Historicky prvé súťaže na Slovensku poukázali na nedostatky súťažených zmlúv, kde je potrebná náprava. Prvé súťaže preukazujú nevyváženosť zmlúv v prospech objednávateľov, kde sa prejavujú vysoké pokuty, nedostatočné indexačné mechanizmy na nákladové položky, nulové právomoci dopravcov, neriešenie mimoriadnych situácií ako napr. vysoká inflácia, vyššia moc atď. Pre agentúru SITA to povedal prezident Zväzu autobusovej dopravy (ZAD) Peter Sádovský.
Podľa ZAD treba zabezpečiť možnosť zmeny zmluvy dodatkom, vzhľadom na mimoriadne dlhé obdobie zmlúv (až 15 rokov), ešte aj do jestvujúcich zmlúv a upraviť pravidlá verejného obstarávania. Ďalej je potrebné pripraviť metodiku súťaží na verejnú osobnú dopravu do budúcnosti a pripraviť metodiku budovania integrovaných dopravných systémov, upraviť v zákone o verejnej osobnej doprave.
Dopravný podnik Bratislava vyhodnotil súťaž na nákup 130 kusov nových CNG autobusov
Autobusári poukazujú aj na nedostatočný stav ciest, mostov a predovšetkým zúfalý stav železničných tratí. Železnica nemá dostatočnú priepustnosť, čo bráni rozvoju železničnej osobnej aj nákladnej dopravy a presunu tovarov na železnicu.
„Chýbajúce diaľnice sú už známy problém, v posledných rokoch k problémom cestnej dopravy pribudol zlý stav mostov,“ skonštatoval Sádovský.
Problémom je aj nedostatok vodičov v osobnej aj nákladnej cestnej doprave. Zníženie veku vodičov síce odbúralo hlavnú administratívnu bariéru v ich vzdelávaní, avšak zmeny je potrebné dotiahnuť do konca, ktorého výsledkom má byť zvýšená produkcia vodičov našim školstvom.