Plánovaná modernizácia železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné v hodnote maximálne 145,5 milióna eur je ekonomicky efektívna.
Tvrdí to Útvar za hodnoty peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií s tým, že predmetná investičná priorita Železníc SR (ŽSR), ktorá bola zaradená aj do plánu obnovy, bude mať významné prínosy pre cestujúcich aj životné prostredie.
Elektrifikácia úseku medzi Bánovcami a Humenným umožní nahradiť motorové rušne za ekologickejšie elektrické na celej trati Košice – Humenné v dĺžke 97 kilometrov. Modernizácia skráti podľa ÚHP cestovný čas o 6,5 minúty.
Návratnosť projektu
Investícia do 33,5 kilometra dlhého úseku si vyžiada 91,1 až 145,5 milióna eur v závislosti od zvoleného riešenia. ŽSR uprednostňujú maximálny variant. Jeho návratnosť však znižujú podľa analytikov rozsiahle, nie všade potrebné investície do nových nástupíšť.
V porovnaní s modernizáciami iných tratí sú náklady projektu vyššie o 60 percent v prepočte na kilometer trate, pričom potenciál úspory je 40 miliónov eur.
Preto ÚHP odporúča urýchliť realizáciu projektu, aby sa stihol konečný termín plánu obnovy, a to jún 2026. Má sa znížiť aj rozsah rekonštrukcie zvršku a spodku hlavne v staniciach, čo by priniesol úsporu 15 až 20 miliónov eur.
Vypustenie investícií
ÚHP navrhuje aj skrátiť plánované nástupištia na nevyhnutne potrebnú dĺžku a nebudovať nové podchody v staniciach Michalovce a Humenné. To by znamenalo úsporu 6 miliónov eur.
Analytici odporúčajú vypustiť investície do zastávok medzi Bánovcami nad Ondavou a Strážskym, čo by predstavovalo úsporu vo výške 2 miliónov eur, ako aj preveriť možnosť zvýšenia rýchlosti nad 120 km/h a zavedenie diaľkového riadenia celej trate z jedného dispečerského strediska.