Ak modernizácia trate pri Humennom nepresiahne 145,5 mil. eur, bude podľa analytikov ekonomicky efektívna

Investícia do 33,5 kilometra dlhého úseku si vyžiada podľa Útvaru za hodnoty peniaze 91,1 až 145,5 milióna eur v závislosti od zvoleného riešenia.
stavba železnice, železnica
Foto: ilustračné, www.gettyimages.com

Plánovaná modernizácia železničnej trate Bánovce nad Ondavou – Humenné v hodnote maximálne 145,5 milióna eur je ekonomicky efektívna.

Tvrdí to Útvar za hodnoty peniaze (ÚHP) pri ministerstve financií s tým, že predmetná investičná priorita Železníc SR (ŽSR), ktorá bola zaradená aj do plánu obnovy, bude mať významné prínosy pre cestujúcich aj životné prostredie.

Elektrifikácia úseku medzi Bánovcami a Humenným umožní nahradiť motorové rušne za ekologickejšie elektrické na celej trati Košice – Humenné v dĺžke 97 kilometrov. Modernizácia skráti podľa ÚHP cestovný čas o 6,5 minúty.

Návratnosť projektu

Investícia do 33,5 kilometra dlhého úseku si vyžiada 91,1 až 145,5 milióna eur v závislosti od zvoleného riešenia. ŽSR uprednostňujú maximálny variant. Jeho návratnosť však znižujú podľa analytikov rozsiahle, nie všade potrebné investície do nových nástupíšť.

V porovnaní s modernizáciami iných tratí sú náklady projektu vyššie o 60 percent v prepočte na kilometer trate, pričom potenciál úspory je 40 miliónov eur.

Preto ÚHP odporúča urýchliť realizáciu projektu, aby sa stihol konečný termín plánu obnovy, a to jún 2026. Má sa znížiť aj rozsah rekonštrukcie zvršku a spodku hlavne v staniciach, čo by priniesol úsporu 15 až 20 miliónov eur.

Vypustenie investícií

ÚHP navrhuje aj skrátiť plánované nástupištia na nevyhnutne potrebnú dĺžku a nebudovať nové podchody v staniciach Michalovce a Humenné. To by znamenalo úsporu 6 miliónov eur.

Analytici odporúčajú vypustiť investície do zastávok medzi Bánovcami nad Ondavou a Strážskym, čo by predstavovalo úsporu vo výške 2 miliónov eur, ako aj preveriť možnosť zvýšenia rýchlosti nad 120 km/h a zavedenie diaľkového riadenia celej trate z jedného dispečerského strediska.

Firmy a inštitúcie: MF Ministerstvo financií SRŽSR Železnice Slovenskej republiky

Odporúčané