BRATISLAVA 19. júla (WEBNOVINY) – Železničná osobná doprava sa od decembra tohto roka posilní na najviac využívaných tratiach na území celého Slovenska.
Vlakové spoje nebudú zrušené ani redukované na žiadnych trasách. Ministerstvo dopravy už má hotový nový grafikon vlakovej dopravy 2013/2014, ktorý začne platiť v závere roka.
„Po desaťročiach poklesu výkonov v železničnej doprave sa obyvatelia konečne dočkajú zahustenia spojov, pretože objem odjazdených vlakových kilometrov navýšime o 480 tisíc,“ informoval v piatok minister dopravy Ján Počiatek.
„Ak by sme navýšenie prerátali na počet dní a vlakov, každý deň bude v priemere premávať o 26 vlakov viac,“ dodal minister.
Navýšenie umožnil taktový grafikon
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. sa v tomto roku zaviazala vykonať dopravné výkony v objeme 29,1 mil. vlakových kilometrov. Tie sa od decembra počas dvanástich mesiacov zvýšia o spomínané množstvo na 29,58 mil. kilometrov, teda o 1,65 %.
Navýšenie počtu vlakových kilometrov podľa rezortu dopravy umožnilo minuloročné zavedenie taktového grafikonu.
„Ten zaviedol na koľajnice poriadok a vďaka nemu jazdia vlaky v pravidelných intervaloch, ktoré ľuďom uľahčia orientáciu vo vlakovej doprave. Krytie zvýšených nákladov si bude rezort uplatňovať pri príprave štátneho rozpočtu na rok 2014,“ uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Až potom bude podľa neho možné hovoriť o definitívnej podobe grafikonu, zatiaľ je to len plán rezortu dopravy.
Ďalším krokom je podľa neho optimalizácia jestvujúceho systému tak, aby bol nastavený jednotný štandard železničnej dopravnej obsluhy aspoň na najvyťaženejších tratiach a optimalizácia regionálnych prípojov.
Zo zvýšeného objemu dopravných výkonov bude približne 170 tis. kilometrov použitých na kompletizáciu rýchlikového spojenia do Českej republiky v úseku Žilina – Púchov – Horní Lídeč zo štyroch na šesť spojov denne. „Vo viacerých prípadoch ide o zavedenie nových osobných vlakov. Často ale ide aj o zmenu obmedzení tak, aby boli jednotlivé nadväznosti zabezpečované denne a tak vytvorili kompletnú a previazanú kostru železničnej dopravnej obsluhy celého Slovenska,“ dodal Kóňa.
Posilnia prepravu na tratiach s veľa ľuďmi
Ministerstvo dopravy určilo zoznam dvanástich tratí s nízkym využívaním regionálnej vlakovej dopravy do 500 osôb denne. „Ide len o konštatovanie o vyťaženosti regionálnych tratí. To však neznamená, že ideme spoje na týchto tratiach hneď obmedzovať alebo rušiť,“ uviedol pre agentúru SITA Kóňa.
Kde sa posilnia vlaky
Na severe Slovenska (oblasť Žilina) budú posilnené vlaky na traťových úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Trenčín, Žilina – Rajec, Žilina – Čadca spolu s vytvorením nadväznosti na IC vlaky, Žilina – Liptovský Mikuláš a Myjava – Vrbovce vzhľadom na kvalitnejšie prepojenie s ČR.
Na východnom Slovensku (oblasť Košice) bude premávať viac vlakov na úsekoch Košice – Štrba, Poprad-Tatry – Stará Ľubovňa, Košice – Lipany s vytvorením nadväznosti na všetky rýchliky a IC vlaky, Košice – Čierna nad Tisou, Prešov – Humenné a Prešov – Bardejov.
Na strednom Slovensku (oblasť Zvolen) sa zvýšia dopravné výkony medzi Fiľakovom a Tisovcom (pre veľký interval medzi rýchlikmi na tomto úseku nejde o taktovú dopravu v pravom zmysle slova), Lučencom a Utekáčom a Breznom a Banskou Bystricou. Na rozhraní západného a severného Slovenska sa posilní doprava na trati Nitra – Topoľčany – Prievidza.
„Akékoľvek rozhodnutie o potenciálnom rušení liniek v budúcnosti bude vychádzať z aktuálnych možností štátneho rozpočtu a vyťaženosti jednotlivých vlakov. Keďže prirodzene nemáme informácie, ako sa tieto čísla budú vyvíjať v horizonte niekoľkých rokov, je dnes predčasné špekulovať o tom, či, kedy a ktorá linka sa v budúcnosti potenciálne zruší,“ uzavrel Kóňa.
Nový vlakový grafikon sa sústredí na rovnomernú železničnú obsluhu počas celého dňa.
„Ide predovšetkým o dopravnú obsluhu významných spádových centier, kde budú vlaky premávať počas špičky pravidelne každú hodinu v tú istú minútu a v dvojhodinovom takte mimo špičky s posledným vlakom po 20. alebo 22. hodine,“ dodal Kóňa. V odôvodnených prípadoch podľa neho existujú výnimky z taktového časovania tak, aby boli uspokojené potreby cestujúcich.