- aktualizované 28. júna 16:41
Útvar hodnoty za peniaze (UHP) na Ministerstve financií SR odporúča Železniciam SR (ŽSR) opatrenia na zlepšenie hospodárenia a fungovania v objeme 151 miliónov eur.
Informovali o tom v piatok na tlačovej besede zástupcovia analytikov na základe auditu, ktorý uskutočnili v štátnom správcovi železničnej infraštruktúry počas štyroch mesiacov.
Napríklad, optimalizáciou opatrení v hospodárení by železnice mohli každoročne ušetriť 79 miliónov eur a z predaja budov a nadbytočného majetku 72 miliónov eur.
Potrebujú novú investičnú stratégiu
Najdôležitejšie je podľa analytikov určenie priorít investičných projektov podniku podľa ich efektívnosti, dôraz na údržbu a realizácia optimalizačných opatrení.
Problémom je pokračujúci rast prevádzkových nákladov bez zvyšovania výnosov. Železnice by preto mali pripraviť novú investičnú stratégiu, optimalizovať prevádzku tratí, zefektívniť údržbu a prehodnotiť nastavenie administratívnych procesov.
Vlaky by po modernizovanej trati Košice - Kysak mali jazdiť rýchlosťou až 160 kilometrov za hodinu
„Mali by zmeniť zastarané riadenie dopravy, interné nastavenia s dopadom na podnikovú zamestnanosť a odporúčame prehodnotiť aj rozsah spravovaných tratí. Všetko s cieľom zlepšiť služby poskytované železnicami,“ informoval vedúci projektu za ÚHP Juraj Mach.
Zameranie na najvýnosnejšie projekty
K zníženiu straty môže podľa ÚHP prispieť aj systemizované financovanie prevádzky a obnova a rozvoj infraštruktúry, ako aj investície do vhodne nastavených priorít.
„Investičná stratégia by sa mala popri pokračujúcej modernizácii hlavných dopravných koridorov zamerať na najvýnosnejšie projekty. Takými sú projekty do zautomatizovania riadenia dopravy za tristo miliónov eur,“ uviedol Mach s tým, že táto investícia by znížila náklady železníc ročne o 26 miliónov eur.
Pre udržateľné hospodárenie podniku je podľa auditu potrebná aj úprava zmluvy so štátom so zámerom dosiahnuť moderné riadenie podniku.
Nedostatok zamestnancov
ŽSR sú s takmer 14-tisíc zamestnancami najväčším verejným zamestnávateľom na Slovensku, napriek tomu ich majú nedostatok.
Práve automatizácia riadenia by podľa analytikov uvoľnila väčšie ľudské kapacity a zamestnancov by bolo možné využiť v iných činnostiach, hlavne v údržbe.
Medzi Veľkými Kapušanmi a Bánovcami nad Ondavou po rokoch opäť jazdia osobné vlaky
Tlak na automatizáciu sa bude zvyšovať z dôvodu starnutia populácie, čo uvoľní ďalšie prebytočné kapacity a umožní väčšie šetrenie. Zmena nastavenia procesov v podniku je ďalším zdrojom úspor.
ŽSR plánujú v tomto roku vykázať náklady v objeme 532 miliónov eur, viac ako polovicu z tejto sumy im vykryje štát. Podnik navyše dostáva ročne v priemere 55 miliónov eur na investície. Na realizáciu všetkých zmien je podľa ÚHP potrebný dialóg a podpora Ministerstva dopravy a výstavby SR a Dopravného úradu ako regulátora.
Chcú prijať kroky k stabilite firmy
ŽSR v reakcii na tlačovú besedu UHP uviedli, že ako manažér železničnej infraštruktúry a zároveň jeden z najväčších zamestnávateľov na Slovensku prejavujú vôľu prijímať kroky k stabilite firmy.
„Závery pracovného materiálu, ktorý je výsledkom projektu realizovaného Útvarom hodnoty za peniaze a implementačnou jednotkou (na úrade vlády), berú Železnice SR na vedomie. Návrhmi a odporúčaniami, ktoré vyplývajú z materiálu, sa ŽSR budú vážne zaoberať, resp. ich implementovať v praxi,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ŽSR Michal Lukáč.
Vedenie spoločnosti podľa neho verí, že závery spomenutého materiálu sa počas, respektíve po ich implementácii ukážu ako správne a prospešné.
Jedna z priorít ministerstva
Ministerstvo dopravy a výstavby považuje odporúčania Útvaru hodnoty za peniaze pre ŽSR za prínosné pre všetky strany. „Rezort dopravy sa nikdy nebránil krokom a sám postupoval tak, aby prispel k stabilite, zvýšeniu potenciálu, konkurencieschopnosti a lepšej vízii železníc na Slovensku. Minister dopravy Árpád Érsek považuje modernizáciu železníc za jednu z priorít rezortu, pričom dôvodom viacerých dnešných problémov sú predovšetkým staré dlhy, keď sa do železníc neinvestovalo a neopravovalo,“ uviedol rezort dopravy.
Z Popradu bude po rokoch premávať vlak do poľskej Muszyny, turisti môžu cestovať aj do Sanoku
Z európskym zdrojov ide na rozvoj železničnej dopravy v SR v súčasnom programovom období približne 1,6 miliardy eur, ktoré podľa ministerstva môžu zásadne zmeniť tvár slovenských železníc.
„Veríme, že práve navrhovanými spoločnými postupmi, ekonomickým formovaním a najmä lepšími službami pre verejnosť sa aj vnímanie Železníc SR výrazne posunie pozitívnym smerom,“ dodal rezort dopravy.
Liberáli súhlasia so závermi správy
Strana Sloboda a Solidarita (SaS) súhlasí so závermi správy Útvaru hodnoty za peniaze, že by Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) mohli usporiť až 151 miliónov eur.
Ako v piatok informoval poslanec Národnej rady SR a tímlíder liberálov pre dopravu Miroslav Ivan, už dva roky upozorňujú Ministerstvo dopravy a výstavby SR na opatrenia, vďaka ktorým by ŽSR fungovali efektívnejšie.
„Okrem toho, Útvar hodnoty za peniaze už v roku 2016 vypracoval správu s odporúčaniami, na ktorých realizáciu malo ministerstvo dopravy dostatok času,“ uviedol poslanec.
Liberáli odporúčajú ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi, aby si prečítal ich program s konkrétnymi riešeniami. „Jedným z nich je aj lepšie nastavenie ceny za prístup na železničnú infraštruktúru, keďže je takmer dvakrát vyššia ako v Českej republike. Ak chce ministerstvo dopravy a ŽSR zatraktívniť železničnú sieť pre nových súkromných dopravcov, tak musí lepšie nastaviť cenu,“ upozornil Ivan. Riešením podľa neho nie sú iba úspory, ale aj aktívna politika podpory železničnej dopravy.