Slovenskí vodiči jazdiaci do Nemecka alebo Francúzska by mali byť na ich území platení podľa pravidiel o minimálnej mzde v týchto krajinách. Týka sa to aj vodičov autobusových spoločností prepravujúcich cestujúcich.
Presadzovanie minimálnych úrovní miezd v niektorých západných krajinách Európy považuje okrem cestných nákladných dopravcov za zásadný problém aj Zväz autobusovej dopravy (ZAD). Slovenskí vodiči jazdiaci do Nemecka alebo Francúzska by mali byť na ich území platení podľa pravidiel o minimálnej mzde v týchto krajinách. Týka sa to aj vodičov autobusových spoločností prepravujúcich cestujúcich.
Prezident ZAD Peter Sádovský to označil za popieranie samotného zmyslu fungovania Európskej únie. „Voľný trh aj voľný pohyb pracovnej sily je predsa jeden zo základných dôvodov, pre ktoré EÚ vznikla. Okrem minimálnej mzdy v niektorých krajinách pribúdajú ďalšie povinnosti, rôzne hlásenia, povinnosti o prenocovaní vodičov,“ povedal Sádovský v rozhovore pre agentúru SITA. „Vnímame ich ako účelové s cieľom zabrzdenia podnikania z iných krajín,“ dodal.
Európska komisia v súčasnosti skúma túto tému. Spomínané opatrenia v Nemecku a vo Francúzsku totiž nedávno vyvolali veľký odpor cestných dopravcov v menších krajinách, najmä strednej a východnej Európy, vrátane Slovenska. „Stále ešte vidíme šancu, že tieto opatrenia sa zvrátia, myslíme si, že by sa to celé malo zrušiť. Čakali by sme skôr podporu na cestovanie autobusmi ako druhom verejnej dopravy v zmysle uľahčovania pravidiel,“ priblížil Sádovský.
Podľa šéfa ZAD sa napríklad nezohľadňuje prax v nepravidelnej doprave a potom majú problémy zájazdy, pretože predpisy o povinných odpočinkoch vodičov nezodpovedajú realite. „Veľa sme sa zaoberali v posledných rokoch právami pasažierov v autobusovej doprave. Európska komisia prišla so zámerom zjednotiť pravidlá pre sťažnosti, vymáhanie odškodného pre pasažierov v autobusovej doprave, podobne ako to urobili v leteckej a vo vodnej doprave o niekoľko rokov skôr,“ upozornil Sádovský.
Toto opatrenie sa podľa neho míňa účinku, nie je v praxi využívané. „Boli by sme radi, ak by Slovensko prispelo k tomu, aby sa v Európe skôr uvoľňovali podmienky pre jednotný trh, podporovalo podnikanie než vymýšľali ďalšie pravidlá, ktoré zväzujú podnikateľské prostredie. A zdanlivo chránia cestujúcich, ktorí to v mnohých prípadoch nepotrebujú a ani nevyžadujú,“ dodal Sádovský.