Poplatky za mýto by mali nákladných cestných dopravcov motivovať k tomu, aby bolo pre nich výhodnejšie používať diaľnice a cesty prvej triedy. A nie komunikácie nižšej kategórie.
Tvrdí to to dopravný analytik Jozef Drahovský v rozhovore o navrhovaných zmenách v mýtnom systéme. Zároveň považuje za potrebné zmeniť aj spôsob rozdelenia výnosov z mýta tak, aby išli správcom jednotlivých cestných komunikácií.
Štát chce nový mýtny systém pod svojou réžiou, má byť lacnejší a výhodnejší
V súčasnosti sú výnosy príjmom Národnej diaľničnej spoločnosti, hoci autodopravcovia platia za mýto aj na cestách prvej triedy v pôsobnosti Slovenskej správy ciest. Cesty druhej a tretej triedy v správe samosprávnych krajov sú spoplatnené nulovou sadzbou mýta, a tak by to zatiaľ malo zostať aj po avizovaných zmenách.
Autodopravcovia chcú kontrolovať výber mýta a nesúhlasia s predĺžením starého systému
Štát chce zásadne zmeniť mýtny systém. Jeho hlavnú časť plánuje obstarať ako dielo a potom aj sám prevádzkovať. Bude tak mýtny systém efektívnejší a výhodnejší pre štát?
Ten kto prevádzkuje mýtny systém, ten má z neho aj najväčší zisk. Doteraz zisk končil v SkyToll-e. Navyše, štát ako prevádzkovateľ je schopný efektívnejšie robiť operatívne zmeny, lebo odpadne medzičlánok.
SkyToll má výhodu, že má mýtny systém funkčný.
Náklady na prevádzku mýta by sa mali znížiť zo 45 – 50 percent na 20 – 25 percent. Výnosy nového mýtneho systému vo vlastníctve štátu by podľa odhadov mali za desať rokov dosiahnuť 2,5 miliardy eur a náklady maximálne 350 miliónov eur. Je to reálne?
Pred viacerými rokmi som robil ekonomický rozbor možných spôsobov výberu mýta. Vtedy mi vyšlo, že náklady by mali byť v pásme do jednej štvrtiny tržieb, čo je 25 percent. Preto považujem uvedený cieľ za splniteľný.
Nový mýtny tender mešká, začať by sa mal na jeseň. Zmluva medzi Národnou diaľničnou spoločnosťou a spoločnosťou SkyToll je účinná do konca roka 2022. Hrozí, že od začiatku roka 2023 zostaneme bez výnosov z mýta?
Áno, je v hre aj takýto scenár, ale keď sa bude chcieť, tak sa termín koniec roka 2022 dá stihnúť, alebo nájsť dočasné riešenie.
Aké sú v tejto situácii možnosti štátu, je SkyToll vo výhode?
SkyToll má výhodu, že má mýtny systém funkčný. Preto má výhodnú vyjednávaciu pozíciu na predlženie zmluvy dovtedy, kým štát nielen vyberie nový systém, ale aj začne fungovať.
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal predpokladá, že nový mýtny systém by mal začať fungovať najskôr v septembri 2023, alebo na jar 2024. Dá sa to dovtedy stihnúť?
Dnes je technika pre mýtny systém na inom stupni vývoja, než bola v časoch, keď SkyToll začal budovať svoj systém z nuly. Preto sa uvedené termíny dajú stihnúť.
Treba zmeniť pravidlá na rozdelenie výťažku z mýta tak, aby išiel správcom jednotlivých komunikácií, po ktorých sa jazdí.
Monitoring na cestách tretej triedy má byť zrušený, čo ušetrí náklady. Na cestách druhej triedy má zostať zachovaný. Mýto sa na týchto cestách nemá naďalej vyberať. Je to správne?
Ide o dočasné riešenie, lebo zmluva so SkyToll-om je okrem iného založená na počte mýtnych úsekov. Keď sa zníži ich počet, tak dôjde k šetreniu. Lenže štát v budúcnosti bude potrebovať na všetkých cestách nielen monitoring, ale aj výber mýta. Preto nový mýtny systém bude musieť mať aj túto funkcionalitu.
Spoplatnené majú byť vybrané intravilány pre tranzitnú dopravu, keďže dopravcovia sa podľa ministra dopravy vyhýbajú plateným úsekom v snahe ušetriť. Je to potrebné?
Prevádzkovatelia nákladných vozidiel rozmýšľajú ekonomicky a riadia sa navigáciou, ktorá zohľadňuje nielen dĺžku trasy, poplatky za palivo, ale aj poplatky za mýto. Preto niekedy idú aj po cestách nižších tried. Tu je potrebné zmeniť ekonomický model výšky poplatkov tak, aby bolo pre nákladnú dopravu výhodnejšie používanie diaľnic a ciest prvej triedy. Súčasne treba zmeniť pravidlá na rozdelenie výťažku z mýta tak, aby išiel správcom jednotlivých komunikácií, po ktorých sa jazdí.