur. Spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu by malo dosiahnuť 22,56 milióna eur, čo je o 61,2 percenta, čiže o 35,58 milióna eur menej.
Mimo spolufinancovania má štát dať na tento účel 76,71 milióna eur, čo je oproti plánu na tento rok zníženie o 14,7 percenta, teda o 13,2 milióna eur. V nasledujúcom roku je potrebné dočerpať všetky prostriedky programového obdobia 2007 až 2013, nevyužité peniaze prepadnú.
Z OPII má na modernizáciu železníc v budúcom roku ísť z európskych peňazí 131,38 milióna eur a cez domáce spolufinancovanie 23,19 milióna eur.
Štát mimo oboch operačných programov plánuje v budúcom roku poskytnúť dotáciu na prípravu projektov železničnej infraštruktúry vo výške 8,32 milióna eur. Oproti tomuto roku to znamená zvýšenie o 7,8 percenta, alebo o 600-tisíc eur.
Tieto peniaze budú použité na vypracovanie štúdií a predprojektových dokumentácií, ako aj na realizáciu opatrení na zníženie počtu nezabezpečených priecestí a ďalšie výdavky súvisiace s rozvojom a modernizáciou železničnej dopravnej cesty.
S financiami pre ZSSK sa zatiaľ nepočíta
S investíciami pre Železničnú spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) zo zdrojov EÚ a štátu návrh rozpočtu v budúcom roku zatiaľ nepočíta. Napríklad, v tomto roku boli pre ZSSK plánované investície pôvodne len 382-tisíc eur, z toho EÚ aj štát mali poskytnúť po 191-tisíc eur.
Podľa očakávania by však investície na nákup nových vlakov v roku 2014 mali napokon dosiahnuť 56,41 milióna eur, čo by bolo oproti roku 2013 o 12,4 percenta, resp. o 6,22 milióna eur viac.
Zdroje EÚ by mali predstavovať 48,04 milióna eur a vzrástli by tak o 39,4 percenta, čiže o 13,57 milióna eur. Spolufinancovanie v očakávanom objeme 8,38 milióna eur by malo byť nižšie o 46,7 percenta, teda o 7,34 milióna eur.
Na zabezpečenie zmluvy o prevádzkovaní železničnej infraštruktúry a zmlúv o dopravných službách vo verejnom záujme sú aj v budúcom roku navrhnuté dotácie v celkovom objeme 477,5 milióna eur.
Ministerstvo dopravy má z tejto sumy poskytnúť ŽSR opäť 272,5 milióna eur, z toho na prevádzku infraštruktúry 250 miliónov eur a na kompenzáciu zníženia poplatkov dopravcov za prístup k infraštruktúre 22,5 milióna eur. Dvom vlakovým osobným prepravcom má rezort dať, tak ako doteraz, spolu 205 miliónov eur.