Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) žiada zveriť kontrolu výberu mýta autodopravcom. Zdôvodňuje to tým, že len ak bude výber mýta vybraný a kontrolovaný tými, ktorí do neho najviac platia, môže byť spravodlivý, so zárukou, že opäť nebude netransparentne rozkrádaný.
„Za mýto chceme platiť, ale nie do súkromných vreciek v daňovom raji. Mýto je už vyplatené z majetku Slovenskej republiky a nesúhlasíme s tým, aby starý systém bol v prevádzke do roku 2024,“ informoval v utorok predseda UNAS-u Stanislav Skala v tlačovej správe.
Sľuby autodopravcom
Organizácia malých a stredných autodopravcov zároveň žiada vládu splniť sľuby autodopravcom. „Ide o zníženie sadzieb mýta a účasť autodopravcov vo výberovej komisii na nový mýtny systém, aby sa zabezpečila čo najvyššia transparentnosť tohto tendra,“ uviedol Skala.
Štát chce nový mýtny systém pod svojou réžiou, má byť lacnejší a výhodnejší
UNAS je podľa neho znepokojený zdĺhavosťou a neochotou riešiť požiadavky po ich januárovom proteste v súvislosti s mýtnym systémom.
„Vyslovujeme pochybnosti o dôveryhodnosti protirečiacich si vyhlásení ministra dopravy a výstavby vo veci nového mýtneho tendra. Desať rokov sme platili predražené mýto, ktoré nešlo do ciest, ale súkromným firmám. NDS nedokázala ani so zvyškom vybraných finančných prostriedkov riadne hospodáriť,“ poznamenal Skala.
Systém by mohol byť lacnejší a výhodnejší
Minister dopravy a výstavby SR Andrej Doležal (nominant Sme rodina) v pondelok informoval, že štát chce kúpiť hlavnú časť mýtneho systému ako dielo a tiež ho aj prevádzkovať. V porovnaní so súčasným elektronickým výberom mýta by mal byť lacnejší a výhodnejší.
Elektronický výber mýta pre Národnú diaľničnú spoločnosť presiahol v prvom polroku 100 miliónov eur
V novom mýtnom systéme by mali výnosy za desať rokov predstavovať predbežne 2,5 mld. eur a náklady maximálne 350 mil. eur. Náklady štátu na mýto by sa mali znížiť zo súčasných 45 až 50 % na 20 až 25 %.
Súťaž na hlavnú časť mýtneho systému by sa mala začať na jeseň tohto roka, mal by byť kompatibilný s plánovaným európskym mýtnym systémom.
Nestihnú vybrať dodávateľa
Zmluva Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s., (NDS) so spoločnosťou SkyToll, a. s., o komplexnej službe elektronického výberu mýta z roku 2009 uplynie koncom roka 2022. Dovtedy štát, respektíve NDS podľa predpokladov už nestihne vybrať nového dodávateľa. Minister dopravy očakáva, že nový mýtny systém by mohol začať fungovať predbežne v septembri 2023 alebo na jar 2024.
„Pravdepodobne nestihneme vysúťažiť nový mýtny systém tak, aby nadväzoval na ukončenie pôvodného systému. Budeme musieť pracovať s alternatívou, že nebudeme mať žiadny mýtny systém, ale to nie je naším cieľom,“ povedal Doležal.
Jednou z alternatív je podľa neho dohoda so SkyToll-om o predĺžení prevádzky mýta od 1. januára 2023 do výberu nového dodávateľa, ale za výrazne nižšiu cenu, za jasných a transparentných podmienok.
„Treťou možnosťou, ktorú reálne pripúšťam, je na nevyhnutnú dobu nasadiť e-známkový systém z osobnej prepravy na nákladnú,“ uviedol Doležal.